احترام متقابل به دور از فشار و تحکم از اصول روابط سیاست خارجه در ایران

حجت الاسلام سبحانی نیا گفت: روابط خارجی در جمهوری اسلامی ایران با احترام متقابل و دور از فشار و یا تحکمی است با این نگاه ما چشم انداز ایران در روابط خارجی را در آینده چشم اندازی مثبت پیش بینی می کنیم.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: سیاست خارجی یکی از ابعاد مهم دولت ها محسوب می شود و تا اندازه زیادی می تواند موجبات رشد و شکوفایی کشورها در مبادلات علمی، اقتصادی، نظامی و حتی فرهنگی را فراهم کند. با توجه به تغییر دولت و آغاز دولت سیزدهم این موضوع در ابتدای شکل گیری دولت با دیدارهای وزیر خارجه کشورمان با عراق، سوریه و سایر کشورهای مسلمان شکل گرفت که البته نتایج و دستاوردهای خوبی را در آینده نشان می دهد در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام حسن سبحانی نیا  نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و عضو حزب جمهوری اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد چشم انداز سیاست خارجی در دولت جدید   توضیح بفرمایید؟

 

دولت به تازگی شکل گرفته است و آن گونه که رییس جمهور اعلام کردند نگاه جمهوری اسلامی در سیاست و روابط با دنیا و کشورهای همسایه بر روی یک روابط خوب باید پایه ریزی شود و این روابط بر اساس احترام متقابل و به خصوص با همسایگان و کشورهای اسلامی و اولویت قرار دادن آنها شکل بگیرد. کشورهای همسایه  به عنوان کشورهایی که می توانند منافع مشترک را در حوزه منطقه خلیج فارس و در کل این منطقه تامین کنند مدنظر قرار دارد و در رابطه با سایر کشورها در تماس هایی که از سوی رییس جمهور در این مدت انجام شده، اعلام کردند که با 40 یا 50 کشور همسایه و سایر کشورای دنیا ارتباطاتی برقرار شده است و این شروع نشان دهنده آن است که روابط خارجی ما روابط خارجی فعال و تاثیرگذار است.

 

 

مهمترین  اصل در روابط خارجی با سایر کشورهای همسایه و دنیا  چیست؟

روابط خارجی در جمهوری اسلامی ایران با احترام متقابل و دور از فشار و یا تحکمی است که قبلا آمریکا نسبت به مسایلی در موضوع هسته ای وارد کرده است با این نگاه ما چشم انداز روابط خارجی را در آینده چشم اندازی مثبت پیش بینی می کنیم و امیدواریم انشاءالله نتیجه مثبتی نیز در تعاملات با دنیا در زمینه های اقتصادی، سیاسی و یا فرهنگی به خصوص در حوزه خلیج فارس را شاهد باشیم.

 

سیاست خارجی چه تاثیری می تواند در موضوع اقتصاد و رونق طرفین در معاملات بین المللی داشته باشد؟

 

در حوزه اقتصادی روابط ایران با کشورهای دنیا به خصوص همسایه می تواند در رونق و توسعه اقتصادی هر دو کشور موثر باشد و با توجه به همجواری ایران با کشورهای همسایه این امکان در سیاست خارجی  و بین المللی می تواند موجبات رشد و توسعه اقتصادی را در دو کشور با توجه به شرایط جدید فراهم کند.

 

تغییر و تحولات افغانستان را چگونه پیش بینی می کنید و دلیل اهمیت ارتباط با این کشور برای جمهوری اسلامی ایران چیست؟

مسئله افغانستان به دلیل همجواری و هم مرزی و مشترکات زیادی که بین ملت های افغانستان و ایران وجود دارد طبعا برای ما مهم است که چه شرایطی در آینده برای افغانستان پیش می آید و چه حکومتی بر سر کار قرار می گیرد.

 

عکس العمل جمهوری اسلامی در این زمینه چیست؟

 بر اساس سیاست خارجی اعلامی جمهوری اسلامی تاکنون این است که دولتی روی کار در افغانستان روی کار بیاید که برخواسته از خواست همه مردم و گروه های مختلف باشد و موضوع تندروی ها و بحث افراط گرایی در گذشته نشان داده است که نمی تواند کارساز باشد، همین طالبان در گذشته روی کار آمد اما نتیجه ای نتوانست بگیرد و رفت اما مجددا آمدند و اگر عاقلانه بخواهند حرکت کنند، سیاست ایران نیز تعامل با دولتی است که برخواسته از خواست و اراده تمام مردم، گروه ها و جریان ها در داخل افغانستان است. طبیعی است برای ما مهم است مجموعه و دولتی روی کار بیاید تا بر اساس آن بتوانیم سیاست خارجی را با دولت آینده افغانستان تنظیم کنیم. آنچه اعلام شده است، این است که باید دست از برادرکشی و اقدامات خشن و تند که در گذشته ها بوده است و ممکن است در آینده پیش بیاید، برداریم و دولت جدید در افغانستان بر اساس نگاهی باشد که آن نگاه بتواند تمام گروه ها را سهیم و دخیل در دولت آینده افغانستان قرار دهد.

 

موضوع برجام و سرانجام آن در دولت جدید را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما مذاکره را نه برای مذاکره بلکه برای نتیجه باید دنبال کنیم و از وقت کشی پرهیز شود. این سیاست مورد نظر دولت جدید است و بناست در آینده مذاکرات با نگاه پیشرفت و دست یافتن به نتیجه منطقی ادامه یابد و مورد قبول قرار گیرد. اگر این گونه برخورد شود، جمهوری اسلامی این نگاه مثبت را دنبال می کند و این موضوع در سخنان رییس جمهور و وزیر خارجه نیز عنوان شده است. در حال حاضر طرفین خارجی اعلام آمادگی کرده اند و جمهوری اسلامی با این نگاه در زمان قابل قبول که آن را اعلام نکرده است نظر بر این است که این مذاکرات ادامه یابد و مذاکره با چشم انداز نتیجه مثبت دور از خودبرتربینی طرفین مقابل و با توجه به واقعیت ها صورت گیرد، در این صورت جمهوری اسلامی این موضوع را دنبال می کند.

 

 

کد خبر 1091478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha