تأسیس رشته سلامت معنوی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه از اقدامات در دست اجرا است

آیت‌الله رشاد گفت: تأسیس رشته سلامت معنوی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه یکی از اقدامات در دست اجرا است که سال گذشته مطرح و مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه تهران که در سالن همایش‌های مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد، گفت: یکی از وظایف مهم طلاب انتقال معنویت به جامعه است.

وی با بیان اینکه معنویت در مواجهه با ملکوت است، عنوان کرد: همه چیز ملکوت دارد، همه موجودات حتی زمان و مکان وجود ملکی و ملکوتی دارند، تربت امام حسین(ع) در اثر ملکوتی که خداوند در آن قرار داده عامل شفا قرار گرفته است. شب قدر ملکوتی دارد که همه لحظات آن از هزار شب باارزش‌تر است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه وظیفه نخست طلاب مواجهه معنوی با ملکوت است و رسیدن به عمق آن است، اظهار کرد: از دیگر وظایف طلاب عمل بر اساس ملکوتی است که به آن دست یافتند.

 تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه معرفت و معنویت از کتاب و سنت به دست می‌آید، ابراز کرد: معنویت صرفا کسب علم نظری و انتزاعی نیست بلکه معنویت به عمل انسان پیوند خورده است اگر طلبه اهل عمل به علم دینی باشد یک سخن نیم سطری او همچون فتوای تحریم تنباکوی آیت‌الله شیرازی یا فتوای امام راحل درباره سلمان رشدی جهانی را تکان می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: امام راحل بر اساس معنویت عمل می‌کردند و بر اساس معرفت سخن می‌گفتند، به همین دلیل توانستند با یک فتوا ۷۲ ملت را در کنفرانس وحدت اسلامی متحد کنند، اگر کلام امام نافذ بود به خاطر آن نبود که ایشان یک سیاستمدار، فیلسوف، فقیه و یا عالم بود بلکه این نفوذ ناشی از باطن و حقیقت درونی امام است؛ طلبه ما باید از چنین شخصیت‌هایی الگو بگیرند.

آیت‌الله رشاد تمرکز بر سلامت معنوی را از جمله وظایف طلاب و حوزه‌های علمیه دانست و ابراز کرد: متأسفانه ما طلاب در این عرصه دچار غفلت شدیم و کمتر به مساله معنویت جامعه توجه کردیم در حالی که وظیفه اصلی طلاب هدایت جامعه به سوی معنویت است.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه اخلاق نیک از ملکوت و معنویت برمی‌خیزد، عنوان کرد: اخلاق معنوی دنیا را تغییر می‌دهد؛ درس‌های اخلاقی امام راحل در مدرسه فیضیه جریان انقلاب اسلامی آغاز کرده و به پیروزی رساند.

وی با بیان اینکه هر زمان طلبه به رؤیت ملکوت دست یافت و طبق آن عمل کرد به سلامت معنوی رسیده که باید این سلامت را در جامعه گسترش دهد، گفت: تأسیس رشته سلامت معنوی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه یکی از اقدامات در دست اجرا است که سال گذشته مطرح و مورد توجه قرار گرفت.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) در پایان خاطرنشان کرد: طلاب اهل تهجد و سحر باشند، طلبه غیرعامل عالم نمی‌شود، التزام به درک فضیلت نماز اول وقت، قرائت قرآن کریم همراه با تدبر و توسل به اهل بیت(ع) از جمله اقداماتی است که طلبه باید در عرصه خودسازی به آن توجه کند.

 

کد خبر 1090421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha