گلیل و سرانی، ذخیره گاه غنی گیاهی و جانوری/ آتش سوزی منطقه حفاظت شده مهار شد

اله پور با بیان اینکه وسعت و خسارت آتش سوزی بعد از برآورد کارشناسی اعلام می شود؛ گفت: منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

مهدی اله پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان گفت: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته، آتش سوزی در منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی مهار شد و از همه افرادی که در مهار این آتش سوزی همکاری داشتند به ویژه محیط بانان و کارکنان حفاظت محیط زیست، کارکنان منابع طبیعی و آبخیزداری، اعضای هیئت کوهنوردی شهرستان شیروان و مردم عزیز جوامع محلی منطقه تشکر می کنم.

 

 مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطر نشان کرد: با وجود اطفاء آتش‌سوزی،  محیط بانان در منطقه مستقر خواهند بود تا در صورت شعله ور شدن مجدد آتش، نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه وسعت و خسارت این آتش سوزی بعد از برآورد کارشناسی اعلام خواهد شد؛ تصریح کرد: منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

 

اله پور اضافه کرد: این منطقه در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و گوناگونی پوشش گیاهی و نیز زیست خالص ترین قوچ اوریال، در ۲۷ تیرماه ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده زیست محیطی اعلام شده است.

 

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه های موسوم به کپه داغ را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

 

شهرستان شیروان با گستره ۳۷۸۹ کیلومترمربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکر زیست محیطی «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.

 

کد خبر 1088804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha