رئیس جمهوری که با ۲۸ روز خدمت الگوی مدیریت انقلابی شد

شهید محمدعلی رجایی تنها رئیس جمهور شهیدی است که با ۲۸ روز خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی به الگویی در اخلاق، تقوا و خدمت به مردم و مدیریت انقلابی مبدل شد.

خبرگزاری شبستان- قزوین؛ شهید محمد علی رجایی دومین رئیس جمهور ایران اسلامی است که در هشتم شهریور ماه سال ۱۳۶۰ بر اثر انفجار بمبی توسط منافقان در ساختمان نخست وزیری به همراه حجت الاسلام باهنر نخست وزیر وقت به شهادت رسید، محمدعلی رجایی در دوره کوتاه ریاست جمهوری نشان داد که مرد میدان بودن زمانی طولانی نمی خواهد و با ۲۸ روز خدمت هم می توان الگویی بی بدیل در عرصه خدمت به مردم، اخلاق و تقوا بود.

 

شهید رجایی از خطه قزوین و افتخاری بزرگ برای شهر قزوین است، وی در ۲۵ خرداد سال ۱۳۱۲ در شهر قزوین به دنیا آمد، پدرش در بازار قزوین به فروش وسایل خرازی اشتغال داشت و زمانی که محمدعلی رجایی چهار سال داشت از دنیا رفت و برادر بزرگتر وی برای تأمین هزینه های زندگی بیرون از خانه کار می کرد و مادرش هم برای تأمین مخارج زندگی صبح تا شب به کارهایی نظیر شکستن گردو و فندق و پاک کردن پنبه مشغول بود.

 

 

با وجود شرایط بد اقتصادی، محمد علی رجایی بعد از اتمام کلاس ششم برای کار به تهران آمد و در بازار آهن فروشان مشغول به کار شد و حتی به دستفروشی هم روی آورد تا در تأمین مخارج خانواده کمک حال آنها باشد.

 

 

محمدعلی رجایی با توجه به داشتن مدرک ششم ابتدایی، برای خدمت در نیروی هوایی داوطلب شد تا با دریافت حقوق کمکی به خانواده کرده و از طرفی هم به صورت شبانه به تحصیل خود ادامه دهد، وی در آن دوران در جلسات تفسیر آیت الله طالقانی شرکت کرده و سپس با گروه فداییان اسلام آشنا شد.

 

شهید رجایی در سال ۱۳۳۲ دیپلم خود را گرفت و در دانشسرای عالی تربیت بدنی مشغول به تحصیل شد و سپس به با ورود به دانشسرای عالی توانست مدرک لیسانس خود را دریافت کرده و به استخدام آموزش و پرورش درآمد.

 

شهید رجایی در کنار تحصییل علم، به فعالیت های سیاسی هم مشغول بود، به دلیل این فعالیت های سیاسی چندین بار دستگیر شد که با وجود شکنجه های فراوان در زندان از فعالیت های سیاسی و پیروی از رهنمودهای امام خمینی (ره) دست برنداشت؛ شهید رجایی بعد از پیروزی انقلاب به سمت وزیر آموزش و پرورش منصوب شد.

 

شهید رجایی در سال ۱۳۶۰ و در سن ۴۸ سالگی به عنوان دومین رئیس جمهوری ایران اسلامی انتخاب شد که با وجود گذشت کمتر از یک ماه از فعالیت دولت رجایی، توسط منافقان به شهادت رسید.

 

شهید محمدعلی رجایی تنها ۲۸ روز در قامت ریاست جمهوری در ایران اسلامی خدمت کرد و اسیر عناوین و پست و مقام ها نشد و به معنای واقعی کلمه نشان داد داشتن مسئولیت تنها فرصتی برای خدمت است و از این فرصت هم برای جلب رضای خدا از طریق خدمت به خلق بهره برد.

 

شهید رجایی الگویی فراموش نشدنی در ساده زیستی، اخلاق، ولایت مداری، دستگیری از محرومان، ایستادگی در برابر ظلم و دفاع از حق و مظلوم است، شهید رجایی نسبت به سرنوشت مردم و کشورش مردانه و مسئولانه ایستاد و همین سیره شهید سبب شد تا با وجود گذشت ۴۰ سال از شهادت ایشان، همواره به عنوان الگویی برای مسئولان معرفی شود به طوری که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اعضای هیئت دولت سیزدهم با گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر فرمودند: مدت خدمت آن دو بزرگوار کم بود اما در همین مدت نشان دادند که با اخلاص و قصد خدمت به میدان آمده ‌اند و از روش‌های مردمی و مجاهدت‌آمیز استفاده می‌کنند که این برای همه مسئولان درس بزرگی است.

 

کد خبر 1089665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha