تفکر و تفقه، دو عنصر فهم معارف دین

حجت‌الاسلام توانا با بیان اینکه دین مبین اسلام بر روی تفکر و تفقه تأکید دارد، گفت: این دین می‌خواهد پیروان خود، اهل فکر و فهم معارف دینی باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از لارستان، چهارمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های معرفتی بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد علیه‌السلام با موضوع زندگی و نیایش؛ تحلیل مضمون عناوین ادعیه صحیفه سجادیه، پنج‌شنبه (۱۱ شهریورماه) از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد جنوب فارس در بستر فضای مجازی برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام حامد توانا به‌عنوان سخنران این نشست مجازی گفت: دعا یکی از مهم‌ترین مناسک دینی معنوی در همه مکاتب است که اختصاص به دین مبین اسلام ندارد و در آئین‌های مختلف مانند زرتشت، بودا، یهودی و... وجود دارد که دعا هم به صورت فردی و هم جمعی است که دین اسلام بر جمعی بودن آن تأکید دارد.

 

وی با بیان اینکه دعا در همه ادیان دارای مضامین مختلفی است، افزود: مهم‌ترین مضامین دعا؛ ستایش خداوندگار، اعتراف به دعا و طلب مغفرت و درخواست حوائج مادی و معنوی و همچنین اُنس و اُلفت با پروردگار است که باید به همه این جنبه‌های کاربردی توجه کرد.

 

این سخنران ادامه داد: در ادیان الهی دعا یکی از راه‌های کمال و رستگاری محسوب می‌شود و از مهم‌ترین راه‌های ارتباط با خداوند به حساب می‌آید. در اسلام هم دعا یکی از ارکان دین‌داری است که در قرآن و روایات بسیار بر روی آن تأکید شده است.

 

حجت‌الاسلام توانا با بیان اینکه رویکرد انشاگران دعا بستگی به معرفت دینی آن‌ها دارد، اضافه کرد: هر چه وسعت و عمق معرفت دینی گسترده‌تر باشد، دعا هم از وسعت و و عمق بیشتری برخوردار است.

 

وی تصریح کرد: بهترین و برترین دعاها را نزد برترین انسان‌ها یعنی اولیاء دین می‌شود یافت که آن‌ها از لحاظ معرفتی در سطوح بسیار بالایی هستند.

 

این سخنران با اشاره به اینکه در صحیفه سجادیه، امام سجاد(ع) دعا را به همه ابعاد حیات دینی تسری داده است، گفت: این مجموعه‌ حاوی ۵۴ دعا از امام سجاد(ع) است و یکی از مهم‌ترین مباحث مکتوب شیعه محسوب می‌شود که پس از قرآن و نهج‌البلاغه قرار می‌گیرد. بسیاری از معارف دینی در این صحیفه آمده است و از معتبرترین منابع ما به حساب می‌آید.

 

حجت‌الاسلام توانا در ادامه به راه‌های کسب معارف دین اشاره و تصریح کرد: طریق اول اجتهاد است که شیوه خواص است. افرادی تمام عمرشان را برای تحصیل علمی می‌گذرانند که معارف دین را از منابع دینی استخراج کنند و در اختیار دیگران قرار دهند که همه نمی‌توانند این مسیر را انتخاب کنند.

 

وی با اشاره به مسیر دوم و سوم بیان کرد: طریق دوم مربوط به عموم است که افراد با مطالعه کتب علمای دین، معارف را کسب می‌کنند که این روش متداولی است. و طریق سوم که بین این دو قرار می‌گیرد روش‌های تحقیقی و تحلیلی است که روش نتیجه‌بخش و خوبی دارد.

 

این سخنران با اشاره به ضرورت استفاده از طریق سوم گفت: دین مبین اسلام بر روی تفکر و تفقه پیروان خودش تأکید دارد. یک وجه تمایز خاص بین اسلام و سایر ادیان این است که دین اسلام بر علم‌آموزی، تفکر و تفقه تأکید می‌کند و این دین می‌خواهد پیروان خود، اهل فکر و فهم معارف دینی باشند.

 

بر اساس این گزارش، سلسله نشست‌های معرفتی بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد علیه‌السلام به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد جنوب فارس، به مدت ۴ روز از ۸ تا ۱۱ شهریورماه در بستر فضای مجازی برگزار شد.

کد خبر 1090795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha