تالیف کتب  شهدا و رزمندگان گمنام خراسان جنوبی/ برگزاری کرسی های ‌آزاداندیشی در هفته دفاع مقدس

معتمدی از شناسایی شهدا و رزمندگان گمنام خراسان جنوبی برای تألیف و نگارش کتاب در حوزه دفاع مقدس خبر داد.

«رضا معتمدی» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه شناسایی شهدا و رزمندگان دفاع مقدس در دستور کار موسسه مردم نهاد آیه های استقامت قرار دارد، اظهار داشت: از هفته دفاع مقدس سال گذشته تاکنون تالیف و نگارش 9 جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در دستور قرار گرفته است.

 

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت خراسان جنوبی با اشاره به تیم تخصصی و مجرب این موسسه گفت: برای نگارش کتاب تخصصی در حوزه دفاع مقدس توسط موسسه استاد راهنما برای همه شهرستان به صورت مجزا تعیین شده است.

 

شناسایی نقاط قوت و ضعف

به گفته وی، با توجه به ثبت موسسه مردم نهاد آیه های استقامت در سال 1395 گفت: شناسایی ظرفیت های استان، نویسندگان، شهدا و رزمندگان گمنام و همکاری با صدا و سیما و خبرگزاری ها در دستور کار قرار گرفت.

 

معتمدی یادآور شد: متأسفانه مصاحبه با رزمندگان، خانواده شهدا و ... به صورت انحصاری و با عده خاصی صورت می گرفت که با ورود موسسه آیه های استقامت شناسایی شهدا و رزمندگان گمنام که در حاشیه قرار داشتند، به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

 

وی گریزی به برگزاری کنگره ۲ هزار شهید استان در سال 97 زد و افزود: در این کنگره از تألیف 140 کتاب علاوه بر اینکه نگارش حدود 65 کتاب در حوزه دفاع مقدس توسط موسسه آیه های استقامت انجام شد این موسسه برای مابقی کتاب ها نیز با دیگر ارگان‌ها همکاری داشت که متأسفانه نامی از همکاری موسسه به میان نیامد.

 

همکاری بدون نام و نشان با برخی ادارات

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت استان تأکید کرد: با وجود همکاری این موسسه با برخی ارگان ها و ادارات در زمینه نگارش کتاب، متأسفانه آرم و نشانی از موسسه در کتب منتشره درج نشده است.

 

معتمدی با بیان اینکه امروزه برخی کتاب ها به صورت ماکت بوده و برخی تا تیراژ 500 به چاپ رسیده است، از متولیان امر خواست برای چاپ انبوه کتاب ها و استفاده عموم به خصوص جوانان و آشنایی بیشتر با فرهنگ شهادت و دفاع مقدس، ورود کنند.

 

وی از روزنامه های مکتوب و دیجیتالی خواست برای آشنایی مردم با رزمندگان و شهدای استان مانند دیگر استان ها هر دو یا چند ماه صفحه ای را برای معرفی آنها اختصاص دهند.

 

وی تأکید کرد: چنانچه خبرنگاران رسانه های مکتوب و دیجیتال تمایل داشته باشند برای بهره برداری از مطالب، آرشیو کتاب های حوزه دفاع مقدس در اختیارشان قرار می گیرد.

 

معتمدی از دیگر اقدامات صورت گرفته به نگارش کتاب در حوزه نوجوان و کودک اشاره کرد و گفت: با همکاری و مدیریت «عبدالرضا صمدی» نویسنده حوزه کودک و نوجوان موفق به برگزاری کارگاه آموزشی و تألیف پنج جلد کتاب شدیم.

 

نگارش کتاب در حوزه نوجوان

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت استان از کتاب های نوجوانان در حوزه دفاع مقدس به «چکاوک ها نمی میرند» خاطرات شهید علی اکبر قاسمی، «پسر حوا» سرگذشت شهید مهدی فروزانفر، «دو قدم از سنگر» خاطرات محمد سعید عباسی، «هدیه سفید» خاطرات جلال فطرتی و... که توسط تعدادی از نویسندگان استان نوشته شده است اشاره کرد.

 

معتمدی با توجه به نگارش کتاب های «گرای 178، سرباز خمینی و رسته توپخانه» گفت: این سه کتاب در حوزه دفاع مقدس با همکاری موسسه آیه های استقامت تألیف و به عنوان کتب برتر کشوری معرفی شده است.

 

وی پیگیری دانشنامه دفاع مقدس را از دیگر افتخارات موسسه آیه های استقامت برشمرد و یادآور شد: در بخش مهم دانشنامه با مدیریت دکتر علی اصغر قنبری و... در زمینه نظامی، جغرافیا، شهدا با بنیاد حفظ آثار همکاری مستمری صورت می گیرد.

 

به گفته وی امسال در هفته دفاع مقدس کرسی آزاد اندیشی با همکاری متخصصان در سطح استان و شهرستان ها برگزار خواهد شد و در آن جلسه به شبهات جوانان پاسخ داده می شود.

 

به گفته معتمدی در حوزه دفاع مقدس برای تأمین مجری، راوی و سخنران موسسه آیه های استقامت آماده همکاری با همه ارگان ها می باشد.

 

وی از آسیب های جدی این حوزه به عدم برون سپاری کارها به موسسات اشاره کرد و افزود: با توجه به شناسایی ظرفیت ها، قلم نویسندگان و ورود تیم تخصصی موسسه برای نگارش کتاب، متأسفانه برخی ارگان ها مانند گذشته تألیف و نگارش کتاب ها را برون سپاری نکرده و خود مستقیم با نویسندگان قرارداد می بندند.

 

رفع موازی کاری

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت استان خواستار برگزاری جلسه برای رفع موازی کاری، برون سپاری کارها و... شد.

 

معتمدی با اشاره به راه اندازی سایت موسسه، اظهار داشت: در این سایت موضوعات متعدد مانند اطلاعات شهدای استان، فیلم و فایل های سخنرانی شهدا و رزمندگان در طول دفاع مقدس بارگذاری شده است.

 

وی با بیان اینکه در همه شهرستان ها نماینده ای از نسل دفاع مقدس با ما همکاری می کنند، افزود: شناسایی رزمندگان، شهدا، افراد مرتبط با این حوزه در سپاه، نیروی انتظامی و ارتش در دستور کار قرار دارد.

 

جنگ گنج است

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت استان به استناد سخنان مقام معطم رهبری از جنگ به عنوان گنج یاد کرد و از اقدامات انجام شده به همکاری با تیپ مردم پایه برای بازسازی عملیات والفجر 9 در سال گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه با مشاوره و همکاری موسسه مستند زیبا و قابل پخشی از این عملیات تصویر برداری شده است، ابراز امیدواری کرد: با ورود متولیان امر، حوزه هنری و ... شاهد پخش این مستند باشیم.

 

به گفته معتمدی، موسسه آیه های استقامت با همکاری بنیاد شهید در خصوص نگارش کتاب در حوزه جانبازان نیز ورود کرده و تاکنون 2 جلد کتاب در این حوزه تألیف شده و به زودی چاپ و رونمایی می شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه این موسسه مردم نهاد بوده و اعتبار دولتی ندارد، گفت: با این وجود با ورود نمایندگان مستقر در شهرستان ها، کمک های مومنانه و توزیع بسته های معیشتی نیز انجام شده است.

 

وی گریزی به سردار شهید غلامعلی دودمان فرمانده تخریب تیپ امام صادق(ع) از خوسف زد و گفت: در مرکز کشور برای این شهید گمنام کتابی تألیف شده در حالیکه این سردار شهید در استان شناخته شده نیست.

 

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت استان به برگزاری یادواره شهید کاوه با همکاری دیگر نهاد ها در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: امسال نیز این یادواره با همکاری دیگر نهادها در دست اجرا است و در صورت نیاز مشکلی برای همکاری و مشاوره نداریم.

 

معتمدی از دیگر اقدامات به پیگیری و مکاتبات انجام شده با استانداری مبنی بر بازسازی مقبره شهدای بیهود قاین اشاره کرد و گفت: با ورود استانداری، مقبره شهدای بیهود بازسازی شد و نصب المان شهید کاوه در ورودی روستا نیز در حال پیگیری است.

 

وی ابراز امیدواری کرد: با ورود و همکاری مسئولان، ادارات، کارخانجات و... برگزاری یادواره شهدای عملیات کربلای 4، 5، 6، یادواره شهدای ادوات، توپخانه، پدافند و... با کمک دانشگاه های استان، آموزش و پرورش در دستور کار موسسه قرار دارد که در دی ماه امسال برگزار خواهد شد.

 

الگوگیری از سردار دل ها

مدیرعامل موسسه مردم نهاد آیه های استقامت استان در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار دل ها گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در استان کرمان سالی یک یا دو نوبت بچه های رزم به اتفاق فرماندهان را دور هم جمع می کرد.

 

معتمدی با توجه به وجود بیش از ۲۳ هزار رزمنده و... در استان، ابراز امیدواری کرد: شاهد دورهمی رزمندگان و بچه های دفاع مقدس گردان های امام علی(ع)، امام موسی (ع)، ادوات، توپخانه، پدافند، رسته های مهندسی، ارتش و... سالی یک یا دو نوبت باشیم.

 

وی این اقدام را باعث از بین بردن آسیب های اجتماعی دانست و افزود: باید ظرفیت دفاع مقدس ارزش گذاری شده و خطوط قرمز، سیاه و جناح بندی ها حذف شود.

 

وی در پایان با بیان اینکه با همکاری فرمانده سپاه استان و موسسه بهترین کتاب حوزه دفاع مقدس تألیف شده است، از پاسداران پیشکسوت (سرهنگ علی محمدی، ابوالقاسم احمدی)، نویسندگان گمنام و... که با هزینه شخصی و بدون دریافت هزینه از موسسه و... برای نگارش کتاب قدم برداشتند و دیگر افرادی که با این موسسه همکاری دارند، تقدیر کرد.

 

 

 

کد خبر 1089243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha