سالگرد بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) به رویداد گردشگری مذهبی جهانی تبدیل شود

آیت الله دژکام گفت: سالگرد بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) و روز شهادت ایشان در جهان می تواند به عنوان یک رویداد گردشگری مذهبی تبدیل شده و با رویدادهای فراوانی در شیراز همراه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، آیت الله «لطف الله دژکام»، امروز (چهارشنبه 3 شهریور) در جلسه انعقاد تفاهمنامه همکاری های مشترک فرهنگی میان نهاد نماینده ولی فقیه فارس و اداره کل میراث فرهنگی استان فارس گفت: تمدن اسلامی در حوزه های مختلف غنی است و ایران در عرصه تمدن اسلامی، نقش بسیار مهمی دارد.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: از بلخ و بخارا که با ابوعلی سینا و ناصر خسرو شروع کنیم به سعدی و حافظ در شیراز و مولوی در قونیه در حیطه تمدن اسلامی ایرانی می رسیم که همگی بسیار غنی هستند.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: گاهی برخی بین اسلامی بودن و ایرانی بودن تعارض و تخالف می بینند که تفکر غلطی است، ما کاملا اسلامی و کاملا ایرانی زندگی می کنیم و هیچ تعارضی در این بین نیست و سبک زندگی ما اسلامی ایرانی است و در دنیا باید به این موضوع افتخار کنیم.

وی تاکید کرد: شهید «مطهری» در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» به این موضوع به خوبی پرداخته است و رهبر معظم انقلاب نیز بارها این مسئله را به درستی تبیین کرده اند.

آیت الله دژکام ادامه داد: پیوند ایجاد شده بین گذشته تاریخی و امروز برای بشریت درس های مهمی دارد و در میراث فرهنگی می خواهیم نشان دهیم که چگونه در گذشته اسلامی و ایرانی زندگی کرده ایم و این گذشته را به حال خودمان پیوند داده ایم.

وی اضافه کرد: افغانستان را نگاه کنید فقط همین راه حل را باید مد نظر قرار دهد زیرا افغانستان متعلق به مسلمان پارسی ‌گویی پیغمبر شناس است و آنچه که سالها پیش از طالبان و داعش در این سالها دیدیم، اسلام واقعی نیست.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: جمله ملاصدرای شیرازی که می گوید: «هرچه یافته عقل است با دین هماهنگ است» را باید سر در همه دانشگاه های اسلامی در دنیا نوشت.

وی افزود: میراث فرهنگی باری که سال ها بر زمین مانده است را باید بردارد و به مردم دنیا عرضه کند و امیدواریم طلبه ها نیز بتوانند در این زمینه همکاری مطلوبی با میراث فرهنگی داشته باشند.

امام جمعه شیراز با اشاره به اهمیت میراث معنوی و فرهنگی گفت:  در سالگرد بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) اتفاقی که باید در شیراز نیفتاد زیرا روز شهادت ایشان در جهان می تواند به عنوان یک رویداد گردشگری مذهبی تبدیل شود و با رویدادهای فراوانی در شیراز همراه شود و در زمینه تعزیه به عنوان میراث معنوی نیز باید اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی افزود: از محله «گلشن» (کشن) شیراز تا محل شهادت حضرت شاهچراغ (ع) که حرم ایشان قرار دارد، حضرت به کمک مردم چندین روز جنگید و این ۱۲ کیلومتر مسیر، رمز آن است که رهبری فرمودند اینجا حرم سوم اهل بیت (ع) است و باید از این روز به عنوان سرآمد برنامه های رویدادی شهر شیراز استفاده کنیم.

آیت الله دژکام تاکید کرد: با همکاری مشترک فرهنگی میان نهاد نماینده ولی فقیه فارس و اداره کل میراث فرهنگی استان فارس فرصت های مطلوبی برای توسعه رویدادهای گردشگری در حوزه های مذهبی، فرهنگی و ... ایجاد خواهد شد.

خاطر نشان می شود این تفاهمنامه به منظور راه اندازی موزه تاریخی قرآن و مساجد، برنامه ریزی برای اجرای برنامه مستمر و فاخر دولت قرآن در آرامگاه حافظیه و بسترسازی مناسب و هدفمند جهت توسعه گردشگری مذهبی و زیارت در سطح استان فارس منعقد شد و به امضای سردار «یداللهی»، ریاست نهاد نماینده ولی فقیه فارس و «هادی شهدوست شیراز»، مدیرکل میراث فرهنگی استان رسید.

کد خبر 1088371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha