پرداخت وام تولید و اشتغال به ۱۷۴ بنگاه‌ اقتصادی/ دولت جدید باید نقدینگی را مهار کند

پرداخت وام تولید و اشتغال به ۱۷۴ بنگاه‌ اقتصادی، دولت جدید باید نقدینگی را مهار کند، برای کنترل تورم باید مانع رشد نقدینگی شد، فرضیات برای پیش بینی نرخ تورم هنوز شفاف نیست برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه سوم شهریور شبستان به شرح زیر است:
 
 
بر اساس آمار ارائه شده از سوی معاونت طرح و برنامه وزارت صمت (دفتر مدیریت داده، آمار و فناوری اطلاعات)، این میزان تسهیلات به ۱۷۴ بنگاه و واحد تولیدی در ۴ ماه اول سال ۱۴۰۰ پرداخت شده است.

بر این اساس از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه امسال در مجموع ۳۷۲ واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) ثبت نام کرده بودند.

پراکندگی پرداخت این تسهیلات در ۳۱ استان کشور و مناطق آزاد بوده است. در این بازه زمانی همچنین ۲۲ فقره معرفی به بانک برای دریافت بیش از ۳ هزار و ۶۲۶ میلیارد ریال تسهیلات انجام شده است.

گفتنی است که از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۷ تا پایان تیرماه امسال ۷ هزار و ۸۰۲ واحد تولیدی برای دریافت تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) ثبت نام کرده بودند.

از این تعداد ۲ هزار و ۷۲۸ فقره معرفی به بانک برای دریافت بیش از ۲۰۳ هزار و ۱۳۱ میلیارد ریال تسهیلات انجام شده است.

همچنین از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۷ تا پایان تیرماه امسال (۱۴۰۰) بیش از ۹۸ هزار و ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ (برنامه تولید و اشتغال) به بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی پرداخت شده است.

این میزان تسهیلات به یک هزار و ۴۹۶ بنگاه و واحد تولیدی از ابتدای اسفندماه ۱۳۹۷ تا پایان تیرماه امسال (۱۴۰۰) پرداخت شده است.

 

دولت جدید باید نقدینگی را مهار کند

تیمور رحمانی، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (سه شنبه 2 شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه رشد نقدینگی عامل تورم است، گفت: مشکل ما این است که نقدینگی ما همچنان با نرخ بالا دارد رشد می‌کند.



این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه محدودیت‌های تحریم و فشار‌های خارجی هم انتظارات تورمی را تشدید کرده است، افزود: همین ممکن است ما را با نرخ تورم بالاتری مواجه کند و با توجه به نرخ ارز در ماه‌های آینده ممکن است با شوک تورمی جدید روبرو شویم.


 

وی با بیان اینکه دولت جدید باید به تورم بپردازد و نقدینگی را مهار کند، گفت: یکی از راه‌های کمک به تولید همین کنترل و کاهش تورم است.

 

برای کنترل تورم باید مانع رشد نقدینگی شد

حسین جوشقانی، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (سه شنبه ۲ شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه برای کنترل تورم باید مانع رشد نقدینگی شد، گفت: اگر می‌خواهیم ارزش پول ملی حفظ و تورم کنترل شود راهی جز این که نقدیگی را کنترل کنیم نداریم.



این کارشناس اقتصادی افزود: ما با مجموعه‌ای از مشکلات روبرو هستیم که با وصله و پینه و راه میانبرد قابل حل نیست.



جوشقانی با بیان اینکه اگر سیگنال‌های مثبت و امیدوارکننده به فعالان اقتصادی بدهیم و امنیت سرمایه گذاری فراهم شود می‌توانیم انتظارت تورمی را کنترل کنیم، گفت: تجربه دنیا نشان داده که ظرف یکی دو سال می‌شود تورم را به زیر ۵ درصد رساند.

 

فرضیات برای پیش بینی نرخ تورم هنوز شفاف نیست

یوسف کاووسی، کارشناس مسائل اقتصادی شب گذشته (سه شنبه ۲ شهریور) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر درباره پیش بینی نرخ تورم گفت: فرضیات برای پیش بینی نرخ تورم هنوز شفاف نیست برای این که هنوز وزرا مشخص نشده اند و تیم اقتصادی دولت و نحوه هدایت آن معلوم نشده است.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: بر اساس روند فعلی با نگاه به بودجه ۱۴۰۰ و کسری بودجه، حداقل تا ۲ یا ۳ ماه تورم همچنان رشد خواهد کرد.



وی با بیان این که من موافق فروش اوراق و افزایش نرخ سود سپرده هستم، افزود: دولت در فروش اوراق بسیار ضعیف عمل کرده، با وجود این بحث بورس هم مطرح است و با اتفاقاتی که برای بورس افتاد چشم سیاستگذار ترسیده، برای این که افزایش نرخ اوراق و سپرده باعث ریزش شاخص‌های بورس می‌شود.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۷۵ هزار تومان رسید

امروز (چهارشنبه 3 شهریور) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۲ درصد رشد به ۱۱,۷۵۶,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۰۱ درصد رشد به ۱,۸۰۵.۷۵ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۰۶ درصد افت به ۱۲۱,۲۴۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۴۱ درصد رشد به قیمت ۱۱۵,۹۹۰,۰۰۰‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۱.۶۱ درصد رشد به قیمت ۶۳,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۱.۲۸ درصد رشد به قیمت ۳۹,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۱۵ درصد رشد به قیمت ۲۳,۵۰۰,۰۰۰ رسید.

 

 

بنابر این گزارش امروز (چهارشنبه 3 شهریور) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۰۲ درصد افت به ۲۷۶,۵۳۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۱.۰۴ درصد رشد به ۳۲۰,۱۰۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۰۴ درصد رشد به ۳۸۱,۹۸۰ ریال رسید.

کد خبر 1088051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha