هشتمین کنگره «اربعین، امت و تمدن اسلامی» در مشهد برگزار می شود

حجت الاسلام اصفهانیان گفت: هشتمین کنگره اربعین، امت و تمدن اسلامی در قالب کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین ؛ عهد مع الحسین علیه السلام حتی القاء امسال در طی سه روز از ۲۴ تا ۲۶ شهریور در ۵ پنل علمی و تخصصی و دو تا سه پنل هنری در مشهد برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام « محمد سعید اصفهانیان» در نشست خبری ستاد علمی معرفتی اربعین ۱۴۰۰ که در موسسه آموزش عالی فردوس برگزار شد؛ با بیان اینکه این ستاد کاملا مردمی است و هیچ گونه ای بودجه ای از جایی دریافت نمی کند؛ گفت: هشتمین کنگره اربعین، امت و تمدن اسلامی در قالب کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین ؛ عهد مع الحسین علیه السلام حتی القاء امسال در طی سه روز از ۲۴ تا ۲۶ شهریور در ۵ پنل علمی و تخصصی و دو تا سه پنل هنری در مشهد برگزار می شود.

 

دبیر ستاد علمی مردمی مطالعات معرفتی اربعین گفت: کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین ؛ عهد مع الحسین علیه السلام حتی القاء از سال ۹۲ با نگاه عالمانه بخشی از جامعه علمی و هنری در رشته های مختلف و تعامل بین مجموعه علمی و هنری در زمینه اربعین و پیاده سازی آن در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای رشد و تعالی انسان ها شکل گرفت .

 

وی با بیان اینکه کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین شش دوره آن در عراق برگزار شد و هفتمین دوره آن در ایران و همزمان در چند استان برگزار شد ؛ افزود: هشتمین کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین ؛ عهد مع الحسین علیه السلام حتی القاء در مشهد و با همکاری 12 دانشگاه و حوزه علیمه و اساتید دانشگاه 12 کشور از جمله افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای میانه،  بحرین، عراق و ... برگزار می شود.

 

حجت الاسلام اصفهانیان بیان کرد: محورهای کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین حب اهل بیت - امت توحیدی، محور معرفت اربعینی نقشه راه از خودسازی تا تمدن سازی، محور اربعین از آرمان تا واقعیت، محور امت- فرهنگ اربعین- مکتب حاج قاسم - امت اسلامی، محور اربعین- امت در تمدن اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، محور اربعین- امت- هنر و رسانه است که خود این سه محور را در حوزه های تاریخ هنر، هنرهای تجسمی و هنرهای مفهومی را شامل می شود.

 

وی تصریح کرد:  کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین ؛ عهد مع الحسین علیه السلام حتی القاء در هشتمین سال تلاش دارد تا ابعاد گوناگون تمدنی را مورد مطالعه و راهکارهای ایجاد شده را برای حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی  استفاده کند.

 

دبیر ستاد علمی مردمی مطالعات معرفتی اربعین گفت: کنگره بین المللی علمی – هنری اربعین  در خصوص برگزاری حضوری و یا مجازی هشتمین کنگره اربعین، امت و تمدن اسلامی بیان کرد: اگر مشهد از نظر شیوع کرونا در وضعیت بهتری قرار گرفت با رعایت شیوه نامه ای بهداشتی در فضایی مناسب برگزار خواهد شد در غیر این صورت هم از بستر فضای مجازی برای حضور افراد در کنگره استفاده خواهد شد و هم به صورت محدود حضوری برگزار خواهد شد.

 

وی تعداد حاضر در این کنگره را ۳۵ نفر از داخل و ۲۰ نفر از ۱۲ کشور  جهان عنوان کرد؛ و افزود: برگزاری هفت  دوره کنگره اربعین، امت و تمدن اسلامی  موجب ایجاد یک فضای گفتمانی و فرارشته ای میان متخصصین حریم امام حسین (ع)، ایجاد کرسی های آزاداندیشی به عنوان مدل پیشرونده،  ایجاد گفتگو در فضای یک رشته، تبدیل نتایج این کنگره به کتب علمی و پایان نامه دانشگاهی شده است و امروز گفتگوی اربعینی به یک گفتگوی علمی در مجامع دانشگاهی و اکادمیک تبدیل شده است.


حجت الاسلام اصفهانیان از دیگر خروجی های کنگره اربعین، امت و تمدن اسلامی را  ساختار مند کردن گفتگوها توسط مجموعه های حوزوی و دانشگاهی دانست.

کد خبر 1088302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha