وقتی علما در یک جامعه از بین بروند  بلا نازل می‌شود

آیت‌الله رشاد گفت: وقتی علما در یک جامعه از بین بروند آن جامعه دچار بحران و عدم معنویت شده و حتی بلا نازل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در جلسه درس اخلاق که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: خداوند علمی را که به بشر می‌دهد از آن‌ها پس نمی‌گیرد. گاهی علومی را که علما در جامعه نشر می‌دهد تبدیل به فرهنگ می‌شود.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه علم خداوند همچون وحی است اگر خواست از جامعه‌ای علم را بگیرد عالم را از آن‌ها باز پس می‌گیرد، عنوان کرد: پیامبران دوره بازنشستگی ندارند تا در قید حیات هستند رسالت آن‌ها ادامه دارد، علم از طریق آنها وارد جامعه شده و ترویج داده می‌شود.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه  هر زمان خداوند بخواهد از جامعه‌ای علم را بگیرد عالم را از بین آن‌ها می‌برد، اظهار کرد: با رفتن عالم علم هم برچیده می‌شود بسیاری از معارف که توسط عالم تولید شده به‌مرور از بین می‌رود دیگر علم جدیدی وارد بدنه نمی‌شود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به مثالی بیان کرد: علم همچون آب زلالی است که وارد استخر می‌شود اگر روزی منقطع شود آب جدید زلال وارد استخر نشود به‌مرور آب زلالی خود را از دست داده بدرنگ، بی‌خاصیت و بدبو می‌شود.

وی ادامه داد: علم باید پیوسته وارد جامعه شود هر گاه تولید علم توسط عالم متوقف شود به‌معنای عقب‌گرد است، برخی بزرگان را از دست می‌دهیم تا زمانی که هستند اندیشه تولید می‌کنند و بر دارایی اندیشه در جامعه می‌افزایند اما به‌محض این‌که از جامعه عروج می‌کنند دیگر چیزی به علم جامعه افزوده نمی‌شود.

آیت‌الله رشاد افزود: برخی از بزرگان علما را که از دست می‌دهیم بیشتر تاسف می‌خوریم که او را از دست دادیم درحالی‌که تاسف عمیق‌تر این است که علم را از دست می‌دهیم، وجود یک عالم مولد در جامعه با وجود حضور فیزیکی و کالبدی او نیست بلکه به حضور قلبی او است. علامه مصباح از میان ما رفت درواقع مصباح هدایت از جامعه ما برچیده شد و جامعه از تولیدات علمی ایشان محروم شد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه وقتی علما در یک جامعه از بین بروند آن جامعه دچار بحران و عدم معنویت شده و حتی بلا نازل می‌شود، گفت: چند سال اخیر دچار برخی بلاهای پی‌درپی شدیم تصور می‌کنیم بدون علت است و سراغ علل معنوی آن نمی‌رویم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قطعا نزول بلا در جامعه در اثر ظلم یا قبض عالم است، اظهار کرد: علما که از میان می‌روند جامعه از معنویت تهی می‌شود. علم و معنویت قائم به اشخاصی است که صلاحیت این معارف را دارند وقتی آن‌ها از میان می‌روند ارزش‌ها هم از دست می‌روند امید که خداوند سایه علمای بلندپایه بر سر ملت حفظ کند.

کد خبر 1089223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha