نقش امام سجاد(ع) در تداوم عاشورا/چرا امام چهارم بر صلوات تأکید داشتند

حجت الاسلام مطهری گفت: شاید برای پرداختن و تبیین هر کدام از ابعاد زندگی امام سجاد علیه السلام ساعت ها وقت صرف شود اما یکی از مهمترین نکات و ویژگیهای سیره این امام بزرگوار اقدام به موقع و سخن گفتن بجاست.

حجت الاسلام حمید رضا مطهری، عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیه السلام و پژوهشکده علوم اسلامی در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به مهم‌ترین اقدامات امام سجاد علیه السلام پس از واقعه کربلا گفت: در زندگی امام سجاد علیه السلام مطالب و موضوعات متعددی وجود دارد که می‌توان به موضع گیری سیاسی، اقدامات فرهنگی، نقش ایشان در زنده نگه داشتن حماسه عاشورا، نقش ایشان در رفع ناهنجاری های اجتماعی سیره عبادی اشاره کرد.

 

وی افزود: شاید برای پرداختن و تبیین هر کدام از ابعاد زندگی امام سجاد علیه السلام ساعت ها وقت صرف شود اما یکی از مهمترین نکات و ویژگیهای سیره این امام بزرگوار اقدام به موقع و سخن  گفتن بجاست.

 

حجت الاسلام مطهری تصریح کرد: امام سجاد علیه السلام وقتی در شهر شام در مجلس یزید خود را معرفی می کند از سخنان و الفاظی به کار می‌برد که  مناسب آن منطقه است است بر این اساس اسلامی که مردم  شام از امویان آموخته بودند جای هیچ شناختی نسبت به خاندان پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم را نگذاشته بود.

 

وی افزود: امام سجاد علیه السلام در سخنان ابتدایی خود با توجه به جهالت شامیان نسبت به جایگاه خاندان  نبوت  فرمودند:"ايُّهَا النَّاسُ أَنَا ابْنُ مَكَّةَ وَ مِنَى أَنَا ابْنُ زَمْزَمَ وَ الصَّفَا. أَنَا ابْنُ مَنْ حَمَلَ الرُّكْنَ بِأَطْرَافِ الرِّدَا. أَنَا ابْنُ خَيْرِ مَنِ ائْتَزَرَ وَ ارْتَدَى. أَنَا ابْنُ خَيْرِ مَنِ انْتَعَلَ وَ احْتَفَى. أَنَا ابْنُ خَيْرِ مَنْ طَافَ وَ سَعَى. أَنَا ابْنُ خَيْرِ مَنْ حَجَّ وَ لَبَّى. أَنَا ابْنُ مَنْ حُمِلَ عَلَى الْبُرَاقِ فِي الْهَوَاءِ. أَنَا ابْنُ مَنْ أُسْرِيَ بِهِ مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى. أَنَا ابْنُ مَنْ بَلَغَ بِهِ جَبْرَئِيلُ إِلَى سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى. أَنَا ابْنُ مَنْ دَنا فَتَدَلَّى فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏.

 

حجت الاسلام مطهری عنوان کرد: أَنَا ابْنُ مَنْ صَلَّى بِمَلَائِكَةِ السَّمَاءِ. أَنَا ابْنُ مَنْ أَوْحَى إِلَيْهِ الْجَلِيلُ مَا أَوْحَى. أَنَا ابْنُ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى أَنَا ابْنُ عَلِيٍّ الْمُرْتَضَى. أَنَا ابْنُ مَنْ ضَرَبَ خَرَاطِيمَ الْخَلْقِ حَتَّى قَالُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ. أَنَا ابْنُ مَنْ ضَرَبَ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ بِسَيْفَيْنِ وَ طَعَنَ بِرُمْحَيْنِ وَ هَاجَرَ الْهِجْرَتَيْنِ وَ بَايَعَ الْبَيْعَتَيْنِ وَ قَاتَلَ بِبَدْرٍ وَ حُنَيْنٍ وَ لَمْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ طَرْفَةَ عَيْنٍ.

 

وی افزود: أَنَا ابْنُ صَالِحِ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثِ النَّبِيِّينَ وَ قَامِعِ الْمُلْحِدِينَ وَ يَعْسُوبِ الْمُسْلِمِينَ وَ نُورِ الْمُجَاهِدِينَ وَ زَيْنِ الْعَابِدِينَ وَ تَاجِ الْبَكَّائِينَ وَ أَصْبَرِ الصَّابِرِينَ وَ أَفْضَلِ الْقَائِمِينَ مِنْ آلِ يَاسِينَ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. أَنَا ابْنُ الْمُؤَيَّدِ بِجَبْرَئِيلَ الْمَنْصُورِ بِمِيكَائِيلَ أَنَا ابْنُ الْمُحَامِي عَنْ حَرَمِ الْمُسْلِمِينَ وَ قَاتِلِ الْمَارِقِينَ وَ النَّاكِثِينَ وَ الْقَاسِطِينَ. وَ الْمُجَاهِدِ أَعْدَاءَهُ النَّاصِبِينَ وَ أَفْخَرِ مَنْ مَشَى مِنْ قُرَيْشٍ أَجْمَعِينَ"

 

حجت الاسلام مطهری گفت: یعنی :"اى مردم! من فرزند مكه و منايم. من فرزند زمزم و صفايم. من فرزند كسى هستم كه حجر الاسود را با رداى خود حمل و در جاى خود نصب فرمود. من فرزند بهترين طواف و سعى كنندگانم. من فرزند بهترين حج گزاران و تلبیه گويان هستم. من فرزند آنم كه بر براق سوار شد. من فرزند پيامبرى هستم كه در يك شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سير كرد. من فرزند آنم كه جبرئیل او را به سدرة المنتهى برد و به مقام قرب الهی و نزديكترين جايگاه‏ مقام بارى تعالى رسيد.

 

وی افزود: من فرزند آنم كه با ملائكه آسمان نماز گزارد. من فرزند آن پيامبرم كه پروردگار بزرگ به او وحى كرد. من فرزند محمد مصطفى و على مرتضايم، من فرزند كسى هستم كه بينى گردنكشان را به خاک ماليد تا به كلمه توحيد اقرار كردند. من پسر آن كسى هستم كه برابر پيامبر با دو شمشير و با دو نيزه مى‌‏رزميد.و دو بار هجرت و دو بار بيعت كرد، و در بدر و حنين با كافران جنگيد، و به اندازه چشم بر هم زدنى به خدا كفر نورزيد.

 

این استاد برجسته اظهار کرد: من فرزند صالح مؤمنان و وارث انبيا و از بين برنده مشركان و امير مسلمانان و فروغ جهادگران و زينت عبادت كنندگان و افتخار گريه كنندگانم. من فرزند بردبارترين بردباران و افضل نمازگزاران از اهل بیت پيامبر هستم. من پسر آنم كه جبرئيل او را تأييد و ميكائيل او را يارى كرد. من فرزند آنم كه از حریم مسلمانان حمايت فرمود و با مارقين و ناكثين و قاسطين جنگيد و با دشمنانش مبارزه كرد. من فرزند بهترين قريشم.

 

وی افزود: من پسر اولين كسى هستم از مؤمنين كه دعوت خدا و پيامبر را پذيرفت. من پسر اول سبقت گيرنده‏اى در ايمان و شكننده كمر متجاوزان و از ميان برنده مشركانم. من فرزند آنم كه به مثابه تيرى از تيرهاى خدا براى منافقان و زبان حكمت عباد خداوند و يارى كننده دين خدا و ولى امر او، و بوستان حكمت خدا و حامل علم الهى بود. او جوانمرد، سخاوتمند، نيكوچهره، جامع خيرها، سيد، بزرگوار، ابطحى، راضى به خواست خدا، پيشگام در مشكلات، شكيبا، دائما روزه‏دار، پاكيزه از هر آلودگى و بسيار نماز می‌خواند."

 

حجت الاسلام مطهری تصریح کرد: وقتی امام سجاد علیه السلام با این سخنان به جا خود را معرفی می‌کنند طوری ورق برمی‌گردد که یزید واقعه کربلا را بر گردن ابن‌زیاد می‌اندازد.

 

وی عنوان کرد: از دیگر اقدامات امام سجاد علیه السلام زمانی است که کاروان به شهر مدینه می رسد ایشان برای آنکه مردم مدینه با عمق فاجعه کربلا آشنا شوند کاروان را نزدیک شهر مدینه متوقف کردند و با ارسال پیکی به مردم خبر دادند  کاروان امام حسین علیه السلام او برگشته است.مردم مدینه با آنکه می‌دانستند چه اتفاقی در واقعه کربلا افتاده است اما امام سجاد علیه السلام  با این اقدام خود کاری کردند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

 

حجت الاسلام مطهری گفت: یکی دیگر از مهمترین اقدامات امام سجاد علیه السلام زنده نگه داشتن یاد و نام قیام اباعبدالله الحسین است. این امام بزرگوار در طول زندگی خود هرگاه به آب، غذا نگاه می کردند اشک از چشمانشان سرازیر می شد.

 

وی افزود: امام سجاد علیه السلام در پاسخ به معترضین گریستنشان فرمودند: "حضرت یعقوب با آن که چندین فرزند داشتند اما با گم شدن حضرت یوسف علیه السلام علی رغم آن که ایشان می دانستند جان خود را از دست نداده به قدری اشک ریختند که چشمانشان نابینا شد  حال من در جلوی چشمانم کشته شدن پدرم را دیدم چطور می توانم اشک نریزم.

 

این استاد برجسته خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات دقیق و به جای امام سجاد علیه السلام در زنده نگه داشتن یاد  عاشورا ترویج تعالیم دینی به وسیله دعا و مناجات است. با توجه به آن که جامعه مدینه تحت تاثیر تبلیغات امویان منحرف شد وغنا و موسیقی رواج یافته بود، بی شک  ترویج تعالیم دینی به صورت مستقیم اثر گذار نبود لذا امام سجاد علیه السلام برای اثرگذاری بیشتر رو به دعا و مناجات آوردند.

 

وی افزود: یکی از مهم‌ترین تعلیمات امام سجاد علیه السلام ترویج صلوات بر پیامبر و تاکید بر ذکر خاندان ایشان بود با توجه به آن که حاکمان مدینه صلوات را ممنوع کرده بودند و امویان نیز قصد تفکیک خاندان پیامبر  از ایشان را داشتند امام سجاد با تاکید  صلوات بر پیامبر و خاندانشان به مردم جامعه آموختند  فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم همان خاندان پیامبر هستند.

کد خبر 1090488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha