وضعیت کرونایی گیلان همچنان قرمز است/ بزرگ‌ترین قطب کارفرمایی در انتظار واکسیناسیون

اصناف بزرگ‌ترین قطب کارفرمایی کشور هستند، بنابراین می‌طلبد روند واکسیناسیون آن‌‌ها با توجه به ارتباط وسیعی که با قشرهای مختلف دارند در اولویت قرار گیرد. امری که حیاتی بودن آن در اوضاع قرمز کرونایی گیلان بیش از پیش احساس می‌شود.

خبرگزاری شبستان- رشت، اصناف و بنگاه‌های اقتصادی خرد بزرگ‌ترین قطب کارفرمایی کشور محسوب می‌شوند بنابراین لازم است روند واکسیناسیون این گروه از مشاغل با توجه به ارتباط وسیعی که با قشرهای مختلف جامعه دارند در اولویت قرار گیرد امری که حیاتی بودن آن به ویژه در اوضاع قرمز کرونایی گیلان بیش از پیش احساس می‌شود.

 

پس از دوره گذار که از اردیبهشت تا تقریبا اواخر خرداد 1400 به طول انجامید شاهد رعایت حدود 85 درصدی پروتکل‌های بهداشتی، کاهش روند شیوع و ابتلا مردم به کرونا و بهتر شدن اوضاع بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور و البته گیلان بودیم اما از اواسط تیرماه روند ابتلا به حدی در استان و کشور افزایش یافت که ستاد مدیریت و مقابله با کرونا تصمیم به تعطیلی شش روزه کشور و محدودسازی شدید فعالیت بازار و اصناف گرفت.

 

اتاق اصناف ایران پس از صدور جدیدترین مصوبه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی گسترده از دوشنبه 25 مرداد 1400 تا پایان روز شنبه 30 مرداد، اطلاعیه‌ای صادر و در آن گروه‌های شغلی را تفکیک و فعالیتشان را با هدف قطع زنجیره کرونا در کشور، ممنوع اعلام کرد.

در اطلاعیه اتاق اصناف کشور قید شد؛ از خانواده بزرگ اصناف کشور می‌خواهیم تا با افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش آن به سطح بیش از 90 درصد، موجبات قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس در جامعه را فراهم کنند.این نهاد در ادامه از تشدید بازرسی‌ها، پایش‌های سطح بازار، نظارت و برخورد قاطع با واحدهای اندک خاطی از سوی اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی و سایر دستگاه‌های نظارتی خبر داد.


بر اساس اعلام اتاق اصناف، سه میلیون واحد صنفی با 9 میلیون اشتغال در کشور وجود دارد و چیزی در حدود 25 درصد اشتغال کشور متعلق به اصناف است بنابراین نقش خودجوش اصناف در اقتصاد و تنظیم بازار کشور را نمی‌توان و نباید نادیده گرفت. از سویی یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که در 2 سال اخیر توسط وزارت بهداشت و ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا برای مهار بیماری در کشور در دستور کار قرار گرفت، طبقه‌بندی مشاغل، تفکیک واحدهای صنفی و نهایتا محدودسازی و اعلام ممنوعیت فعالیت‌ها در طول زمان قرنطینه بود.

 

آن‌چه که در اینجا باید به آن اشاره کنیم این است که پس از چندین تجربه در طبقه‌بندی مشاغل برای مهار کرونا، هم‌اینک که روند واکسیناسیون قشرهای مختلف سرعت بهتری نسبت به قبل گرفته با توجه به دایره وسیع ارتباطات مردمی اصناف، لازم است این گروه هم در اولویت تزریق واکسن قرار گیرد تا کشور از چندین جبهه‌ مختلف علیه این بیماری سرکش بیمه شود.


* واکسیناسیون اصناف باید در اولویت قرار گیرد

«جلال‌الدین محمد شکریه» در همین راستا و در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، اولویت قرار گرفتن اصناف برای تزریق واکسن کرونا را لازم و ضروری اعلام کرد و اظهار داشت: اصناف و واحدهای صنفی به دلیل ارتباط و تعاملات مستقیمی که با مردم دارند باید هر چه سریع‌تر نسبت به واکسیناسیون آن‌ها اقدام شود.

رئیس اتاق اصناف استان گیلان از پیگیری‌ها و رایزنی‌های این نهاد برای تسریع در امر واکسیناسیون اصناف و همچنین بازرسان نظام صنفی خبر داد و تصریح کرد: از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز این اصناف بودند که متحمل سختی‌ها و مشقت‌های زیادی شدند و از آن طرف با مصوبات ستاد مدیریت و مقابله با کرونا همکاری کردند.

 

وی با بیان اینکه محدودیت‌ها و تعطیلات کرونایی فشارهای اقتصادی عظیمی را به اصناف وارد کرده و آنان را در شرایط بسیار سختی قرار داده است یادآور شد: ما بازرسان نظام صنفی را داریم که هر روز برای کنترل و پایش بازار در سطح جامعه حضور دارند بنابراین پرواضح است که باید واکسیناسیون آن‌ها در اولویت قرار گیرد.

 

نایب رئیس اتاق اصناف کشور نقش، اهمیت و جایگاه خانواده بزرگ اصناف را بسیار تعیین کننده و اثرگذار به ویژه در بخش اشتغال دانست و خاطرنشان کرد: ما خواستار تسریع در واکسیناسیون گروه‌های مختلف اصناف هستیم و این هدف را تا تحقق آن با جدیت کامل از طریق مراجع ذیصلاح دنبال خواهیم کرد.

*  36 هزار دوز جدید واکسن کرونا در راه گیلان است

«آبتین حیدرزاده» نیز در همین ارتباط از تلاش‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای تامین واکسن و افزایش سهمیه استان خبر داد و با بیان اینکه 36 هزار دوز جدید واکسن کرونا در راه گیلان است اظهار داشت: مراکز واکسیناسیون در تمامی شهرستان‌های گیلان در حال تزریق واکسن هستند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان واکسیناسیون گروه‌های شغلی پرخطر را هم از جمله اولویت‌های این نهاد اعلام کرد و با تاکید بر اینکه روزانه 15 هزار نفر در استان واکسینه می‌شوند اذعان کرد: وضعیت کرونایی گیلان همچنان قرمز است از سوی دیگر از شنبه هفته آینده هم تزریق دوز اول واکسن از سر گرفته می‌شود.


خبرگزاری شبستان، علاوه بر تشویق مردم برای رعایت پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی، واکسیناسیون گروه‌های خاص مانند کادر درمان، جامعه فرهنگیان، فعالان حوزه فضای سبز و مدیریت شهری، بیماران خاص و نظایر این‌ها لازم است به امر واکسینه کردن جامعه هدف کارگران شاغل در کارخانجات و صنعت و اصناف هم به شکل ویژه توجه شود.زیرا پر واضح است که یکی از راهکار‌های قطع زنجیره کرونا، در کنار رعایت مستمر پروتکل‌های بهداشتی، واکسیناسیون عمومی به ویژه واکسیناسیون برخی مشاغل خاص که چندان تعطیلی بردار هم نیستند می‌باشد.


 

کد خبر 1087965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha