وقتی وسوسه‌ها در جامعه مومنان اثر عمیق نداشته باشد آن زمان وقت ظهور است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: انسان‌ باید در زندگی اجتماعی و فردی به ‌جایی برسد که وسوسه‌ها بر روی او اثر نداشته باشد، وقتی وسوسه‌ها در جامعه مومنان اثر عمیق نداشته باشد آن زمان وقت ظهور است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان به مناسبت ایام محرم در حوزه هنری به سخنرانی پرداخته و گفت: خداوند متعال زمینه وسوسه شدن را پدید می‌آورد حتی بعضاً آن را تشدید می‌کند که انسان را امتحان کند.

وی افزود: وقتی زمینه وسوسه پیش‌ می‌آید به خدا نگاه کنید و بدانید که او شما را امتحان می‌کند چراکه انسان‌ باید در زندگی اجتماعی و فردی به ‌جایی برسد که وسوسه‌ها بر روی او اثر نداشته باشد، وقتی وسوسه‌ها در جامعه مومنان اثر عمیق نداشته باشد آن زمان وقت ظهور است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز دوران وسوسه کردن ملت‌ها به راه باطل تقریباً گذشته است و دیگر همچون سابق اثر ندارد، عنوان کرد: شما باید وسوسه خناس‌ها را بشناسید، یک نمونه ازوسوسه اخیر خناسان شرکت نکردن مردم کشورمان در انتخابات بود که به یاری خداوند اثرگذار نشد.

 

 حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه ما می‌توانیم مقابل وسوسه ایستادگی کنیم، اظهار کرد: ما در زمینه شناخت وسوسه در موضوعات اجتماعی و فردی کم‌کاری داریم.

وی با بیان اینکه وسوسه به طور مطلق چیز بدی نیست، ابراز کرد: هوا و هوس کردن خوب بد نیست انسان مستی کردن را دوست دارد که از خود رها شود، در قرآن کریم آمده است که حضرت ابراهیم(ع) وقتی فرزندش را در مکه قرار داد دعا کرد که خداوندا کاری کن قلوب مومنان هوس کنند که نزد فرزند من بیایند و چنین شد. این نوع هوس بد نیست.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در ایام اربعین بسیاری از افراد منطق خود را کنار می‌گذارند و با مستی عشق امام حسین(ع) بسیاری سختی‌ها را به جان می‌خرند، گفت: کاری که امام حسین(ع) با انسان می‌کند همان مستی و عشق است. دوست داشتن امام حسین(ع) تفریح و هوس مومنان است.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: اربعین مستی دارد که تا یک سال انسان را شارژ نگه‌ می‌دارد، متاسفانه هیچ کس برای اربعین تبلیغ نکرده است. خاطرات اربعین آنقدر زیبا است که اگر در قالب فیلم دربیاید بسیاری را مست می‌کند.

وی با اشاره به این بیت از شعر درباره امام حسین(ع) که «هرکس دیوانه ز عشق تو نشد عاقل نیست عاقل آن است که از عشق تو دیوانه شود» عنوان کرد: زیارت امام حسین(ع) لحظه رهایی و مستی شیعه است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ابلیس انسان را با وسوسه اغوا می‌کند، گفت: برای مقابله با وسوسه‌های ابلیس باید وسوسه کردن و وسوسه شدن به صورت شفاف از یکدیگر تفکیک شوند. باید هنرمندان اشکال مختلف وسوسه شدن را در آثار خود به نمایش درآورند. امروزه بسیاری از فیلمسازان در دنیا این کار را انجام می‌دهند تا از این طریق به مردم آگاهی دهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه خداوند متعال در آیات و معارف الهی انواع وسوسه را برای انسان تشریح کرده است، اظهار کرد: در مرحله دیگر باید زشتی وسوسه و نقاط ضعف انسان برای آو آشکار شود؛ بنابراین باید تجربیات وسوسه‌شده‌ها و بیراهه رفته‌ها را برای عموم مردم تبیین کرد، اگر انسان نسبت به وسوسه‌ها آگاهی کسب کند دیگر فریب نخواهد خورد.

وی ادامه داد: برخی فیلم‌ها انسان را از خود غافل می‌کند اما برعکس برخی انسان را به خودآگاهی می‌رساند. هنرمندان ما داستان زندگی کسانی را که وسوسه نمی‌شوند به تصویر بکشند، به عنوان مثال زمانی که دشمن در ماجرای حماسه حسینی برای حضرت ابوالفضل(ع) امان‌نامه می‌آورد حضرت وسوسه نمی‌شوند؛ فیلم‌سازان ما جلوه‌های این صلابت درونی و بیرونی را به تصویر بکشند.

 

 

کد خبر 1088260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha