طلاب باید در راهبری جامعه انسانی فعال و در علم نظریه‌پردازی موحدانه داشته باشند

آیت‌الله جوادی آملی گفت: طلاب باید در راهبری جامعه انسانی فعال باشند، صرف درس خواندن مشکلی را حل نمی‌کند علما باید در علوم انسانی، علوم نقلی و علوم تجربی نظریه پردازی موحدانه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله جوادی آملی امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه تهران که در سالن همایش‌های مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد، گفت: طلاب باید در راهبری جامعه انسانی فعال باشند.

 

وی با بیان اینکه پیش از این وظایف حوزه علمیه و دانشگاه‌ها در یک جا جمع بود اما امروز از یکدیگر جدا شدند با اینکه معیار هر دو یکی است، عنوان کرد: خداوند متعال بشر را آفرید و پیامبران و اولیاء الهی را به عنوان انسان کامل خود در بین آنها محور خلافت، علم و اسما الهی معرفی کرد، همه انبیاء الهی و وجود ختمی مرتبت پیامبر اسلام(ص) آمدند که معارف الهی را به مردم منتقل کنند.

 

این مرجع عالی‌قدر با بیان اینکه قرآن کریم سخنگوی خدای سبحان است که برنامه رسمی رهبران الهی را به انسان انتقال می دهد، اظهار کرد: وجود مبارک پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) معلم قرآن ، حکمت الهی و چیزهایی هستند که جامعه بشری از فراگیری آن محروم هستند، پیامبر(ص) بر اساس فرمایش الهی فرمودند که ما حرف تازه‌ و علم تازه‌ای برای بشر داریم که شما انسان‌ها با همه نبوغ خدادادی توان آن را ندارید که از خود یا از جایی دیگر آن را فرابگیرید.

 

آیت‌الله جوادی آملی ادامه داد: همین تعبیر نسبت به جامعه انسانی دارد که وحی حرف‌های تازه دارد که در هیچ زمان و مکانی هیچ کس در شرق و غرب غیر از پیامبر اسلام(ص) نمی‌تواند به واسطه وحی همچون قرآن حرف تازه‌ای داشته باشد، این حرف تازه هم در مورد علم و معلوم جدیدی است که در جای دیگر فراگیری آن وجود ندارد.

 

وی با بیان اینکه یکی از این موارد، طریقه و نحوه درس خواندن و  عالم شدن است، اظهار کرد: در این طریق شیوه تدریس، پژوهش و تحقیق را به انسان آموزش می‌دهد، یک شیوه تحقیق و پژوهش این است که انسان برای شناخت موضوعی نباید آن را مثله، عربن عربا یا تقطع کند یعنی بخشی را فراگیرد و بخشی‌های فراوان را رها کند. خداوند به واسطه وحی بر پیامبر(ص) به انسان یاد می‌دهد که باید چه چیزی را چگونه بخواند و فراگیرد. حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید به این مساله توجه داشته باشند.

 

این مرجع عالی‌قدر ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید ما عالم به غیب و شهادت هستیم، اینکه انسان‌ها آسمان، زمین، کشاورزی، دامداری، انواع و اقسام ستاره‌ها و حرکت آنها، انواع و اقسام حیوانات، حیات و ممات را بشناسند مربوط به عالم شهادت است؛ اما وجود مبارک پیامبر(ص) از خداوند غیب را آموخته و به مردم منتقل کرد. به انبیا عموما و به حضرت ختمی مرتبت پیامبر(ص) خصوصاً تا آن مقداری که مقدور بشر بود غیب مربوط به فرشتگانت، برزخ، بهشت، جهنم، آغاز خلقت و انجام آن و اینکه ما انسان‌ها مسافریم و از کجا آمدیم به کجا میرویم را بیان کرد.

 

آیت‌الله جوادی آملی گفت: خداوند می‌فرماید هرآنچه پیامبر من می‌گوید غیب و از ناحیه ما است، آنچه را هم که غیب است کتمان نکرده است، اسرار غیب و علوم غیبی را که ما گفتیم همه را به شما گفت و انتقال داد، علوم غیبی را که با او در میان گذاشتم به شما انسان‌ها گفت، از بهشت، جهنم، خلقت اولیه، گفتمان فرشتگان، اسماء و اسرار به شما خبر داد.

 

وی افزود: آن غیب خاص که از قلمرو ما بیرون است نه مقدور ماست و نه از ما خواستند اما آن غیبی که مربوط به بشریت است و در دسترس بشر قرار می‌گیرد هم مقدور ماست و هم مورد تکلیف ماست  به این دو نکته باید دقت شود، خداوند فرمود ما چیزهایی که در هیچ جای عالم نیست توسط انبیا گفتیم.

 

این مرجع عالی‌قدر با بیان اینکه خداوند می‌فرماید شیوه درس خواندن را به بشر آموختیم، گفت:‌به لطف الهی حوزه‌های علمیه در هر موضوع و علمی که وارد می‌شود به این نکته توجه دارد که چه کسی و برای چه گفت؛ در حوزه تنها فتوا مطرح نیست، غالبا قال الله  ویا قال رسول‌الله دارد، در حوزه‌های علمیه خلوص نیت و قربةالی‌الله آموزش داده می‌شود، طلبه در کنار درس روز نماز شب را دارد. در جامعه اسلامی حوزه و دانشگاه هر دو موظف هستند که بفهمند چه چیزی را چگونه می‌خوانند و تعلیم و تزکیه داشته باشند.

 

آیت‌الله جوادی آملی افزود: متاسفانه در عموم دانشگاه‌ها این نیست، قرآن به ما فرموده شما مسائل حلال و حرام را فرابگیرید و سپس نظریه‌پردازی کنید، صرف درس خواندن مشکلی را حل نمی‌کند علما باید در علوم انسانی، علوم نقلی و علوم تجربی صاحب نظر باشند و نظریه پردازی کنند.

 

وی با بیان اینکه علم در غرب مرده به دنیا آمده است به همین دلیل آن را مثله می‌کنند، اظهار کرد: وقتی کودکی مرده به دنیا بیاید نمی‌توان درباره او انسان‌شناسی و بحث کرد. دانشگاه‌های ما افزون بر محاسبه حرکت خورشید و ماه، روز و شب باید به ایجاد کننده شمس و قمر که آن را از یک مقدار دود خلق کرده دقت کنند. غرب وقتی به این موارد می‌رسد علم را تقطیع و مثله می‌کند؛ زمانی که علم معلومی مثله و نظام فاعلی و غیبی آن کناری گذاشته می‌شود وقتی این علوم تجربی مثله شده را بررسی کنیم نتیجه آن ساخت موشک و بمب‌هایی می‌شود که جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم را راه‌اندازی می‌کند.

 

این مرجع عالی‌قدر ادامه داد: غرب با این علم مردم سلاح‌های اتمی را ساخت و کارخانه‌های اسلحه‌سازی را رونق داد که امروز با تمام توان در حال ساختن هستند، علم غرب که مرده است پیامی جز مرگ ندارد.

 

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه علم دینی مثله نشده است، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه ما درباره قول الهی و دانشگاه‌های ما فعل الهی را بحث می‌کنند، اگر علم در دانشگاه مثله نشده باشد می‌تواند معدن علوم دینی باشد. در اسلام  دانشگاه‌ها اگر دینی‌تر از حوزه نباشند کم تر نیستند چراکه در حوزه از قول خدا و در دانشگاه از فعل خدا بحث می کنند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: شهر تهران یکی از قطب های مهم فرهنگی است و برای این قطب فرهنگی افرادی هستند که در پیروی از ائمه(ع)  قدم برمی‌دارند. این علم در کنار تحصیل با توجه به جامعه کبیره، زیارت عاشورا، اعتکاف، اربعین، نماز شب به دست می‌آید. طلبه‌ای که نماز شب نخواند موفق نخواهد شد. در علم دینی باید نظریه‌پردازی موحدانه وجود داشته باشد. نتیجه علم دینی انقلاب اسلامی امام راحل است.

کد خبر 1090322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha