خسارت ۲۴۰۰ میلیارد تومانی خشکسالی به کشاورزی خراسان جنوبی

قوسی میزان خسارت وارد شده به بخش کشاورزی خراسان جنوبی در اثر خشکسالی را ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «غلامرضا قوسی» امروز (۶شهریور) در نشست خبری دستاوردهای حوزه کشاورزی به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: امسال ۱۵۹ پروژه بخش کشاورزی با اعتبار ۱۴۷ میلیارد تومان همزمان با هفته دولت به بهره برداری می رسد.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبیگفت: از مجموع اعتبار هزینه شده برای پروژه‌های هفته دولت بیش از ۶۲ میلیارد تومان از محل اعتبار تملک دارایی، ۵۶ میلیارد تومان از محل خودیاری و مشارکت مردم و بیش از ۲۸ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی تامین شده است.

 

قوسی با بیان اینکه ۱۸ هزار و ۷۱۱ خانوار از مزایای پروژه های بخش کشاورزی در هفته دولت بهره‌مند می شوند، افزود: ۲۷۵ شغل جدید ایجاد و چهار هزار و ۶۸۷ شغل نیز در واحدهای تولیدی و بخش‌های متعدد کشاورزی تثبیت شد.

 

وی از تصویب ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیشگیرانه در سال جاری برای استخرهای ذخیره آب، قنوات، ایستگاه‌های پمپاژ آب و کانال‌های انتقال آب در استان خبر داد و گفت: مرمت و بازسازی قنوات یکی از پروژه‌هایی اولویت دار است که امسال اعتبار قنوات با پیگیری‌های انجام شده از ۲۰ میلیارد تومان به ۸۴ میلیارد تومان افزایش یافته است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال با خسارت ۴۴۰ میلیارد تومانی ناشی از وزش شدید باد و توفان مواجه شدیم که هنوز اعتباری در این زمینه ابلاغ نشده است.

 

قوسی در ادامه برآورد اولیه خسارت خشکسالی در این استان را ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در سال‌های اخیر پروژه‌های آب و خاک از جمله بازسازی قنوات، تجهیز و نوسازی اراضی سنتی، احداث سدهای ذخیره آب، ساماندهی انتقال آب و توسعه آبیاری نوین با اولویت در دستور کار قرار گرفت.

 

به گفته وی؛ اعتبار مصوب حوزه آب و خاک امسال ۸۶ میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۲ برابر افزایش یافته و بیش از ۱۲ هزار هکتار طرح آبیاری نوین در دست اجرا است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اشاره به اجرای طرح هاب شتر در خراسان جنوبی تصریح کرد: در این راستا تاکنون ایستگاه اصلاح نژاد بجد، ایستگاه قرنطینه حیدرآباد نهبندان، ایستگاه نگهداری دام نهبندان، احداث کشتارگاه‌های دام در نهبندان و زیرکوه به عنوان زیرساخت در استان آماده افتتاح است.

 

قوسی خاطر نشان کرد: خراسان جنوبی جزو استان‌هایی است که در زمینه قیمت تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ با کمترین چالش مواجه بوده است.

 

وی در پایان با اشاره به پلاک‌گذاری ماشین‌آلات کشاورزی در استان، گفت: آخرین مهلت برای پلاک‌گذاری پایان شهریور ماه جاری است و در صورت عدم پلاک گذاری سهمیه سوخت به تراکتور و ماشین آلات کشاورزی تعلق نخواهد گرفت.

کد خبر 1089052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha