یکی از اهدف قیام عاشورا نابودی اعتبار گمراهانی همچون یزید بود

آیت‌الله جاودان گفت: هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا نابود کردن اعتبار گمراهانی همچون یزید بود که حلال خدا حرام و حرام الهی حلال جلوه داده بودند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله محمدعلی جاودان در جلسه هفتگی درس اخلاق که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به نامه امام حسین(ع) خطاب به بنی‌هاشم مدینه، گفت: امام در این نامه می‌فرمایند هر کس به کاروان من ملحق شود شهید خواهد شد و هر کس در شهر خود باقی بماند به فتح، ظفر و پیروزی دست پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) در ظاهر پیروز نشد و به گونه‌ای مغلوب شد که پیکر مطهر ایشان به زیر سم اسبان رفت و اموال حضرت غارت و زنان ایشان را به اسارت گرفتند؛ عنوان کرد: طبق کلام امام حسین(ع) که در آن نامه مطرح کرده بودند فتح و پیروزی حقیقی در همان مغلوب شدن ظاهری ایشان و یارانش بود.

 

آیت‌الله جاودان تصریح کرد: خواست خداوند بود که با شهادت و اسارت خاندان امام حسین(ع) اهداف قیام ایشان تحقق یابد.

وی با تاکید بر اینکه حضرت سیدالشهدا(ع) در قیام عاشورا اهداف الهی را محقق کرد، گفت: یزید جهت نمایش قدرت و پیروزی خود دستور داد تا اسیران کربلا را به مسجد جامع شام بیاورند زمانی که اسرا وارد مسجد شدند حضرت زین العابدین (ع) اجازه خواستند تا با مردم سخن بگویند و این اجازه داده نمی‌شد تا اینکه با اصرار مردم حضرت بالای منبر رفتند و سخن گفتند، حاصل این سخنرانی سبب شد که یزید دستور کشتن امام حسین(ع) توسط خود را انکار کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نخستین مجلس سوگواری برای امام حسین(ع) در شام برگزار شد، اظهار کرد: پس از اینکه یزید رسوا شد اجازه داد اسرای اهل‌بیت امام حسین(ع) در شهر شام مجلس روضه برپا کنند تا جایی که حتی زنان و دختران یزید در این مجلس شرکت کردند چراکه اکثر مردم فهمیده بودند یزید پسر پیامبر اسلام(ص) را شهید کرده و اسرا به شام آورده شده همه از نوادگان و وابستگان پیامبر اکرم (ص) هستند به همین دلیل یزید دستور داد یک کاروان وزین، محترمانه آنها را تا شهر مدینه ببرند.

 

آیت‌الله جاودان ادامه داد: یک سال پس از واقعه عاشورا مردم مدینه علیه یزید قیام کردند، یزید از عبیدالله خواست که آنها را سرکوب کند اما عبیدالله پاسخ داد من برای این لعین یک گناه بزرگ انجام دادم دومی را انجام نمی دهم.

وی افزود: مسلمانان از آنچه در حادثه کربلا رخ داده بود پشیمان شده بودند و از اشقیای کربلا به عنوان قاتلان و جنایتکاران برائت می‌جستند تا جایی که یزید از عبیدالله و عبیدالله از یزید برائت می‌جست و یکدیگر را لعنت می کردند؛ در این حالت خداوند نشان می‌دهد که چه کسی پیروز میدان بود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیش از حادثه کربلا یزید نزد مردم دارای احترام و اعتبار بود و او را جانشین پیامبر اسلام(ص) برمی‌شمردند تا جایی که اگر او دست روی شراب می گذاشت حلال محسوب می شد، گفت: اعتبار او با حادثه کربلا از بین رفت و اطاعت از خلیفه که همه دین شده بود با خون امام حسین (ع) نابود شد.

آیت‌الله جاودان در پایان بیان کرد: هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا نابود کردن اعتبار گمراهانی همچون یزید بود که حلال خدا حرام و حرام الهی حلال جلوه داده بودند.

 

 

کد خبر 1088655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha