اخلاق نیک عامل افزایش ظرفیت انسان و رزق‌های بی‌نهایت الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی گفت: یکی از عوامل افزایش ظرفیت انسان اخلاق خوش است که به شدت ظرفیت انسان را برای رزق‌های بی‌نهایت الهی افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی به مناسبت ماه محرم در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: همه کمالات و اسماء الهی بی‌نهایت است و حد و اندازه ندارد اما سهم ما از این بی‌نهایت‌ها به اندازه ظرف ما است.

وی افزود: ما باید ظرفیت خود را برای دریافت بی‌نهایت‌های الهی بزرگ کنیم، خداوند برای بندگان خود تقدیر دارد، تقدیر ما هم به میزان ظرفیت ما است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه برای افزایش ظرفیت انسان عواملی وجود دارد، عنوان کرد:‌ یکی از عوامل افزایش ظرفیت انسان اخلاق خوش است که به شدت ظرفیت انسان را برای افزایش رزق‌های بی‌نهایت الهی افزایش می‌دهد.

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی از امیرمومنان امام علی(ع) اظهار کرد: هر کس به هر میزان با دیگران خوش‌اخلاق باشد به همان میزان رزق‌های او را افزایش می‌دهد. خداوند خوش‌اخلاقی را دوست دارد حتی اگر در مشرک باشد و بداخلاقی را دوست ندارد حتی اگر در عابد زاهد باشد.

وی با استناد به روایت دیگری از امام باقر(ع) ابراز کرد: در یکی از جنگ‌ها پیامبر(ص) چند اسیر را گرفتند که باید اعدام می‌شدند جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد که یکی از آنها را اعدام نکنید چراکه او چند صفت خوب دارد که یکی از آنها اخلاق خوش بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه تلاش کنیم از اخلاق‌های خوب اهل‌بیت(ع) الگو بگیریم و به مرور آنها را در وجود خود نهادینه کنیم، عنوان کرد: یکی از صفات نیک پیامبر اسلام(ص) مهربانی فراوان با کودکان بود، از دیگر خصوصیات پیامبر(ص) نظافت بود ایشان به ظاهر خود رسیدگی می‌کردند و آراسته بودند، پولی که برای عطر می‌دادند بیشتر از هر چیزی بود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اهل‌بیت(ع) با اخلاق نیک اسلام را منتشر کردند، گفت: امام صادق(ع) می‌فرمایند یکی از جاهایی که رزق انسان را زیاد می‌کند خوش‌اخلاقی با خانواده در منزل است، یکی از عوامل فشار قبر بداخلاقی در خانواده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که انسان در دنیا است باید تلاش کند که اخلاق بد خود را اصلاح کند، در خانواده انسان باید اهل گذشت باشد حتی اگر حق با انسان باشد چراکه در خانواده ارتباط‌ها اخلاقی باید باشد و حقوقی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی بیان کرد:‌ در خانواده‌هایی که اخلاق رعایت می‌شود فرشتگان برای آنها دعا می‌کنند. انسان باید مسائل اخلاقی و تربیتی را عمل کند و به مرور با تمرین ممکن است.

 

کد خبر 1089913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha