درگذشت «سید علی گیلانی» شیخ سیاست و نماد آزادی در کشمیر

«سید علی گیلانی» سیاستمدار مسلمان کشمیری درحالی چشم از جهان فروبست که تحلیلگران سیاسی فقدان وی را از دست دادن قوی ترین صدای مخالف کشمیر علیه هند می دانند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، «سید علی شاه گیلانی» رهبر سیاسی و مذهبی مسلمانان کشمیر در سن 92 سالگی در منزل خود در شهر سرینگر کشمیر که تحت کنترل هند است، درگذشت. وی از چهره های برجسته در جنبش تجریه طلبانه سیاسی برای پیوستن به پاکستان بود.

گیلانی به دلیل مخالفت با حضور هند در منطقه جامو و کشمیر 11 سال در خصر خانگی بود.

 

درگذشت وی از صحنه کشمیر به معنای از دست رفتن برجسته ترین صدای مخالف است که از زمان پیوستن او به اردوگاه جدایی طلبان آتشین بود. گیلانی ریاست یکی از دو جناح کنفرانس آزادی را برعهده داشت. او در سال 2002 به دلیل اتهامات وارده علیه برخی از رهبران این جنبش که به توطئه مخفیانه با هند متهم شدند، از آن جدا شد.

 

پس از درگذشت گیلانی، به سرعت ممنوعیت آمد و شد در سراسر کشمیر اعلام شد و خدمات اینترنتی نیز قطع شد. همچنین راه ها و جاده های عمومی در شهرهای مختلف کشمیر برای جلوگیری از رفتن مردم به سرینگر به منظور شرکت در مراسم تشیغ جنازه گیلانی مسدود شد.

 

نیروهای امنیتی کسانی را که برای رسیدن به منزل او تلاش می کردند، بازداشت کردند. به همین دلیل پلیس پیکر گیلانی را در اختیار گرفت و  گیلانی را به زور شبانه در قبرستانی در نزدیکی منزلش به خاک سپرد به جای این که او را به قبرستان اصلی شهدا در سرینگر به خاک بسپارند. این درحالی است که خانواده اش می خواست وی را صبح روز بعد به خاک کنند.

 

گیلانی با مذاکره با دولت هند مخالف بود، مگر اینکه کشمیر را منطقه مورد مناقشه اعلام کنند. وی خواستار خروج ارتش هند و آزادی زندانیان سیاسی بود.

 

کد خبر 1091095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha