ضرورت مأنوس‌ سازی کودکان و نوجوانان با ادبیات پایداری

میرعظیمی بر ضرورت آشنا سازی کودکان و نوجوانان با فرهنگ ایثار و شهادت و در عین‌ حال، مأنوس‌ سازی آنان با ادبیات پایداری تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «سلاله‌ها»، عنوان طرحی است که به‌همت بنیاد حفظ آثار و نشر‌ ارزش‌های دفاع‌ مقدس و به‌منظور نهادینه‌ سازی فرهنگ ایثار و شهادت، با حمایت از شاعران و نویسندگان حوزه ادبیات پایداری و معرفی آثار برگزیده این عرصه‌ برگزار‌ می‌شود.

 


بهره‌گیری از ظرفیت‌های گسترده و سرمایه‌های انسانی مجموعه‌هایی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در دستور ‌کار قراردارد و طی این مسیر نیز برنامه‌های مشترکی با حضور صاحب‌نظران، کارشناسان این عرصه و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون برنامه‌ریزی و به‌مرحله اجرا‌گذاشته‌‌می‌شود.

 

*آشناسازی آینده‌سازان با فرهنگ ایثار و شهادت یک ضرورت است

«سید‌جلیل میر‌عظیمی» در هم‌نشینی مجازی این طرح، ضمن قدردانی از تلاش‌های دست‌اندرکاران این برنامه، به اهمیت تعامل و هم‌گرایی در اجرای فعالیت‌های فرهنگی، به ویژه درحوزه ادبیات آیینی و پایداری پرداخت و این امر را حرکتی ‌سازنده در جهت انتقال ارزش‌های دفاع‌مقدس، آرمان‌های ملی و اسلامی به آینده‌سازان عنوان‌کرد.

 


سرپرست کانون پرورش فکری استان گیلان تولد و بالندگی واژه‌هایی چون شهید، شهادت، جانباز و ایثار‌گر را مورد اشاره قرار داد و این فرهنگ واژگانی را دستمایه‌ای ارزش‌مند برای خلق آثار در حوزه شعر و داستان برشمرد.

 


این مسئول فرهنگی دیگر بخش صحبت‌های خود را با اشاره به دست‌آورد‌های هشت‌سال دفاع مقدس، معرفی شخصیت‌های برجسته و الگو‌های مناسب به‌پیش‌ برد و با نام‌ بردن از شهیدان اسلام و انقلاب اسلامی‌ گفت: در منطقه، شاهد ناامنی‌های فراوانی هستیم و لازم است قدردان شهیدان و فعالان عرصه‌ صیانت از امنیت و آرامش ایران اسلامی‌ باشیم.

 


وی با تاکید بر ضرورت آشنا سازی کودکان و نوجوانان با فرهنگ ایثار و شهادت و در عین‌ حال، مأنوس‌ سازی آنان با ادبیات پایداری افزود: ضروری است با برنامه‌ریزی هدف‌مند و همراه‌سازی تمامی دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم نهاد، به بسط و گسترش این فرهنگ کمک‌ کنیم.

 

*قیام حسینی، خاستگاه ادبیات پایداری 

«حمیرا خدا بنده » نیز در این جلسه به خاستگاه ادبیات پایداری اشاره و ارزش‌های حاکم براین ادبیات سیره عملی رسول‌ اکرم(ص)‌را قیام امام‌ حسین(ع) جستجو‌ کرد.

 


 کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون استان گیلان ادامه‌ داد: قیام کربلای حسینی، اوج حماسه و ایثار است و برای صیانت از فرهنگ‌ عاشورایی و جاری‌سازی این پیام جاودانی نیازمند حمایت از شاعران و نویسندگان این عرصه هستیم.

 


وی با اشاره به پیشینه‌ ادبیات‌ پایداری در کشور و آثاری چون شاهنامه فردوسی و مختار‌نامه گفت: این آثار، پشتوانه‌های ارزش‌مندی هستند که در سایه فرهنگ غنی دفاع‌ مقدس، بهره‌گیری از نیاز‌های عصر حاضر و استفاده از واژگان امروزی می‌توانند به غنی‌ سازی ادبیات پایداری‌ کمک‌ کنند.

 

خدابنده با بیان اینکه ادبیات، مسیر خوبی را طی‌ کرده و با آغاز دفاع مقدس و رسالتی که بر دوش شاعران و نویسنگان این دیار احساس‌ شد، شاهد دگرگونی ملموسی در عرصه‌ ادبیات، متناسب با زندگی مردم هستیم و از این رو لازم‌ است با تربیت نوقلمان و تولید محتوای مناسب، به حرکت رو‌به رشد خود ادامه‌ دهیم.

 


معرفی‌کتاب «مثل‌باران»، مجموعه‌ اشعار 73 عضو نوجوان کانون پرورش فکری استان گیلان که به‌ همت بنیاد‌ حفظ‌ آثار و نشر‌ ارزش‌های دفاع‌ مقدس به‌چاپ‌رسید و آشنا‌سازی مخاطبان با شاعران، نویسندگان و آثار دست‌اندرکاران عرصه‌ ادبیات پایداری، پایان‌بخش صحبت‌های حمیراخدابنده بود.


 

کد خبر 1090184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha