امام سجاد(ع) در ترویج اسلام ناب محمدی شیوه‌ای معجزه‌آسا داشتند

آیت‌الله جاودان گفت: حضرت زین‌العابدین(ع) یکی از بزرگ‌ترین حافظان دین پیامبر(ص) است که اقدامات او در این مسیر همچون معجزه است.

به‌ گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدعلی جاودان» در جلسه درس اخلاق که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، گفت: در میان سلسله انبیا و اولیا پیامبرانی  داریم که صاحبان دین و شریعت هستند که حضرت پیامبر(ص) آخرین دین و شریعت را به ‌همراه آورد.

وی افزود: خاتم انبیا پیامبر اسلام(ص) فرموده‌اند که پس‌از من پیامبر و صاحب شریعت نیست، در گذشته پیامبران صاحب شریعت همچون حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع)، حضرت ابراهیم(ع) جانشینانی داشتند که دین آنها را حفظ کنند چراکه دین مخالف با هواهای نفسانی مردم است و با امیال ثروتمندان و قدرتمندان منافات دارد.

آیت‌الله جاودان با بیان اینکه بین قدرتمندان و ثروتمندان هوی و هوس وجود دارد و به تحریف ادیان می‌پرداختند، عنوان کرد: در طول تاریخ همیشه بین انبیا و اولیا الهی با ثروتمندان و قدرتمندان جنگ این جنگ و اختلاف بوده ‌است؛ این اختلاف بین اوصیا با ثروتمندان و قدرتمندان تا جایی رسیده‌ است که در کربلا امام حسین(ع) را شهید و بقیه ائمه(ع) را هم زندانی، شکنجه و در نهایت مسموم کردند.

 

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه ائمه(ع) وظیفه داشتند دین خاتم انبیا را از تحریف حفظ کنند، ابراز کرد: حضرت زین‌العابدین(ع) یکی از بزرگ‌ترین اوصیائی است که در حفاظت دین اسلام و شیعه بسیار تلاش کردند وسرانجام هم به دست قدرتمندان زمان خود هشام‌بن‌عبدالملک شهید شدند.

وی ادامه داد: ائمه معصومین(ع) با اینکه قدرت، ثروت، لشکر، خدم‌ و حشم نداشتند اما در جنگ بین حفظ دین مقابل ثروتمندان و قدرتمندان آنها پیروز شدند چرا که خداوند آن‌ها را کمک می‌کرد.

آیت‌الله جاودان افزود: امام حسین(ع) با اینکه در کربلا شهید می‌شوند خداوند پیروزی در طول تاریخ را برای او تقدیر کرده ‌است، حضرت زین‌العابدین(ع) یکی از بزرگ‌ترین حافظان دین جد خود است که کوشش‌های ایشان در حفظ دین جدش بسیار مؤثر بوده و نقشه‌های دشمن را نقش بر آب کرده ‌است.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دشمن می‌کوشید از دین پیامبر اسلام(ص) و قرآن چیزی جز نام از آن باقی نماند، اظهار کرد: بنی‌امیه و به خصوص معاویه تلاش می‌کرد که از اسلام و قرآن چیزی جز نام آن باقی نماند، در اذهان مردم چنین وانمود کرده بودند که اگر خلیفه حتی بت‌پرستی یا شراب‌خواری کند هیچ مسلمانی حق مخالفت با ایشان را ندارد چراکه او جانشین پیامبر(ص) است.

وی افزود: مردم نوشته‌های قرآنی را فقط برای ثواب آن می خواندند و به تفسیر یا تدبر آن کاری نداشتند، ائمه(ع) باید با این شیوه از دین‌ستیزی مقابله می‌کردند. امام حسین(ع) برای مقابله با مذهبی که بنی‌امیه تعویض می کردند به کربلا آمدند. پس از امام حسین(ع)، امام زین‌العابدین(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) تلاش کردند دین واقعی پیامبر(ص) را به مردم تحویل بدهند. زمانی که اعتبار بنی امیه رو به اضمحلال رفت امام باقر(ع) و امام صادق(ع) کار را شروع کردند.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: امام سجاد(ع) برای حفظ دین با خرید غلام و برده در خانه خود آنها را با دین اسلام تربیت کرده و سپس آزاد می کردند؛ بنابراین یک مسلمان به جامعه اسلامی تزریق می کردند که اسلام، توحید، نبوت، امامت و معاد صحیح و واقعی را در خانه حضرت زین العابدین(ع) آموزش دیده است. شاید امام حدود هزار نفر برده و غلام را خریدند و اینگونه تربیت و آزاد کردند.

 

وی افزود: همین غلامان و برده‌های آزاد شده وارد عالم اسلام می‌شدند به ترویج اسلام صحیح می‌پرداختند. این تنها شیوه مقابله امام زین‌العابدین(ع) با نقشه بنی‌امیه بود. امام با این شیوه ترویج دادن اسلام معجزه کرده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه طبق آیات قرآن کریم هر کس لذت زودگذری دنیا را بر آخرت ترجیح دهد در قیامت  و آخرت جایگاه او در جهنم است، اظهار کرد: اگر کسی از مقام ربوبیت الهی ترسید و خود را از هواهای نفسانی بازداشت خداوند او را در این دنیا یاری می کند و در آخرت او را به بهشت می‌برد. بهشتی که از ترک هوا و هوس ساخته می‌شود بهشتی بی‌نظیر است.

آیت‌الله جاودان بیان کرد:‌ در دنیا خوشی و لذت‌های انسان بیش از اندازه شود چون ظرفیت ندارد سکته می‌کند اما در بهشت چنین نیست.

کد خبر 1090844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha