ضرورت توجه به مشکلات روحی جوانان

توجه به موضوعات روحی از مهمترین نکاتی است که باید جدی گرفته شود و با توجه به مواردی همچون فقر و بیکاری که منشا عمده از مشکلات روحی هستند شایسته است مجموعه های فرهنگی با ایجاد راهکاری مناسب برای اشتغال جوانان زمینه کاهش آسیب های روحی را فراهم کنند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز علی سهری: توجه به موضوعات روحی از مهمترین نکاتی است که باید به صورت ویژه به آن توجه شود و این موضوعات در فرهنگ ایرانی اسلامی توجه ویژه ای به آن شده که ضرورت دارد بیشتر به آن توجه شود.

 

آسیب های روحی که در هر جامعه وجود دارند از هر آسیبی خطرناک تر و آسیبی جدی تر است بنابراین ضرورت دارد کارشناسان فرهنگی و اجتماعی توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

 

در عصر حاضر فضای مجازی باعث شده تا افراد مختلف با سبک زندگی گوناگون فضای زندگی شخصی خود را به نمایش بگذارند و همین مهم باعث می شود که جوامع فقیرتر در جوانان حس ناامیدی را در خود ببینند هرچند که تحقیقات نشان داده است که زندگی خوش بلاگرهای این روزهای فضای مجازی خالی از دروغ نیست.

 

ضرورت آموزش استفاده از فضای مجازی برای خانواده ها

یک روانشناس در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: اینترنت و فضای مجازی یک تیغ دو لبه است و اگر استفاده درستی از آن نشود آثار مخرب بسیاری را در پی خواهد داشت، این خطرات زمانی افزایش می یابد که فرد با از دست دادن تلفن همراه خود و یا عدم دسترسی به اینترنت دچار مشکلات روحی می شود.

 

«زهرار ساربانی» ابراز کرد: متاسفانه زندگی امروزی شدیدا وابسته به اینترنت و تلفن همراه شده و این همان تنهایی افراد در اجتماع است؛ بسیاری مشاهده می شود که حتی در دورهمی های خانوادگی بیش از آنکه با خانواده یا دوستان ارتباط بگیرند سر در گوشی همراه خود نهاده اند.

 

وی با بیان اینکه ابزار هوشمند الکترونیکی برای نزدیک کردن افراد و راحتی انجام کارها اختراع شده است اضافه کرد: متاسفانه امروز شاهد هستیم بیشتر آسیب های روحی افراد در پس گوشی های همراه مخفی شده و این مهم باعث می شود که رفته رفته فضای زندگی حقیقی تبدیل به محیطی بی آب و علف شود و تنها زمانی آرامش نسبی وجود دارد که تلفن همراه و اینترنت در دسترس باشد.

 

ساربانی بر ضرورت آموزش استفاده از فضای مجازی و اینترنت تاکید کرد و ادامه داد: امروزه شاهدیم که خانواده برای آرامش لحظه ای فرزندان خود تلفن همراه را در اختیار کودکان قرار می دهند، این موضوع باعث می شود که کودکان به طور ناخواسته به سمت و سوی رفتارهای غیرارادی که در پس عدم اموزش استفاده از فضای مجازی وجود دارد هدایت شوند.

 

حرص و طمع ریشه مشکلات روحی افراد

کارشناس اخلاقی حوزه علمیه اهواز در گفت وگو با خبرنگار شبستان در اهواز عنوان کرد: ریشه مشکلات روحی افراد در حرص و طمع فراوان است، افرادی که همواره حرص و طمع دارند بیشتر دچار مشکلات روحی و روانی می شوند، در دین اسلام طمع آفت بسیار بدی برای هر انسان عنوان شده است.

 

«حجت الاسلام سید احمدرضا موسوی» افزود: توسعه زندگی بر پایه مادیات و دوری از معنویات از مهمترین عوامل ایجاد مشکلات روحی است، امروزه این موضوع به اثبات رسیده که هر فرد روزانه نیازمند زمانی برای آرامش روحی است؛ در دین اسلام نماز این آرامش را ایجاد می کند، در نماز انسان دقایقی از تعلقات دنیایی خارج و نسبت به داشتن نعمت های مختلف خداوند را شکر می کند.

 

وی با بیان اینکه ناشکری از دیگر عامل های آسیب های روحی و روانی است یاد آور شد: خداوند در قرآن می فرماید اگر شکرگذار باشید نعمت های شما را می افزایم، بنابراین شایسته است حتی برای کوچکترین اتفاقات زندگی نیز شاکر باشیم و این شکر گذاری روزانه باعث می شود رفته رفته از  اسیب های روحی کاسته شود.

 

توجه به موضوعات روحی از مهمترین نکاتی است که باید هرچه بیشتر جدی گرفته شود و با توجه به مواردی همچون فقر و بیکاری که ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند و منشا بخش عمده از مشکلات روحی هستند شایسته است که مجموعه های فرهنگی و اجتماعی با ایجاد راهکاری مناسب برای خود اشتغالی جوانان زمینه کاهش آسیب های روحی را فراهم آورند.

 

کد خبر 1090289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha