امکان فروش سهام عدالت به صورت بلوکی/ثبت‌نام اینترنتی مستاجران سال ۹۹ برای دریافت وام اجاره مسکن

امکان فروش سهام عدالت به صورت بلوکی، مقایسه عملکرد بانک‌های غیردولتی از هفت منظر در سال ۹۹، تجارت ۷.۳ میلیارد دلاری ایران و امارات در ۵ ماهه امسال، ثبت‌نام اینترنتی مستاجران سال ۹۹ برای دریافت وام اجاره مسکن برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه 14 شهریور شبستان به شرح زیر است:
 
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه نشست «هم‌اندیشی شرکت‌های سبدگردان» در جمع خبرنگاران به آخرین وضعیت آزادسازی باقیمانده سهام عدالت اشاره کرد و گفت: ۴۰ درصد باقیمانده سهام عدالت در آینده آزادسازی می‌شود.

محمدعلی دهقان دهنوی درباره واریز باقیمانده سود سهام عدالت خاطرنشان کرد: بخشی از عدم پرداخت سود سهام عدالت ناشی از افزایش سرمایه شرکت‌ها بود و در این میان با شرکت‌هایی که سود خود را پرداخت نکرده اند به طور حتم از نظر انضباطی برخورد می‌شود.

او اعلام کرد: مقدار سود باقیمانده کم است و با توجه به اینکه پرداخت سود سال ٩٩ نزدیک است، بنابراین باقیمانده سود سهام عدالت با سود سال ۱۳۹۹ پرداخت می‌شود. رییس سازمان بورس در ادامه به فروش سهام عدالت اشاره کرد و گفت: همچنان امکان فروش بلوکی سهام عدالت مانند قبل وجود دارد، از آنجا که در ماه‌های قبل خریدار نداشت، اکنون با توجه به وجود خریدار بالقوه فروش بلوکی امکان پذیر است.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: سهام عدالت چند ماه است که فروش نرفته است، در این زمینه اطلاع رسانی شد تا افرادی که درخواست فروش داده بودند، درخواست خود را بررسی کنند، زیرا امکان لغو فروش سهام برای این افراد در نظر گرفته شد.

۳۰ درخواست تاسیس کارگزاری

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آخرین وضعیت درخواست تاسیس کارگزاری اشاره کرد و اظهار داشت: تا کنون ۳۰ درخواست تاسیس کارگزاری به سازمان آمده است. از چهار درخواست که در ابتدا آمد، یک مورد پذیرفته و دو مورد دیگر رد شد و درخواست دیگر نیز پس از تکمیل مدارک، بررسی خواهد شد.

رییس سازمان بورس در پاسخ به پرسشی دیگر درباره تاسیس یک هلدینگ برای ۳۰ شرکت غیربورسی سهام عدالت گفت: تا کنون هیچ هلدینگی تاسیس نشده و در این مسیر برخی موانع ایجاد شده است.

پذیرش سهام سرخابی‌ها در بورس

او در خصوص آخرین وضعیت بورسی شدن سهام سرخابی ها تصریح کرد: پیگیری این موضوع از مدت ها قبل در حال انجام است و مراحل زیادی برای نهایی شدن این اقدام اجرا شده است. دهقان دهنوی با بیان اینکه پذیرش این شرکت ها از مدت ها قبل در حال انجام بوده و تاکنون پذیرش بخشی از آن انجام شده است، گفت: تلاش ما ورود شرکت‌هایی به بورس است که ساختار مالی مناسبی داشته باشند. در این راستا مشکلاتی درباره ورود این دو تیم به بورس وجود دارد که اکنون درحال رفع آن هستیم.

 

مقایسه عملکرد بانک‌های غیردولتی از هفت منظر در سال ۹۹

موسسه آموزش عالی بانکداری ایران با انتشار اطلاعاتی به مقایسه عملکرد بانک‌های غیردولتی از منظر بازده حقوق صاحبان، بازده سرمایه ثبتی، بازده دارایی‌ها و ... در سال ۹۹ پرداخته است. بر این اساس در بخش مقایسه بانک های غیر دولتی از منظر بازده سرمایه ثبتی در سال ۱۳۹۹، بانک های پاسارگاد با بازدهی ۱۵۱ درصد، ایران و ونزوئلا با بازدهی ۱۴۴ درصد، خاورمیانه با بازدهی ۱۱۱ درصد، گردشگری با بازدهی ۱۰۵ درصد، صادرات با بازدهی  ۶۷ درصد و بانک ملت با بازدهی ۶۶ درصد، در بین شش بانک نخست قرار دارند.

بازده حقوق صاحبان

در دیگر بخش این گزارش، مقایسه بانک های غیردولتی در سال ۹۹ از منظر بازده حقوق صاحبان را مشاهده می کنیم. به گونه ای که بانک های صادرات با بازدهی ۵۷.۵ درصد، دی با بازدهی ۵۷.۲ درصد، تجارت  با بازدهی ۵۵.۲ درصد، پاسارگاد با بازدهی ۴۸.۹ درصد، خاورمیانه با بازدهی ۴۴ درصد و ایران و ونزوئلا با بازدهی ۴۳.۵ درصد، در رتبه نخست قرار دارند.

بازده دارایی ها

در ادامه این بررسی های انجام شده، مقایسه بازدهی دارایی های بانک های غیر دولتی در سال ۱۳۹۹ آمده است. به گونه ای که در این مقایسه، بانک های ایران و ونزوئلا با بازدهی ۱۸.۸ درصد، دی با بازدهی ۷.۷ درصد، خاورمیانه با بازدهی ۴.۱ درصد، پاسارگاد با بازدهی ۴ درصد، تجارت با بازدهی ۳.۷ درصد و کارآفرین با بازدهی ۲.۸ درصد، شش بانک نخست هستند.

مجموع دارایی ها

اما مقایسه بانک های غیردولتی در سال ۱۳۹۹ از منظر مجموع دارایی ها نشان می دهد شش بانک ملت، صادرات، تجارت، پاسارگاد، پارسیان و رفاه کارگران، جایگاه های برتر را از آن خود کرده اند.

منابع و مصارف

بررسی منابع و مصارف بانک های غیردولتی در سال گذشته، بیان گر این است که نسبت مانده کل تسهیلات به مانده کل سپرده ها در بانک های غیردولتی در سال ۱۳۹۹ به گونه ای بوده است که بانک های ملت، ایران و ونزوئلا، پاسارگاد، پارسیان، اقتصاد نوین و رفاه کارگران، شش بانک نخست این مقایسه هستند.

سود خالص سالیانه

مقایسه بانک های غیردولتی از منظر سود خالص سالیانه در سال ۱۳۹۹ نشان می دهد بانک های تجارت، ملت، صادرات، پاسارگاد، دی و اقتصاد نوین، بانک های برتر بوده اند.

نسبت مالکانه

در بخش دیگر این آمار، مقایسه بانک های غیردولتی از منظر نسبت مالکانه مطرح است. به گونه ای مقایسه نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی های این بانک ها در سال گذشته، نشان می دهد بانک های ایران و ونزوئلا، دی، کارفرین، خاورمیانه، سینا و پاسارگاد، به عنوان شش بانک نخست مشخص شده اند.

 
 
 
 
سید روح اله لطیفی گفت: درپنج ماهه نخست امسال حدود ۹ و نیم میلیون تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۳۰۳ میلیون دلار بین ایران و امارات تبادل شد که در مقایسه با مدت مشابه از لحاظ وزنی ۲۴ درصد و از لحاظ ارزش ۵۴ درصد رشد داشته است.

سخنگوی گمرک افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره اولویت سیاسی، امنیتی و اقتصادی اش توجه و همکاری با کشورهای همسایه بوده است، از اینرو شاهد رونق تجارت با همسایگان در سال‌های اخیر بودیم به گونه‌ای که چهار کشور عراق، امارات، ترکیه و افغانستان همواره جز پنج کشور مقاصد صادراتی کشورمان در سال‌های اخیر بودند و در رویه واردات نیز امارات و ترکیه دراین جایگاه قرار دارند.

وی در خصوص صادرات کالاهای ایرانی به امارات گفت: کشورامارات متحده عربی در پنج ماه گذشته بیش ازپنج میلیون و هفت هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۱۲ میلیون دلار از ایران خریداری کرده است که این میزان ۱۱ درصد وزن و ارزش کل صادرات ۴۵ میلیون و ۴۷۴ هزار تنی ایران به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار در پنج ماه نخست امسال به سایر کشورها بوده است.

سخنگوی گمرک توضیح داد: در پنج ماه نخست سال ۹۹ صادرات کشورمان به امارات پنج میلیون و ۹۱۲ هزارتن کالا به ارزش یک میلیارد و ۵۵۳ میلیون دلار بوده است که این میزان تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۰ از لحاظ وزنی ۱۵ درصدکاهش و ازلحاظ ارزش ۲۳ درصد رشد داشته است که ۳۲ درصد وزن و ۳۲.۵ درصد ارزش کل واردات ۱۳ میلیون و ۸۱۹ هزار تنی کشور به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار از سایر کشورها به ایران را به خود اختصاص داده است.

لطیفی در خصوص کالاهای صادراتی کشور به امارات متحده عربی گفت: خشکبار، محصولات شیلاتی، میوه و صیفی جات، خرما، سبزیجات، خاویار، شیرینی و شکلات، فراورده‌های غذایی، ادویه جات، مواد معدنی، مصالح ساختمانی، انواع شوینده، صنایع دستی و فرش، ظروف آشپزخانه، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، محصولات صنعتی و نیمه صنعتی، آلات موسیقی، پوشاک، کیف و کفش و مبلمان، عمده محصولات صادراتی ایران به امارات بودند.

 

ثبت‌نام اینترنتی مستاجران سال ۹۹ برای دریافت وام اجاره مسکن

محمود محمودزاده، درباره ثبت‌نام وام ودیعه قرادادهای اجاره سال ۹۹ افزود: برای ثبت نام مستاجران شش ماه دوم سال۹۹ نیز با نظام بانکی نامه‌نگاری شده و اکنون ابهام حوزه بانکی برطرف شده است.

 

وی اضافه کرد: بر این اساس در پی نامه‌نگاری و درخواست از نظام بانکی، امکان ثبت نام قراردادهای اجاره سال ۹۹ نیز در کنار قراردادهای اجاره ۱۴۰۰ فراهم است. به گفته محمودزاده تا چند روز پیش، سامانه ثبت‌نام فقط درخواست‌های مربوط به قراردادهای اجاره سال ۱۴۰۰ را می‌پذیرفت که این مشکل در روزهای اخیر رفع شده است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سقف اعتبار وام ودیعه مسکن ۱۰ هزار میلیارد است، گفت: مبلغ آن در تهران ۷۰ میلیون در سایر کلانشهر ۴۰ و بقیه شهرها ۲۵ میلیون تومان است. پیش بینی ما این است که حداقل به بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار نفر وام ودیعه مسکن تعلق گیرد.

 

وی افزود: بیشتر مستاجران در سامانه ثبت نام را انجام دهند و مدارک تمدید و کد رهگیری را به سیستم بانکی معرفی کنند. اگر بتوانیم از ستاد مقابله با کرونا مصوبه جدید بگیریم زمان ثبت نام تمدید خواهد شد.

 

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از ۲۶ خرداد آغاز شده است و همه مستأجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند اکنون باید منتظر پاسخ استعلام خود باشد.

 

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در منطقه شهری تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها (شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت یعنی شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان است. همچنین، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

 

متقاضیان همچنین باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند. چنانچه متقاضی تا حداکثر ۲ هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنان اقدام نکند، درخواست متقاضی رد می‌شود.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۹۸۲ هزار تومان رسید

امروز (یکشنبه ۱۴ شهریور) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۰۳ درصد رشد به ۱۱,۶۲۲,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با یک درصد رشد به ۱,۸۲۷.۷۲ دلار رسید. همچنین قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۰۳ درصد رشد به ۱۱۹,۸۲۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۴۶ درصد افت به قیمت ۱۱۴,۹۹۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۱.۵۴ درصد افت به قیمت ۶۱,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۱.۲۵ درصد افت به قیمت ۳۸,۳۷۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۰۹ درصد افت به قیمت ۲۳,۰۰۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۱۴ شهریور) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۹۶ درصد افت به ۲۷۰,۳۱۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۴۶ درصد افت به ۳۱۱,۰۱۰ ریال و قیمت هر پوند با ۰.۳۵ درصد افت به ۳۷۷,۴۲۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (یکشنبه، ۱۴ شهریور ماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز عمده و اصلی را اعلام کرد که با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی نرخ همه ارزها ثابت ماند.  امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۸ هزار و ۲۲۴ ریال و یورو ۴۹ هزار و ۹۱۳ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۹۶۹ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۹۱۵ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۸۴۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۱۳ ریال، روپیه هند ۵۷۶ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۷۱۱ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۵ هزار و ۱۵۱ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۳۰۵ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۴۰۵ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۱ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۵۳۸ ریال، دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۱۶ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۴۱ ریال، لیر ترکیه پنج هزار و ۵۷ ریال، روبل روسیه ۵۷۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۲۵۸ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۳۰۰ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۳۷۷ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌هزار و ۹۶ ریال، کیات میانمار ۲۶ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۷۸۵ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۵۳۰ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۳۰۸ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۰۹ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۹ هزار و ۲۹۷ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۳۱ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۶ هزار و ۳۴۴ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۷۲ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۸۴ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۴۶ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۶۹۹ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۴ هزار و ۱۵۳ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۰۸ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۸۹ ریال قیمت خورد.

کد خبر 1091313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha