نظارت شفاف و بدون واسطه مانع هدر رفتن منابع در نظام اسلامی است

حجت الاسلام حسینی با تاکید بر نقش نظارت بر عملکرد مسئولان و جلوگیری از اتلاف منابع در نظام اسلامی گفت: صرفا نظارت کاغذی در نظام اسلامی تاثیرگذار نیست بلکه نظارت باید دقیق، شفاف و بدون واسطه صورت گیرد تا مردم فواید آن را شاهد باشند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا:  انقلاب اسلامی با هدایت و رهبری امام خمینی(ره) و وحدت و همراهی مردم  از سال 42 آغاز شد و در بهمن 57 به پیروزی رسید که در ابتدا به دلیل نداشتن شناخت از برخی مسئولان(بنی صدر) ضررهای جبران ناپذیر  به نظام اسلامی وارد شد که از جمله این صدمات واقعه انفجار و ترور مسئولان ارشد و نمایندگان مردم در 8 شهریور 1360 بود که به همین مناسبت این هفته با عنوان هفته دولت نامگذاری شد در همین رابطه گفتگویی با سید علی حسینی، امام جمعه نسیم شهر به شرح زیر ارایه  می شود.

 

شاخص های دولت کارآمد در نظام اسلامی چیست؟

برای تشکیل حکومت چه آرمان شهری که به عنوان مدینه فاضله افلاطون مطرح کرده است و چه در عهدنامه مالک اشتر از سوی حضرت علی (ع) موارد عنوان شده است، برای هر دولت و نظامی که بخواهد مردم را به سعادت دنیوی و اخروی برساند و در دنیا برخوردار از نعمت ها و استفاده از مواهب داشته و در آرامش و رشد فرهنگی باشد و چه در آخرت خود باشند موارد زیادی عنوان شده است. ما به عنوان مسلمان باید از سیره اهل بیت(ع)، قران و نهج البلاغه الگوگیری کنیم. الحمدالله در این 42 سال که زحمت چندین ساله مردان و زنان بزرگ به ثمر نشست و این انقلاب اسلامی با وحدت و حضور مردم و رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی به پیروزی رسید در این فراز و فرودها بعضا خوب عمل شد و گاهی نواقصی بوده است. حلقه مفقوده در نظام ما عدالت است. همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند در دهه پیشرفت و عدالت پیشرفت و توسعه ما خوب بوده است و آمارهایی که اعلام می کنند رتبه شانزدهم علمی جهان هستیم و یا در کشف و اختراع و نوآوری در رتبه پانزدهم قرار داریم، این نیز هدف ما نیست و باید از این بالاتر قرار بگیریم. ما مفتخریم جوانان ما این رشد را با این سرعت طی کردند و این مسیر را در حال طی کردن هستیم. پیشرفت ما خوب بوده است اما از لحاظ عدالت و اینکه تقسیم منابع و امکانات صورت گیرد، متاسفانه آن گونه که باید نبوده است.

 

 

درخواست مردم از دولت ها چیست؟

آنچه درخواست مردم است و آنچه در موقع رصد دولت موافقان و مخالفان در مورد آن صحبت می کنند، چابک و فعال کردن بخش دولتی است و گاهی مشاهده می کنیم رخوت و کندی در بخش دولتی دیده می شود و کارمندان مانند ربات عمل می کنند و آن سرعت و دقت کافی و محبت متقابل وجود ندارد.

 

توقع ما از دولت این نبوده است که فقط بخشنامه هایی که به آنها اعلام شده است، سرد و خشک و بی روح اجرا کنند و آنچه ارزش نداشته باشد، وقت و زمان مردم باشد. اکنون ما در حال جنگ هستیم و باید اولویت ها تغییر کند و بخش خصوصی قوی شده و به آن فرصت داده شود تا مردم بتوانند ثروتمند شوند و باید خدا را ناظر اعمال خود بدانیم و این همان تاکید بنیانگذار انقلاب اسلامی است که عالم محضر خداست. عده زیادی نیستند که خدا را ناظر اعمال خود می دانند و می بینیم که خطا می کنند و شاهد رانت و اختلاف، عدم شفافیت و باندبازی هستیم؛ به طور مثال دلال از کشاورزان به ارزانی می خرد و به گرانی از کشور خارج می کند، خدمات بهتر به بالای شهر داده می شود و یا گردن افرازی سازمان های بیمه گر که در گرفتن حق بیمه بسیار متوقع هستند اما در پرداختن حق مردم آنها را دچار سردرگمی می کنند.

 

در حالی که تمام افراد خدا را ناظر به اعمال خود نمی دانند، قرآن می تواند افراد را راهنمایی کند البته قرآن مخصوص متقین و پاکان است و کسانی که انسانیت خود را زیر سوال نبردند و نمی توانیم بگوییم که تمام مسئولان خالص و خدمتگزار هستند و ما می بینیم مشکلات عدیده ای را از سر ظلم و فرصت طلبی برخی بر سر مردم ایجاد شده است.

 

 

دولتمردان در نظام اسلامی باید دارای چه وِیژگی هایی باشند؟

پس از 42 سال اشتباه، اغماض، عدم شفافیت، ویژه خواری، رانت خواری و اختلاس و ... مردم تحمل نمی کنند، باید دولتمردان مردان و زنان قوی انتخاب شوند و دارای علم لازم باشند نه علمی که تنها مقالات آنها ثبت شده باشد بلکه علمی که بتوان کاربردی از آنها استفاده کرد.

 

وجود برخی مشکلات در نظام اسلامی چگونه ایجاد می شود؟

وقتی نظارت ها دقیق و هوشمند نباشد شاهد مشکلات بسیاری خواهیم بود. متاسفانه در کشور وزارت نفت به گونه ای عمل می کند، معادن به گونه ای دیگر و نظارتی وجود ندارد و سیستم رصد و نظارت قوی برای مسئولان وجود ندارد. باید کشور را به دست افرادی بسپاریم که واقعا متقی هستند و دقیق عمل می کنند و از بیت المال هزینه نمی کنند و در برابر هزینه از بیت المال عکس العمل نشان می دهند. برای کسی که خدا را قبول دارد، نظارت خدا کافی است اما بالاخره می دانیم افراد خطا می کنند و ما نیازمند نظارت هوشمند، دقیق و شفاف و بدون اغماض میان دولتمردان باشیم تا کسانی را که خوب عمل می کنند، تشویق کنند و کسانی را که نتیجه خوبی نداشتند، برخورد شود. امیدواریم که نظام اسلامی ای که با زحمت فراوان مردم و خون های پاکی که ریخته شده است به نتیجه رسیده دولتمردان بتوانند بهترین خدمات را در دولت جدید ارایه دهند، مردم سزاوار این خدمت هستند و دولتمردان سالیان گذشته نیز عمل کردند و اگر صد برابر این نیز عمل کنند باز کم کاری کرده اند، مردم لیاقت بسیار فراوان تری دارند.

 

روند تشکیل دولت های پس از انقلاب را چگونه می بینید؟

می دانید که برخی از دولت ها پس از پیروزی انقلاب در مرحله اول هنوز شناخت کافی از افراد نبود و بعضا افراد تحمیل می شدند و امام (ره) نیز بنی صدر و بازرگان را نپذیرفتند. امام (ره) عارف و مرجع تقلیدی بود که این افراد را نپذیرفت و این افراد خیانت، ظلم و کم کاری خود را نشان دادند و بسیاری از مسئولان ما توسط این افراد به شهادت رسیدند. بعد از آن نیز دفاع مقدس رخ داد و رسیدگی به کشور سخت تر شد اما مردم در رفاه نسبی پس از پیروزی انقلاب قرار داشتند اما پس از آن درآمد نفتی ما افزایش یافت و آن فکر عاقله ای که بتواند این صنعت را بتواند به پیشرفت فزاینده ای برساند، دغدغه ای وجود نداشت.

 

چه نوع نظارتی می تواند مانع هدر رفتن منابع در نظام اسلامی شود؟

پس از جنگ تحمیلی مسکن با تمام ویژگی هایی که می تواند دهها شغل را ایجاد کند به فعالیت درستی نرسید و بسیاری از پروژه ها کلنگ خورد و میلیاردها دلار هزینه فولاد و سیمان شد اما به نتیجه نرسید. صنایع و معادنی که بدون مطالعه هدایت شدند، راه آهن هایی که حتی یک بار قطار از روی آن رد نشده است و پس از 10 سال چیده شد، بدون تحقیق و دقت هزینه شد، ساختمان هایی که ساخته شدند و تخریب شدند و هیچ یک به نتیجه نرسید. این منابع از بیت المال و کشور است که هزینه نمی شود و نظارت دقیقی وجود ندارد البته در برخی از برنامه ها توسعه و پیشرفت چشمگیر همراه بوده است اما نظارت وجود ندارد. بانک ها با نرخ سودی و مضاربه های بالا عمل می کنند و حرام را وارد زندگی مردم می کنند. قراردادهایی که در ابتدای اولین گام باطل است و مراجع نیز همگی بر این موضوع تاکید شدند اما بانک ها برای هر یک از قراردادهای خود کتابچه ای برای شما عنوان می کنند، پول هایی که در خدمت تولید قرار نمی گیرد و وام هایی که بدون هدف پرداخت می شوند، نتیجه ای ندارد. باید نظارت بیش از این قوی باشد و صرفا نظارت کاغذی تاثیرگذار نیست. نظارت باید دقیق، شفاف و بدون واسطه صورت گیرد تا نتیجه خوب آن دیده شود.

 

 

 

 

 

کد خبر 1088950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha