تمدن سازی ادبیات اسلامی مهم ترین کارکرد مساجد

از گذشته مساجد، محل جمع‌ آوری قوای مردمی، آموزش آنها، ارائه خدمات اجتماعی و اعزام نیرو به جبهه بودند، لذا مهم ترین و اصلی ترین کارکرد مساجد تمدن سازی ادبیات اسلامی است.

خبرگزاری شبستان _ منطقه آزاد اروند – اسماعیل آریانیا: مهم ‌ترین و اصلی ترین کارکرد مساجد که جامع همه کارکردهاست، تمدن ‌سازی ادبیات اسلامی است. اگر به زمان پیامبر مکرم اسلام (ص) هم نگاهی بیاندازیم تمام شهر و تعاملات مدنی حول مسجدالنبی شکل می‌ گرفت. در زمان حضرت امیر نیز مسجد کوفه مرکز خلافت بود.

 

در ادبیات دینی داریم که حضرت حجت (عج) مسجد کوفه را به ‌عنوان دارالخلافه خود قرار خواهند داد و در روایاتی هم عنوان شده که از مسجد کوفه هزار در باز خواهد شد. این یعنی مرکز مدیریت جهانی حضرت قائم آل محمد (ص) خواهد بود.

 

نقش پررنگ مساجد در امور اجتماعی و سیاسی

می بایست تمایزی را بین مساجد جامع و مساجد محلی قائل باشیم. مساجد جامع محل تنظیم قوا و سیاست ‌گذاری فرهنگی و اجتماعی هستند. اما در مساجد محلی جنبه ارتباط مستقیم با مردم پررنگ همانند ارتباط امام جماعت با اهالی مسجد و ارتباط مردم با اهالی مسجد است.

 

در مساجد جامع شهرهای کشور نماز جمعه برگزار می‌شود، نماز جمعه ‌ای که عمده مباحث خطبه‌ هایش سیاسی و اجتماعی است و این ‌ها کارکردهای سیاسی و اجتماعی مسجد شمرده می شوند.

 

ما در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم این کارکرد را به وضوح مشاهده کردیم. از گذشته مساجد، هم محل جمع‌ آوری قوای مردمی، هم محل آموزش آنها، هم محل ارائه خدمات اجتماعی و هم محل اعزام نیرو به جبهه بودند.

 

«دولت و محله ها»

امروز در مباحث مدیریتی کشور مبحثی تحت عنوان «دولت و محله‌ها» وجود دارد. لذا باید در ابتدا بدانیم چگونه می ‌توانیم مشارکت عمومی مردم را افزایش دهیم، هزینه‌های دولت را کاهش دهیم، حمل و نقل را کم کنیم و همزمان مردم بتوانند به بهترین شکل خدمات دریافت کنند.

 

بیشتر مردم  بر ارائه خدمات از سوی شهرداری ها و نهادهای خدمات رسان تاکید دارند اما در ادبیات تمدن اسلامی ما این را از مسجد توقع داریم. چیزی شبیه به آنچه در اصفهان در میدان امام مشاهده می‌کنیم. یعنی بازار که محل اقتصادی جامعه است و عالی قاپو که مرکز سیاسی است حول مسجدی در مرکز شهر شکل گرفته است که این از تدبیرهای شبخ بهایی بوده است.

 

ما می‌توانیم چنین الگویی را در شهرسازی ییاده کنیم. متاسفانه در چندین سال گذشته به ‌رغم تاکیدات امام راحل، کارهایی انجام شده که زنگ خطر را برای مساجد به صدا درآورده است. از جمله اینکه ما به جای اینکه کارهای فرهنگی را به مساجد ببریم، به فرهنگسرا برده‌ایم.

 

در گذشته ما در مسجد کتابخانه و قرائت ‌خانه داشتیم اما نهاد کتابخانه‌ها ایجاد شد و کتابخانه‌ها بیرون از مساجد احداث شدند. این‌ فقط نمونه‌ ای از این مساله است. یعنی مسجد در این صورت تبدیل به یک معبد برای عبادات فردی می‌شود.

 

مشکلات مربوط به حوزه فرهنگ مورد توجه قرار گیرد

«حجت الاسلام عادل رویوران»، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، با اشاره به انتظار سازمان تبلیغات اسلامی از دولت اظهار کرد: انتظار داریم همانگونه که مشکلات عمرانی، معیشتی، اقتصادی و ... در جامعه ما وجود دارند و به آنها توجه می شود، یک سری از مشکلات مربوط به حوزه فرهنگ نیز مورد توجه قرار گیرد.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبادان افزود: دولت می بایست در باب ارتقای هیات های مذهبی و مساجد اعتباراتی را به جهت ارتقا، هم افزایی، برنامه های محتوایی، کادرسازی و نیروسازی برای انقلاب اسلامی به این دو عنصر فرهنگی و مذهبی جامعه اختصاص دهد.

 

وی به سخنان امام خمینی (ره) در خصوص مساجد و هیات های مذهبی اشاره کرد و ادامه داد: امام راحل فرمودند مسجد سنگر است و این سنگر نقش دفاع از نظام و انقلاب را بر عهده دارد؛ به هر حال مساجد که به تعبیر مقام معظم رهبری کارخانه انسان سازی هستند و نسل جوان و نوجوان ما باید در این مساجد و در این هیات های مذهبی رشد و ارتقا پیدا کنند.

 

حجت الاسلام رویوران اضافه کرد: در این راستا باید هم برنامه داشته باشیم و هم اینکه اعتباراتی به آنها اختصاص پیدا کند تا بتوانیم خدمت خودمان را در حق مساجد و هیات های مذهبی به اکمال برسانیم و امیدواریم خداوند متعال به دولت توفیق خدمت گذاری به مردم را عنایت کند.

 

وی نخستین تکلیف دولت را رفع مشکلات مردم و جامعه دانست و ابراز کرد: همه ما می دانیم که طی سال های اخیر مشکلات معیشتی بر مردم ما وارد شده لذا اولین تکلیف دولت این است که یک سری برنامه، پکیج و بسته های معیشتی را برای ارتقای معیشت مردم در همه سطوح اقشار مختلف جامعه اختصاص دهد.

 

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبادان تصریح کرد: دولت می بایست تعریف جامعی را ایجاد کند تا رفاه و مشکلات جامعه و مردم و رفاه آنها را بالا ببرد.

 

وی با اشاره به انتظارات مردم از دولت سیزدهم بیان کرد: مردم انتظار دارند مشکلاتی که در دولت قبلی ایجاد شده دولت جدید آنها را مرتفع کند، یعنی در باب عزت ملی، سیاست خارجی، مشکلات اقتصادی، معضلات ایجاد شده در بازار بورس و بانکی مشکلات حل شوند و تورم کاهش یابد، بازار ثبات پیدا کند و قدرت خرید مردم بالا برود.

 

حجت الاسلام رویوران با بیان اینکه نقش اساسی دولت در جامعه بر هیچ کسی پوشیده نیست عنوان کرد: نقش دولت در جامعه راهبری است و باید به کمک مردم کشور را مدیریت کند، البته مردم نیز می بایست در اجرای سیاست های دولت کمک کنند تا این سیاست ها اجرایی شوند.

 

وی یاد آور شد: مردم و دولت باید در کنار هم و یک صدا باشند تا دولت بتواند سیاست های خود را پیش ببرد و نقش اساسی خود را در جامعه ایفا کند.

 

مسجد اگر بخواهد محور امور شود باید اختیاراتی داشته باشد. در حال حاضر مسجد رقبای زیادی دارد که این اختیارات برای آنها در نظر گرفته شده است.

کد خبر 1089693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha