تاکید بر ضرورت ارتقای نظارت بر حوزه معاملات املاک و مستغلات

معاون دادگستری استان سیستان و بلوچستان بر ضرورت ارتقای نظارت بر حوزه معاملات املاک و مستغلات در سطح استان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، حجت الاسلام غلامرضا نجفی در نخستین نشست بررسی راهکارهای افزایش ثبت رسمی معاملات املاک اظهار کرد: مقوله معاملات املاک از سرفصل‌های بسیار جدی فعالیت‌های اقتصادی شهروندان محسوب  و با توجه به این امر که سرمایه‌های فراوانی در این معاملات رد و بدل می‌شود، بر مسئولان و متولیان امر فرض است تا زمینه‌های شکل‌گیری هر گونه سوءاستفاده و کلاهبرداری‌های محتمل را در این چارچوب مرتفع کنند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان افزود: شیوه‌نامه افزایش ثبت رسمی معاملات املاک با هدف کاهش میزان پرونده‌های مرتبط با معاملات املاک در مراجع قضایی طراحی و در صورت اجرای مطلوب در کوتاه‌مدت زمینه برای افزایش و ترویج میزان ثبت اسناد رسمی معاملات فراهم‌شده است.

وی ادامه داد: با اصلاح قوانین طی یک برنامه ی میان‌مدت، به‌تدریج اسناد رسمی را مبنای تشخیص انجام یا عدم انجام معاملات قرار داده و شاهد کاهش حجم دعاوی حقوقی در این زمینه خواهیم بود.

وی افزود: پیشگیری از فروش و پیش‌فروش یک واحد به چند نفر، جلوگیری از فروش املاک و اراضی دیگران، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، پیشگیری از فراهم شدن بسترهای جرم پولشویی و فرارهای مالیاتی، سیاستگذاری در راستای پیشگیری از زمین خواری و جلوگیری از جرم کلاهبرداری از بانک‌ها در قالب ابطال اسناد رهنی، از مهم‌ترین مزیت‌های این شیوه نامه محسوب میشود.

نجفی ابراز داشت: با مشارکت اتحادیه مشاورین املاک، دفاتر اسناد رسمی، شهرداریها، ادارات‌کل تامین اجتماعی، امور مالیاتی و اوقات و امور خیریه میتوان تا حد بسیار زیادی از نابسامانی قراردادهای مرتبط با معاملات املاک کاست و با متخلفین محتمل نیز مطابق مواد27و 28 قانون نظام صنفی برخورد کرد.

معاون رییس‌کل دادگستری استان خواستار شد: بنگاه‌های مشاورین املاک به‌منظور افزایش آگاهیهای عمومی، اقدام به نصب بنر با موضوعات ضرورت ثبت رسمی معاملات املاک و محاسن تنظیم رسمی آنها نسبت ‌به معاملات با اسناد عادی کنند.

کد خبر 1089597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha