شرط مطلق ما نسبت به همه وزرا سلامت و پاکدستی آنها بود/در برخورد با فساد خط قرمز نداریم

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شرط مطلق ما نسبت به همه وزرا سلامت و پاکدستی آنان بوده است گفت: این شرط فقط در رای اعتماد مورد تاکید نیست، بلکه همیشه مورد تاکید ماست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، آیت الله سید ابراهیم  رئیسی در ادامه جلسه علنی بعدازظهر امروز چهارشنبه(3شهریور)مجلس شورای اسلامی و در دفاع از کابینه پینشهادی گفت: این روزها پزشکان عزیز و کادر درمانی کشور مجدانه از جان مردم صیانت می‌کنند و باید از آنان تشکر کنیم. همچنین از مجلس و کمیسیون‌های آن و نیز رییس مجلس تشکر می‌کنم .

 

رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: نمایندگان مجلس چندین روز برای بررسی صلاحیت‌ وزرا و بررسی سوابق آنان وقت گذاشتند. کار خوبی بود و به نظرم این یک جلوه از مردم‌سالاری دینی که نمایندگان مجلس با دغدغه و حساسیت وزرا را بررسی می‌کنند.این حساسیت‌ها بیان و تبیین آن برای مردم و مسئولان مفید است.

 

وی با تاکید بر اینکه معرفی وزرا بر اساس شاخص‌هایی بود که نسبت به آنها در دوره انتخابات به مردم قول داده بودم گفت: وزرا بر مبنای شاخص‌های کارآمدی، تخصص، فسادستیزی و مردمی بودن انتخاب و به مجلس معرفی شدند.صلاحیت عملی و علمی آنها بسیار حایز اهمیت بود و آنچه که در سامانه تشکیل شده برای انتخاب وزرا به دست آمد یک بانک اطلاعاتی است که در اختیار وزرای انتخابی قرار می گیرد تا کسانی که در آنجا مورد توجه مردم قرار گرفتند، فارغ از کسانی که به عنوان وزیر معرفی شدند، در سطوح دیگر مدیریتی به گرفته شوند.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: شرط مطلق ما نسبت به همه وزرا سلامت و پاکدستی آنان بوده است، این شرط فقط در رای اعتماد مورد تاکید نیست، بلکه همیشه مورد تاکید ماست. هر زمانی معلوم شود که کسی که با دولت همکاری می‌کند، نه در جایگاه وزیر بلکه در هر جایگاه دیگری، کوچکترین ناسلامتی بروز دهد، این تحمل نخواهد شد.

 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه درموضوع مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد،گفت:  شرط ضمنی که مردم برای رأی به بنده داشتند مبارزه با فساد است بنابراین اگر به بنده گزارشی برسد که متقن کسی در دولت مرتکب فساد شده است در برخورد با او درنگ نخواهم کرد لکن صرف یک اتهام و یا نکته ای که در نامه ای نوشته شده باشد یا برای کسی احساسی پیدا شود یا در جایی مکتوب شده باشد کفایت نمی کند ما باید بررسی کنیم شما نیز بررسی کنید که در این خصوص امام صادق (ع) فرمود حرمت مومن حرمت کعبه است بلکه بالاتر بنابراین باید حرمت ها حفظ شود.

 

وی ادامه داد: اگر به سند متقنی رسیدیم که اتهام متوجه است طبیعتا باید ساز وکار خود را داشته باشد تا بررسی شود که در این خصوص نسبت به برخی از وزرای معرفی شده برخی نکاتی مطرح شد که باید بگویم اتهام مستدل شده و قطعی شده نسبت به هیچ یک از وزرا وجود ندارد، مواردی مطرح بوده نسبت به شخصی که مورد بررسی قرار گرفت که در مرحله نظر بود اما هیچ اتهام مستقر شده ای برای آن وجود نداشت بدین معنا که امر قطعی نسبت به کسی وجود ندارد.

 

رئیسی با تاکید بر اینکه در برخورد با فساد خط قرمز نداریم،گفت: خط قرمز ما در رابطه با فساد بی استناد سخن گفتن است، حتی ما در دستگاه قضایی خط قرمزی به عنوان بدون استناد امری را به کسی نسبت دادن داشتیم بنابراین باید برای هر امری مستند سخن گفت.

 

وی در توضیحاتی تاکید کرد: با توجه به برخی از نکاتی که در خصوص برخی از وزرا گفته شد به یکی دو موضوع حساس شدم که از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درخواست کردم که موضوعات را فورا بررسی کنند و اگر برای من روشن شد کسی مرتکب جرمی یا اتهامی است با آن برخورد لازم صورت گیرد لذا باید افراد صالح معرفی شود بنابراین طی 3 روزی که وقت برای این موضوع گذاشته شد مشخص شد که در خصوص هیچ یک از وزرا موردی وجود ندارد.طی جلسات هفتگی که با آقای قالیباف داشتیم، ایشان در جریان مسائل و روند کار انتخاب وزرا بودند تا قبل از اینکه بحث وزرا در صحن مطرح شود چند گزینه مطرح شده به شکلی به رؤسای کمیسیون ها معرفی شدند تا در کمیسیون ها بررسی شده و نمایندگان در روند انتخاب وزرا قرار گیرند.

 

رئیس جمهور همکاری با مجلس را یک ضرورت عنوان کرد و ادامه داد: مردم تاب تحمل اختلاف بین مجلس و دولت را ندارند و از تکرار خاطرات تلخ گذشته سخت در رنج هستند، امروز همکاری مجلس و دولت برای پیشرفت و پیشبرد امور کشور یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و همواره بر این قضیه تاکید داریم.با توجه به شرایط کرونایی کشور همچنین شرایط معیشتی مردم با وضعیت سخت اقتصادی ایجاب می کند که سریعا دولت تشکیل شود تا مشکلات تقلیل یابد و شرایط به نفع مردم تغییر کند.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: همه وزارتخانه ها مهم هستند اما بخش هایی که جان و نان مردم در دست آن ها است از جمله وزارت بهداشت، صمت، اقتصادی، رفاه و کشاورزی در خط مقدم قرار دارند و دارای اهمیت خاصی هستند که لازم است با رأی شما نمایندگان این وزارتخانه ها سریعا مشغول به کار شوند.

 

رئیسی گفت: وزرای پیشنهادی توانایی عملی، اجرایی و علمی لازم را دارند. ممکن است فردی 30 سال در یک دستگاه مشغول بوده باشد، می توان درباره عملکرد وی تصمیم گرفت، اما کسی که 10 سال در یک مجموعه مشغول به کار بوده مورد سوال قرار می گیرد.به اول انقلاب و ادوار مختلف برگردیم که امام راحل چگونه به جوانان اعتماد کردند. مگر بنده و آقای دکتر قالیباف چند سالمان بود که ایشان تیپ و لشگر را اداره می کردند و بنده دادستان یک استان بودم. ما بیست و چند سال بیشتر نداشتیم.: مگر جوانانی که در حال حاضر در مجلس می درخشند پیش از ورود به خانه ملت توانایی آنها مشخص بود؟ آیا روشن بود که آنها آشنا به مسائل کشور و نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حساس هستند؟ آنها با اعتماد مردم به مجلس آمدند و توانستند نماد و نمود پیدا کنند.

 

وی تاکید کرد: اگر به جوانان میدان ندهیم، چگونه مسئله جوان گرایی پا بگیرد، دغدغه برخی افراد مبنی بر اینکه کسی که تجربه ندارد، چگونه می تواند عملکرد درستی داشته باشد را دغدغه درستی می دانم، آنچه مهم است در وهله نخست این است که افراد دانش کار را داشته باشند و دوم آنکه به قول ما طلبه ها بالجمله نیست، فی الجمله معلوم شود او در این کار ارتباطی با اجرا و عملیات اجرایی دارد و توانسته ارتباطی با دستگاه مورد نظر برقرار کند، ولو برخی استعدادهای وی فعلیت پیدا نکرده باشد.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: مقام معظم رهبری  در جلسات عمومی و خصوصی فرمودند که امام راحل به جوانان اعتماد داشت، من هم اعتماد کردم و مشاهده می کنیم که برخی انتصابات ایشان سابقه اجرا در یک بخش را ندارد، اما ایشان به این افراد اعتماد کرده و میدان دادند.

 

رئیسی با بیان اینکه ما سعی کردم کابینه ترکیبی از جوان گرایی و تجربه باشد، گفت: منظور از جوان گرایی فردی نیست که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده، بلکه کسی است که با کار ارتباط برقرار کرده است. جوانانی که در کابینه معرفی شده اند، هیچکدام اینگونه نبوده که به محض گرفتن مدرک دکتری به عنوان وزیر معرفی شده باشند، بلکه سابقه ارتباط با کار و مدیریت را دارند.

 

وی اضافه کرد: مطرح می شود که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که چند سال سابقه تجربه داشته یا قوم و خویشی با افراد دارد، باید پرسیده شود که این فرد آیا این فرد مدرک تحصیلی متناسب دارد یا خیر؟ یا در کارنامه خود تجربه مدیریت دارد؟ وی مدیریت مجموعه های آموزشی را در کارنامه خود دارد.اگر به دنبال معرفی افرادی هستیم که تجربه بسیاری دارند، افرادی معرفی شوند که سال های زیادی حضور داشتند. ما به دنبال آن هستیم که در کنار جوان گرایی، تحول گرایی را دنبال کنیم. همچنین وزرا در کنار روحیه جوان، تجربه نیز داشته باشند که این امر منجر به تحول می شود و در شرایط کنونی تحول یکی از ضرورت ها به شمار می رود.در کابینه افرادی هستند که با اقدام و عمل آنها، پیگیری ما و نظارت شما می درخشند، با این افراد می توان تحول در یک وزارتخانه، ایجاد کرد.

 

رئیس جمهور با تاکید بر همکاری مجلس و دولت ،گفت:  انتخاب وزرای جوان پیام امید به جوانان کشور است، بدین معنی که اگر جوانی با استعداد است، حاضریم کار را به وی بسپاریم، اگر به جوانان باکفایت و فاضل اعتماد کنیم، ضرر نمی کنیم و امیدوارم که مجلس این موضوع را مورد عنایت قرار دهد.رأی اعتماد به وزرا آغاز کار با مجلس است، شما در جلسات دغدغه های خود را بیان کردید، این موضوعات باید بررسی شود و تصمیمات متناسب آن اخذ و اقدامات لازم انجام و به عمل و اجرا تبدیل شود که این امر نیازمند همکاری خوب میان ما است.

 

وی خاطر نشان کرد: در جلسه تنفیذ گفتم که مبتنی بر برنامه هفتم ، برنامه دولت سیزدهم با موضوعات مختلف شناسایی و راهکارها و علت وقوع مشکلات و راهبردها به صورت تفصیلی ذکر شده و حاوی حدود 30 مسئله کشور است که بخشی از این برنامه فراوزارتخانه‌ای است و تقدیم نمایندگان خواهد شد؛ حق شما نمایندگان است که در جریان قرار بگیرید و آگاهی شما برای ما ارزنده خواهد بود.

 

رئیس جمهور گفت: پس از رأی اعتماد، فردا صبح اولین جلسه دولت برگزار خواهد شد و بدون هیچ وقفه‌ای شبانه‌روز کار خواهد کرد؛ ما گرفتار مسائلی هستیم که یک ساعت غفلت جایز نیست و مسئله کرونا بر واکسیناسیون از مسائل مهم کشور است، در ارتباط با ارزی که باید برای واکسن تأمین شود و همچنین به لطف خدا گشایش‌های جدی نسبت به بخش‌های مختلف در حال ایجاد شدن است.

 

وی با بیان اینکه به موضوع کرونا و معیشت مردم که درد مضاعف است، ورود خواهیم کردگفت:  امیدواریم با فعالیت و حمایت شما نمایندگان و پیگیری‌ها بتوان شاهد تغییر شرایط باشیم، ما این وضعیت را شدنی و دست یافتنی می‌دانیم برخلاف آن که برخی می‌گویند که با این وضعیت اعتبارات و دشمنان خارجی آیا امکان دارد اما با وضعیت فعلی و امکانات مادی و معنوی و نیروی متراکم کارآمد امکان برون‌رفت از مشکلات امکان‌پذیر است و ما با تأسی از بزرگان و فرهنگ حاج قاسم می‌گوییم ما می‌توانیم.

 

رئیسی تصریح کرد: در موضوع سیاست خارجی آنچه که وزیر پیشنهادی مربوطه اعلام کرد، من هم در جلسات گذشته عرض کردم برنامه ما، برنامه تعاملی با کشورها خواهد بود و عزت، حکمت و مصلحت محور ما و حقوق حقه ملت و منافع مردم ایران مسئله محوری ما است.در همه اعلام نظرها و ملاقات ها تأکید کردم و تأکید خواهم کرد مسئله رفع تحریم‌ها را با قوت دنبال می‌کنیم اما سفره مردم را با این مسائل گره نمی‌زنیم چون اقتصاد شرطی و تکانه‌هایی که ایجاد می‌شود مشکل‌زا است و اجازه نمی‌دهیم دچار تکانه شود.

 

وی گفت: برخی از سیاست‌ها در کشور راهگشا است و به آن توجه شایسته‌ای نشده البته بی‌انصافی است که بگوییم توجه نشده و برخی از کارها و قدم‌ها برداشته شده اما اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی رهبری می توانست کشور را از مشکلات خارج کند اما متأسفانه توجه درستی نشد؛ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به عنوان دستورالعمل نه به عنوان شعار و راه برون رفت از مشکلات و ایستادگی و مقاومت، توجه به اقتصاد مقاومتی است و تلاش خواهیم کرد این سیاست‌ها را با قدرت دنبال کنیم.

 

رئیسی بیان کرد: نسبت به برخی از دغدغه‌هایی که نمایندگان داشتند، وزرا به بخش‌های مختلفی از مسائل و دغدغه‌ها پرداختند و اینجانب نیز مسائلی را عرض کردم که شامل همه موارد می شود البته وزرا تنها نیست و ما در کنار آنها خواهیم بود و نسبت به تیم وزارتخانه هم نظر خواهیم داد که معاونان و استانداران و سفرای کارآمد به کارگیری شوند و مسئله تیم وزارتخانه بسیار مهم است و اگر نمایندگان در این رابطه نظری دارند می طلبد اعلام کنند تا بهره‌مند شویم.

 

رئیس جمهور گفت: ایران قوی از بخش های قوی تشکیل شده است، نیازمند دولت قوی، وزارتخانه قوی و ساز و کار مولفه‌های قدرت هستیم و قدرت باید در عمل دیده شود و این مهم جزء برنامه‌های ما است و مورد تأکید است که همکارانشان باید فسادستیز، مردمی، پاکدست و کارآمد باشند.

 

وی با تأکید بر اینکه ارتباط ما با مجلس و کمیسیون‌های تخصصی تنگاتنگ خواهد بود به نحوی که از تجربیات آنها بهره ببریم، خاطر نشان کرد: همچنین  مسائل و مشکلات و دغدغه‌های وزرا به نمایندگان منتقل شود تا برای رفع آنها چاره‌جویی کنند تا مواردی که نیاز به قانون دارد، مورد توجه قرار گیرد؛ انتظار داریم نتیجه رأی‌گیری برای کشور راهگشا باشد، مردم انتظار دارند دولت زودتر شکل بگیرد و کار خود را آغاز کند. انتظار داریم همه نمایندگان به کابینه رأی بدهند البته نظر قطعی نظری است که مجلس می‌دهد و صلاح کشور در آن است.

کد خبر 1088327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha