بازتاب داخلی و خارجی رحلت آیت الله سید محمد طباطبایی حکیم

مسئولان و نهادهای داخلی و خارجی عراق در بیانیه های جداگانه ای ارتحال آیت الله سید محمد طباطبایی حکیم، مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، درپی درگذشت آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع عالیقدر شیعه در عراق، نهادها و مسئولان عراقی و خارجی به همین مناسبت بیانیه های متفاوت را منتشر کردند و رحلت وی را تسلیت گفتند.

 

شورای اسلامی شیعه لبنان در بیانیه ای رحلت  آیت الله سید محمد سعید حکیم را به همه مسلمانان به خصوص لبنانی ها تسلیت گفت و اعلام کرد: آیت الله حکیم در سن 87 سالگی چشم از جان فروبست. وی عمر پرگهر خود را در تدریس و تالیف و تدوین احکام شرعی و حقوی گذراند.

در این بیانیه آمده است: وی از خانواده بزرگ علمی بود که دهها شهید را تقدیم اسلام کرده است. وی علمای بسیاری را در علم و فضلیت  و جهاد تربیت کرد. حکیم در طول زندگی خود با ظلم و طغیان مبارزه کرد و در تحکیم وحدت امت اسلامی و تحکیم مسیر پیشرفت آنها تلاش کرد. وی همچنین از اهداف عادلانه به ویژه مسئله فلسطین حمایت می کرد.

 

حزب الله لبنان نیز در بیانیه ای این ضایعه بزرگ را به امت اسلامی تسلیت گفت و اعلام کرد: آیت الله حکیم عمر پربرکت خود را در راه دین اسلام و توجه به مسایل جهان اسلام گذراند.

در این بیانیه آمده است: وی سالها با ظلم و بی عدالتی به مسلمانان به خصوص عراق مبارزه کرد و در این مسیر سختی های بسیاری کشید.

 

«نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در پیام های جداگانه ای درگذشت آیت الله حکیم را به آیت الله سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان و مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و برهم صالح رئیس جمهور عراق تسلیت گفت .

«مشعل الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد کویت و «صباح خالد الحمد الصباح» نخست وزیر کویت نیز در پیام های جداگانه ای درگذشت آیت الله حکیم را تسلیت گفتند و از خداوند متعال برای ایشان رضوان الهی و برای خانواده شان صبر مسئلت کردند.

 

اتحادیه ملی کردستان عراق نیز در بیانیه ای درگذشت آیت الله حکیم را تسلیت گفت و تاکید کرد: وی یکی از ارکان محکم حوزه علمیه بوده است.

آلا طالبانی، رئیس فراکسیون اتحادیه ملی کردستان اعلام کرد: سید حکیم عمر گهربار خود را در نشر پیام محمدی و دفاع از ارزش های آسمانی گذاشت. وی باوجود ظلم و آزارهای بسیار در زمان رژیم بعث، یک نمونه و الگو در صلح و مدارای انسانی بود. درگذشت وی ضایعه سنگینی برای امت اسلامی است.

 

سید عمار حکیم نیز در بیانیه ای اعلام کرد: فقدان آیت الله حکیم، فاجعه بزرگی برای مسلمانان به ویژه ملت عراق است. وی پرچمدار شهر علم و از علمای نجف اشرف و حوزه علمیه آن بود. آیت الله حکیم از ارکان علم، هدایت، فقه به می آمد.

در این بیانیه آمده است: آیت االه سید محمد سعید طباطبایی حکیم، بزرگ خاندان آل حکیم و خاندان علم و فقاهت و شهادت بود. این مقام علمی مزین به زهد، علم، دینمدار و وطن دوست بود. وی عمر خود را در راه تدریس و ایجاد نسلی عالم گذراند.

 

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نیز در بیانیه ای اعلام کرد: آیت الله حکیم عمر پربرکت خود را در راه علم، دانش، فقه و تدریس و تعلیم و تربیت گذاشت. همچنی علیه طاغوت و ظلم و استبداد مبارزه کرد. وی همچنین سال هایی از عمر خود را در زندان های رژیم بعث گذراند و به شدت شکنجه شد.

آیت الله حکیم در روز جمعه براثر ایست قلبی در سن ۸۷ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. وی در شهر نجف اشرف چشم به جهان گشود. آیت الله حکیم از نوادگان دختری سید محسن حکیم، مرجع شیعیان در قرن چهاردهم هجری قمری است.

کد خبر 1091119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha