میانجیگری در پرونده های قضایی بر پایه مساجد

میانجی گری بین طرفین پرونده های قضایی بر پایه مساجد و همکاری دادگستری اقدامی به موقع و اضطراری در جامعه که احیا آن کاهش اختلافات و صدور حکم به همراه خواهد داشت.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: تعاملات اجتماعی، اقتصادی و فعالیت های روزانه اجتماعی در برخی از مواقع با چالش و اختلافاتی روبرو می شود که طرفین قادر به اصلاح و بهبود اوضاع نیستند و این مسئله موجب طرح دعوا در محاکم قضایی شده و آنان از قاضی دادگاه و یا اعضای شوراهای حل اختلاف به عنوان داور می خواهند تا بر این موضوع قضاوت کنند.

 

بسیاری از این اختلافات نیازی به صدور رای دادگاه نبوده و قابل صلح و سازش است و با میانجی گری بین طرفین مسئله حل می شود که آمار صلح و سازش و مختومه شدن پرونده های قضایی مصداقی از این باور بوده که به همت افراد معتمد و عضو شوراهای حل اختلاف اصلاح بین دو طرف انجام شده است.

 

نتایج قابل ملاحظه ای در میانجی گری و حل اختلاف ها به وجود می آید که آثار آن ماندگار و روابط را اصلاح می کند و در این میان چه بسیار افرادی که از بند آزاد شده و یا طناب دار رها گشته و جان دیگری به زندگی او داده شده است.

دین اسلام مثل دیگر ادیان نیز به این چنین اقداماتی اجر گذاشته و پاداش اخروی و دنیوی را برای بخشندگان دیگران و افرادی که در این مسیر گام بر می دارند پیش بینی کرده و از آنان به خوبی و جمع محسنین یاد کرده است.

 

*صلح و سازش از نگاه قران و عترت و دستگاه قضا

 

بنا به آیه 9 سوره حجرات، پروردگار کسانی را که بین دیگران و قومی اصلاح می کنند را دوست دارد و پیامبر رحمت و خوبی ها نیز چنین اقدامی را از «بالاترین صدقه و احسان ها« معرفی و مولای عرشیان هم این اقدام را «بالاتر از نماز و روزه مستحبی» بیان کرد و در بیان دیگر معصومین از تفرقه اندوزی نکوهش شده و ایجاد دوستی و آشتی بین مردم از بهترین اقدامات یاد شده است.

 

بررسی ها نشان می دهد که جامعه در بین اختلافاتی که بر اساس شرایط مختلفی ایجاد می شود به صلح و سازش نیاز دارد و هزینه این کار کمتر از مجازات و اقدامات قضایی بوده و به همین دلیل مقامات قضایی در ادوار مختلف به ویژه این سال ها بر آن تاکید کرده اند.

 

توسعه کمی و کیقی شوراهای حل اختلاف و تشکیل شوراهای صلح و سازش در مناطق مختف از جمله اتفاقاتی است که دستگاه قضایی برای ایجاد رفاقت و رفع اختلاف به دور از صدور حکم انجام داده و سعی در کرده در آن دسته از پرونده هایی که موضوعیت جرم در آن مایه بی نظمی نبوده و قابل بخشش است مسیر صلح و سازش را پیش برود.

 

در بیان رئیس کل دادگستری استان اصفهان گسترش فرهنگ صلح و سازش مورد توجه دستگاه قضایی است و نتایج خوبی نیز برای جامعه داشته که گسترش این فرهنگ و سنت حسنه ضرورت دارد.

 

«محمدرضا حبیبی» با بیان اینکه صلح و سازش بین طرفین پرونده های قابل گذشت موجب کاهش ورودی پرونده های قضایی و همچنین کاهش تنش های اجتماعی می شود، تصریح کرد: ایجاد صلح بین طرفین پرونده های موجب خیر و برکات زیادی برای آن ها خواهد بود و مشکلات اجتماعی را کاهش می دهد.

*صلح و سازش بر پایه مساجد

 

کارکرد مساجد از دوران پیامبر اسلام(ص) یک جامعیتی داشته که بسیاری از نیازها را پاسخ داده و توانسته موجب آرامش و خیر و برکات زیادی برای مردم به ویژه مومنین باشد، پس در جامعه اسلامی و در حکومت انقلاب اسلامی نیز باید این مقوله مورد توجه و اجرایی شود.

 

صلح و سازش یکی از این اقداماتی است که باید در مساجد انجام شود و کمک کنند تا این موضوع نهادینه و علاوه بر کاهش تعارضات و پرونده های قضایی، وحدت و خوبی بین مردم گسترش یابد.

 

میانجی گری بین طرفین پرونده های قضایی بر پایه مساجد و همکاری دادگستری اقدامی به موقع و اضطراری در جامعه که احیا آن کاهش اختلافات و صدور حکم به همراه خواهد داشت.

 

رئیس کل دادگستری استان اصفهان در این باره گفت: ظرفیت مساجد استان اصفهان برای گسترش صلح و سازش و آموزش مفاهیم حقوقی بکار گرفته می شود تا این مراکز در هر محله ظرفیت لازم برای گسترش مفاهیم حقوقی و ارائه خدمات صلح و سازش را ایجاد کنند.

 

وی ادامه داد: به همین منظور تفاهم نامه با تعدادی از متولیان مساجد برای همین کار منعقد شده و این کار با محوریت شوراهای حل اختلاف و حضور معتمدین و افراد صاحب نفوذ انجام می شود.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان با تاکید بر اینکه باید این ظرفیت تقویت شود، افزود: صلح و سازش در مساجد با کمک وکلا و همچنین دستگاه قضایی انجام می شود و این طرح به صورت آزمایشی در تعدادی از این مراکز دینی اجرا و نتایج آن در دیگر مراکز تعمیم داده می شود.

حجت الاسلام سید «صادق ابطحی« ادامه داد: آموزش مفاهیم حقوقی و ارتقا دانش قضایی نمازگزاران از دیگر اقدامات مورد پیش بینی در تعامل با دادگستری بوده که البته متولیان مساجد نیز به این آموزش ها نیاز دارند.

 

وی اضافه کرد: در بعضی از مساجد جمع آوری کمک های مردمی برای آزادی زندانیان و یا پرداخت بدهی افراد نیازمند انجام شده و نتایج ماندگاری هم داشته است.

کد خبر 1088688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha