حضور فعال در مسجد یکی از شاخص های پیشگیری از آسیب های اجتماعی است

حجت الاسلام مرادی با اشاره به اهمیت تقویت انگاره های ایمانی و الهی گفت: حضور فعال در مسجد یکی از شاخص های پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

« حجت الاسلام ابوالفضل مرادی» در جریان نشست های معرفتی که در صدا و سیمای استان البرز در قالب برنامه آستان ملکوت برگزار می شود به خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: مسجد از مهمترین پایگاه های فرهنگی و مذهبی مسلمانان بوده است و این مکان مقدس از دوران صدر اسلام از طرف پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) مورد تأکید قرار گرفته است. 


مدیر ستاد اقامه نماز استان البرز با اشاره به اینکه مساجد نقش بسزایی در رشد و ارتقای فردی و اجتماعی و نیز پیروزی های ملت مسلمانان در ادوار مختلف تاریخ اسالم ایفا کرده اند افزود: گاهی اوقات اشخاصی شبهه ایجاد می کنند که مساجد به خانه سالمندان تبدیل شده است ؟ می توان از این منظر نگاه کرد که این مسئله می تواند خوب باشد چرا که با بالا رفتن سن ، ممکن است افراد خلق و خوی تند تری پیدا کنند ، باید به این نکته توجه کرد که چرا افراد سالمند در مسجد حضور پیدا می کنند، این نشان می دهد که این افراد در مسجد به آرامش و سکینه می رسند.

 

وی اظهار کرد: مساجد بر افکار و ذهن افراد تاثیر میگذارد هر شخص با حضور در مساجد با مومنین دیگر آشنا می شوند و از سخنان امام جماعت مسجد استفاده می کنند و همین امر سبب افزایش علم و دانش می شود و باعث می شود به شناختی جدید در حوزه فردی و اجتماعی دست یابد .

 

وی با اشاره به اهمیت حضور نوجوانان و جوانان در بستر مسجد به منظور فعالیت های فرهنگی و هنری  افزود: مساجد در دوران پیروزی انقلاب اسلامی همچنین طی دوران هشت سال دفاع مقدس اهمیت این مکان را برای مسلمانان عصر حاضر پررنگ می کند. بنابراین مساجد هم دارای کارکردهای فردی و هم دارای کارکردهای اجتماعی است.

 

 

مدیرستاد اقامه نماز استان البرز افزود: حضور فعال در مسجد یکی از شاخص های پیشگیری از آسیب های اجتماعی است، این مهم تا آنجا اهمیت دارد که می توان به آمار آسیب های اجتماعی در محلاتی که از مسجد فعال برخوردار هستند با محلاتی که از این امر مستثنی هستند تأمل کرد. 

 

وی با در نظر گرفتن آمار رسمی نشان می دهد که کشور آمریکا حدود پنج درصد از جمعیت کل جهان را دارد اما نزدیک به هشتاد درصد از داروهای ضد افشردگی و آرام بخش در این کشور مورد استفاده قرار می گیرد بیان کرد: با تولد اسلام اولین چیزی که مولود شد مکانی بنام مسجد بود که پیامبر اسلام(ص) این کار را انجام داد و یک روش و رویکرد جدید پایگاه ای مردمی بنام مسجد که سمت و سویش قبله و نماز است بنا کرد که این امر می تواند الگو و شاخصه باشد.

 

حجت الاسلام مرادی در پایان بیان کرد: لذت یک امر مادی و گذرا است و به وسیله مادیات به دست می آید در حالی که خوشبختی و شادکامی امری روحانی و ماندگار است که ابعاد عمیق تر شخصیت را د ربر می گیرد و به معنویات مربوط می شود ولی لذت امور سطحی و جسمی انسان را در بر می گیرد در حالی که خوشبختی کمالات وجودی و الهی مانند علم و دانش است.

 

 

مرادی ادامه داد: به عنوان مثال خوردن یک غذای لذیذ امری مادی و زود گذر است و پس از اتمام غذا فرد به فکر وعده غذایی بعدی است تا دوباره از آن لذت ببرد اما کمک کردن به یک فرد امری روحانی است و تا مدت ها اثر خود را دارد و همیشه فرد از اینکه توانسته مشکل کسی را حل کند احساس رضایت و خوشنودی می کند.

 

وی افزود: دربحث لذت اگر افراطی صورت گیرد باعث اعتیاد می شود در حالی که خوشبختی این گونه نیست؛ دانشمندان علوم تجربی و عصب شناسی بر این باورند هنگامی که افراد از چیزی لذت می برند هورمون دوپامین در بدن آنها ترشح می شود اما اگر در این لذت افراط صورت گیرد باعث می شود به سلول های عصبی آسیب جدی وارد شده و شاید سبب مرگ آن شود اما در زمانی که فرد احساس خوشبختی در زندگی می کند هورمون سروتونین ترشح و باعث احساس رضایت و خوشنودی در فرد می شود؛ تحقیقات نشان می دهد زمانی هورمون که دوپامین به مقدار زیادی در بدن ترشح شود باعث آسیب به هورمون سروتونین می شود.

 

 

کد خبر 1090070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha