آب شفابخش/ خط لوله آب شرب به «ماهمیران و کلاته شمس» رسید

بهره برداری از مجتمع آبرسانی «ماهیران» اولین بخش سفر مسئولان به روستاهای خوسف بود، پروژه ای که با بهره برداری از آن علاوه بر اینکه قرار است بخشی از آب شرب شهر خوسف را تامین کند، امید را در دل اهالی روستاهای کلاته شمس و ماهیران را زنده کرده است.

 

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ علمک‌های گاز نصب شده بر روی دیوار خانه‌ها، فاصله امکاناتی روستا تا شهر را خیلی کمتر کرده است اما هنوز برخی مشکلات این مردم صبور و قانع که با وجود خشکسالی و نداشتن درآمد در روستا مانده اند را آزار می‌دهد. پسرمرد موی سفید روستا که حالا بیش از هفت دهه از عمر او می گذرد، خوب می تواند تغییر و تحولات روستا را در 40 سال اخیر درک کند، بیش از نیمی از عمر خود را در شرایطی به سر برده که نه مسئولی می شناخته و نه کسی به این منطقه پا گذاشته است.

 

روزگاری نه چندان دور اهالی این روستا و چندین روستای منطقه ماهیران و آرک خوسف برای رفتن به شهر، باید چند ساعت در جاده خاکی که به سختی وسایل نقلیه از آن عبور می کرد را طی می کردند تا به شهر می رسیدند اما امروز بیشتر این روستاها جاده آسفالته، آب لوله کشی، گاز خانگی، تلویزیون و شبکه دیجیتال، طرح هادی و سنگ فرش کف روستاها و ده ها خدمات دیگر را دارند.

 

با وجود این امکانات اما مردم سخت کوش این روستاها هنوز هم با برخی از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند که مهمترین آنها در بخش جاده و راه، واگذاری زمین توسط بنیاد مسکن، آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت، آنتن دهی تلویزیون و برخی موارد دیگر است که به گفته اعضای شورا و دهیاران روستاهای این مناطق، این مشکلات باعث گلایه و نارضایتی اهالی از عدم توجه دولت قبل به شهرستان و روستاهای خوسف شده بود.

 

خط لوله آب شرب به ماهمیران و کلاته شمس رسید

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی به همراه فرماندار خوسف و تنی چند از مدیران این شهرستان با حضور در روستاهای «ماهمیران و آرک» ضمن بهره برداری از چندین پروژه عمرانی و عام المنفعه از نزدیک به بررسی مشکلات اهالی روستاهای «ماهمیران، رزگ، گلگون، کلاته شمس، آرک و حامی» پرداختند.

 

 

افتتاح و بهره برداری از مجتمع آبرسانی «ماهیران» اولین بخش سفر مسئولان به روستاهای خوسف بود، پروژه ای که با بهره برداری از آن علاوه بر اینکه قرار است بخشی از آب شرب شهر خوسف را تامین کند، امید را در دل اهالی روستاهای کلاته شمس و ماهیران زنده کرد.

 

این دو روستا حدود 30 کیلومتری با شهر خوسف فاصله دارند و جمعیت ثابت آنها بیش از 120 نفر است، که به گفته اهالی در آخر هفته ها بیشتر می شود. پس از بهره برداری از این پروژه که خود همزمان شده است با افتتاح پروژه آبرسانی و تقویت شبکه آب 12 روستای دیگر خوسف، مسئولان ساعتی را به شنیدن مشکلات و درد دل اعضای شورا و دهیاران روستاهای ماهمیران، رزگ، گلگون و کلاته شمس اختصاص می دهند.

 

«نداشتن اینترنت و عدم دسترسی به شبکه شاد، مشکلات گیرنده های دیجیتال و کمبود سهمیه آرد» از مهمترین مشکلات روستاییان ماهمیران است که «تاج الدینی» یکی از اهالی این روستا بیان می کند. روستاهای رزگ، گلگون و کلاته شمس هم به دلیل جمعیت کم دهیار و شورا ندارند به همین دلیل یکی از کارکنان بخشداری مرکزی خوسف مشکلات آنها را پیگیری می کند.

 

از وجود مدرسه کانکسی تا مشترکی که همچنان در دسترس نمی‌باشد!

به گفته آقای جعفری که به نمایندگی از اهالی این سه روستا پیگیر مشکلات است، عدم واگذاری زمین به روستاهای فاقد دهیاری، عدم وجود تلفن ثابت و همراه در روستای کلاته شمس و کانال کشی و لوله گذاری قنات از مهمترین روستای کلاته شمس است.

 

او با بیان اینکه روستای کلاته شمس با وجود اینکه دانش آموزان زرگ و گلگون هم به این روستا برای تحصیل می آیند اما هنوز مدرسه آن کانکسی است، افزود: کلاته شمس تلفن ثابت آن تنها یک خط و در منزل یکی از اهالی است، ماه ها است که قطع است و مسئولان هم پاسخ درستی نمی دهند.

 

نداشتن تراکتور برای کاشت زمین های دیم، مرمت قنات روستا، عدم واگذاری زمین برای ساخت و ساز و عدم اعطای تسهیلات کانال کشی آب کشاورزی توسط جهاد کشاورزی از دیگر مشکلات روستای کلاته شمس است که در این جلسه مطرح می شود.

 

روستای رزگ هم اکنون 11 خانوار و گلگون 15 خانوار جمعیت دارد، اما این دو روستا به گفته نماینده اهالی از جاده ای برخوردارند که دو پیچ خطرناک و حادثه آفرین دارد، درخواست اهالی این روستاها عدم آنتن دهی تلفن همراه و حل مشکلات پیچ جاده است.

 

95 درصد مصوبات سفر قبلی نماینده عملی شده است

در پایان و پس از مطرح کردن مشکلات توسط اهالی و نمایندگان آنها، «محمد علی آخوندی» فرماندار خوسف گفت: تمام تلاش فرمانداری این است که هر جلسه ای که با مردم و به ویژه روستائیان می گذارد، خروجی برای مردم داشته باشد و بتوانیم حداقل از مشکلات مطرح شده چند مورد را مرتفع کنیم.

 

وی افزود: با توجه به مشکلات متعدد مطرح شده در حوزه ارتباطات و آنتن دهی تلفن همراه، قطعا به زودی جلسه ای را با مدیرکل ارتباطات استان برگزار خواهیم کرد و در آن جلسه مشکلات این روستاهایی که مطرح شد را پیگیری می کنیم.

 

فرماندار خوسف در خصوص مشکلات در حوزه جهاد کشاورزی و مرمت و لوله گذاری نیز گفت: در این زمینه هم تا جایی که امکان و اعتبار باشد کمک خواهیم کرد و این مشکلات از حوزه مدیر جهاد نیز پیگیری خواهد شد.

 

آخوندی همچنین به اهالی روستای کلاته شمس که در خصوص مسطح کردن زمین های واگذار شده مشکل داشتند، افزود: فرمانداری در این زمینه هم کمک خواهد کرد تا این مشکل هم حل شود.

 

وی در مورد مدارس کانکسی نیز افزود: با توجه به اینکه مدارس کانکسی از سیستم آموزشی حذف شدند، این مشکل را به صورت ویژه و فوری از نوسازی مدارس پیگیری خواهیم کرد.

 

فرماندار خوسف با بیان مطلب که 95 درصد مصوبات دهگردشی قبلی نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس عملیاتی شده است، گفت: تمام تلاش ما این است که چنانچه نتوانیم کاری برای مردم انجام دهیم به آنها وعده ندهیم.

 

مردم توقع چندانی ندارند که قابل حل نباشد

«حسین خسروی اسفزار» نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس هم با تاکید بر اینکه مدیران و مسئولان شهرستان نباید به این دهگردشی ها به دید یک سفر صرف نگاه کنند، گفت: بررسی کنید که چطور می توان از مشکلاتی که مردم در این جلسات مطرح می کنند حداقل چند مورد را برطرف کرد.

 

 

وی با بیان اینکه بخشدار و فرماندار خوسف مشکلات مطرح شده در این روستاها را به صورت مکتوب برای مدیران مربوطه ارسال کنند، تا از سوی آنها پیگیری رفع شود، گفت: مردم روستایی افرادی قانع و صبور هستند و توقع چندانی از مسئولان ندارند، برخی از مشکلات مطرح شده از سوی این مردم هم آنقدر هزینه بر و بزرگ نیست که نتوان انها را حل کرد.

 

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس تاکید کرد: بنده پیگیر مشکلات مردم این روستا خواهم بود و مسئولان شهرستان بعد از بررسی در سفرهای بعدی گزارشی از روند بررسی و حل این مشکلات باید ارائه کنند.

 

دومین روستای مقصد مسئولان «آرک و حامی» بود، آرک روستای هدف گردشگری و منطقه حفاظت شده محیط زیستی استان است که کوهها و دره های آن معروف است و جمعیتی بالغ بر 120 نفر دارد. هر چند که در چند سال اخیر خشکسالی منظره طبیعی این روستا را هم تحت تاثیر قرار داده است اما هنوز هم بافت قدیمی و طبیعت زیبای آن گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند.

 

این روستا که طرح هادی چند سالی است در آن اجرایی شده هم اکنون از امکاناتی از جمله جاده آسفالته، آب لوله کشی، گاز، برق و آنتن دهی تلفن همراه برخودار است اما نبود اینترنت دانش آموزان این روستا را هم تحت تاثیر قرار داده است.

 

طرح های اشتغالزایی خانگی حمایت می‌شوند

فرماندار خوسف پس از شنیدن مشکلات روستاهای آرک و حامی که توسط اعضای شورای این روستاها بیان شد، با اشاره به اینکه شهرستان خوسف، گستردگی و روستاهای زیادی دارد اما امکانات و اعتبارات این شهرستان کافی نیست، اظهار داشت: برای سال جاری تلاش کردیم تا اعتبارات بیشتری به این شهرستان اختصاص پیدا کند، لذا تلاش خواهد شد تا در صورت امکان برخی از مشکلات این روستاها که قابل حل شدن باشد، مرتفع کنیم.

 

آخوندی در خصوص حمایت از زنان خانه دار برای ایجاد اشتغال خانگی هم گفت: چنانچه کسی طرح اشتغالزایی داشته باشد، آن را به بخشداری ارائه کند، قطعا حمایت خواهد شد و در این خصوص تاکنون مشکلی نداشته ایم.

 

وی در خصوص مشکلات اینترنتی این روستاها هم افزود: طی جلسه ای که با مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان برگزار می شود، این مشکلات پیگیری خواهد شد.

 

فرماندار خوسف در خصوص تخریب سنگ فرش معابر توسط شرکت گاز و آب و ... هم گفت: در گذشته هر متر سنگ فرش معابر روستایی 35 هزار تومان هزینه داشت اما اکنون هر متر بیش از 300 هزار تومان هزینه در بردارد، مدیرعامل شرکت گاز استان قول مساعد داده که در این خصوص کمک هایی را داشته باشد.

 

خسروی نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس هم در این روستا با بیان اینکه چنانچه مسئولی به مردم روستاها قولی داده و اجرایی نشده، مکتوب به بنده بدهید تا پیگیری کنیم، گفت: فرماندار خوسف پیگیری کند تا چنانچه نیاز بود، در سفرهای آینده به روستاها برای حل مشکل در همین مکان، مدیران ادارات کل استانی هم در این سفر همراهی کنند.

 

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی در این دهگردشی تلاش کرد تا با شنیدن و یادداشت مشکلات مردم، مشکلاتی که از طریق مسئولان شهرستانی قابل حل است را در همین جا، مرتفع کند و آن دسته از مشکلاتی که نیاز به پیگیری بیشتر دارد از مسئولان استانی و کشوری در دیدارها و جلساتی که دارد مطالبه کند.

 

 

 

 

کد خبر 1090148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha