آیین افتتاحیه رزمایش سراسری شمیم حسینی برگزار شد

آیین افتتاحیه رزمایش سراسری شمیم حسینی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستان مقدس شیخ صدوق برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیین افتتاحیه رزمایش سراسری شمیم حسینی در قالب تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی برای نیازمندان امروز ۱۴ شهریور با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه در آستان مقدس شیخ صدوق برگزار شد.

بنابراین گزارش در این همایش افزون بر وزیر ارشاد و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد نیز به صورت ویدئو‌کنفرانس به سخنرانی پرداختند.

یکی از اهداف مهم اسلامی رفع نیاز نیازمندان است

در ابتدای مراسم آیت‌الله حسینی‌بوشهری با تشکر از دست اندرکاران برگزاری این رزمایش گفت: از روزی که ویروس منحوس کرونا در کشور و سراسر جهان پدید آمده است ما شاهد هستیم که مردم، خیران، مسئولان کشور هر کدام به سهم خود در تلاش هستند که بخشی از  مشکلات مردم عزیز ما را برطرف کنند.

وی افزود:  پیامبر اسلام(ص) می فرماید بهترین اعمال که انسان‌ها می‌توانند انجام دهند تحت عنوان سید الاعمال نخستین آن این است که در رابطه با مردم رعایت انصاف داشته باشند. در انصاف همانگونه که انتظار دارید دیگران با شما برخورد کنند شما هم باید با آنها اینگونه رفتار کنید. انصاف یکی از اخلاق کریمه اسلامی است که در زندگی نقش کلیدی و اساسی دارد.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: در اسلام نسبت به انفاق، مواسات و ایثار بسیار تاکید شده است، در انفاق انسان زیادی مال خود را به دیگران می بخشد. در مواسات شخص دیگران در دارایی و زندگی خود شریک می‌کند، زمانی که دیگران را بر خود مقدّم می‌دارد به ایثار پرداخته است. ما امسال انفاق، مواسات و ایثار مردم کشورمان در اوج خود شاهد بودیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه این حماسه‌ها به برکت اسلام، فرمایشات نورانی اهل بیت(ع) و قرآن در کشور ما انجام شده است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی مواسات را به عنوان فرهنگ عمومی در کشورعنوان کرده است که بسیار جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه داد: اسلام دارای ابعاد گوناگونی است که متاسفانه گاهی ما به بخشی از ابعاد اسلام پرداخته ایم و بخش دیگری از ابعاد اسلام را نشنیدیم یا اگر هم شنیدیم خیلی جدی نگرفته‌ایم. اسلام همان گونه که بعد عبادی دارد ابعاد اخلاقی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیز دارد. اگر کسی به یک بعد از ابعاد اسلام بپردازد و زندگی خود را بر همین اساس سپری کند اسلام را نشناخته است.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: یکی از اهداف مهم اسلامی که در امتداد سایر عبادات شناخته شده است بعد اجتماعی آن است.  اگر نیاز نیازمندان را در بعد اجتماعی و اقتصادی در نظر نگیرید اسلام شما ناقص خواهد بود.

وی افزود: پیامبر(ص) کسی که خود را در غم و شادی مردم شریک نمی‌داند خود را در اردوگاه مسلمانان نداند، تمام انسان‌ها عیال خداوند محسوب می شوند محبوب ترین خلق خداوند متعال کسی است که نسبت عیال خداوند بیشترین توجه را داشته باشد. امیدوارم که این روحیه انقلابی در مبارزه با محرومیت و فقر همواره در جامعه ما ادامه داشته باشد.

حاکمیت دینی خدمت‌گزاری مردم به جامعه ایمانی را تسهیل می‌کند

در ادامه مراسم محمد مهدی اسماعلی وزیر ارشاد دولت سیزدهم امروز در آیین افتتاحیه رزمایش سراسری شمیم حسینی که در آستان شیخ صدوق برگزار شد، گفت: هنوز هم معارف شیخ صدوق(ره) در اتاق آثار تاریخی ایشان می درخشد و شهرری این حوزه عقلانیت شیعه به برکت حضرت عبدالعظیم(ع) همواره ماوای علما دینی بوده است و هست.

وی افزود: با شروع ویروس منحوس کرونا و تاثیر آن بر فضای عمومی کشور تصور می‌شد که دو گانه های ایجاد بشود یکی از آن دوگانه ها موضوع بحث سلامت و مباحث مناسک دینی بود. از همان روزهای اول دشمنان تلاش کردند که از موضوع کرونا در ناکارآمدی حاکمیت سوء استفاده کنند که چرا حوزه‌های معارف دینی فعال نیستند و با توجه به این موضوع دچار تحول نمی‌شود.

 

اسماعیلی بیان کرد:‌ از کمالات انقلاب اسلامی است که رهبر انقلاب اسلامی از تهدید شیوع کرونا و دوگانه سازی‌های دشمن برای کارآمدی دین در جهت حضورفعال در رفع بحران‌ها به فرصت تبدیل کردند. مفهوم مواسات مومنانه را رهبر معظم انقلاب از معارف دینی بیرون کشیدند و جامعه را به این سمت سوق دادند سبب شد که با عمل مومنانه در عرض یکی دو ماه فضای عمومی کشور کاملاً برعکس شود و یک فضای همدلی و همراهی در همه طرح‌ها با پیشتازی جامعه دینی رخ دهد.

وزیر ارشاد افزود: این اقدام در کارنامه حاکمیت دینی در کنار سایر مقاطع درخشان دینی به عنوان یکی از نقاط عطف به ثبت خواهد رسید که این اتفاق بزرگ رخ داده و حوزه دینی و جامعه ایمانی در این زمینه پیشتاز خدمت‌رسانی بودند و هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه طی ۱۸ ماهی که مبتلا به این بلای عمومی هستیم تمام جامعه ایمانی پیشتاز خدمت‌رسانی بوده است، گفت: امروز امامزاده‌ها و هیئت‌های دینی محل خدمت‌گذاری به جامعه ایمانی کشور هستند. ما در حاکمیت دینی وظیفه داریم که همین حوزه ها را تسهیل کنیم که مردم در این حوزه ها عهده دار و نقش آفرین باشند. جریان کمکی که امروز دوره جدید آن را نظاره می کنیم اکثریت قریب به اتفاق آن به دست خود مردم رخ داده است و حاکمیت وظیفه دارد که این امر را تسهیل کند.

اسماعیلی با بیان اینکه مهم‌ترین راهکار دولت مردمی  این است که در همه بخش‌ها وظیفه تسهیلگری را انجام دهد، اظهار کرد: یک دولت مردمی خود را همراه و همدم مردم و غمگسار آنها می داند، امروز ما این را در منش و روش رئیس جمهور محترم و مکتبی شاهد هستیم. سفرهای استانی ایشان به مناطق محروم بارقه امید را در بین مردم زنده کرده است.

 

وزیر ارشاد ادامه داد: در حاکمیت دینی افتخار رئیس‌جمهور آن است که خدمتگزار همه آحاد مردم به ویژه محروم‌ترین آنها باشد. در یک جامعه دینی و علوی باید به نقطه‌ای برسیم که با توانمند سازی محرومان و نیازمندان به نبود فقر و محرومیت برسیم و من از این حرکت بزرگ تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه ما در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام تلاش خود را می کنیم که مجموعه فعالیت‌های سازمان های تابعه وزارتخانه را در یک مسیر هماهنگ و همراه تعریف کنیم، گفت:‌اگر این حرکت مومنانه و مواسات توسط سازمان اوقاف و امور خیریه صورت می‌گیرد حتما باید بخش‌های دیگر آن را همپوشانی کنند. رسانه ملی و مکتوب ما باید در خدمت این شیوه کمک رسانی باشد.

 

اسماعیلی بیان کرد:‌ این روحیه و سبک زندگی ایرانی و اسلامی است که انسان فرد دیگری را بر خود مقدم بشمارد و نیاز دیگران را بر نیاز خود ترجیح بدهد، این در هیچ کجای جهان وجود ندارد و تنها مختص سبک زندگی ایرانی اسلامی است که متاسفانه هنوز حوزه های هنری ما نتوانستند این افتخارات را به تصویر بکشند.

وی ادامه داد: در شرایط بد اقتصادی دوران دفاع مقدس با وجود جنگ و تهدید دشمن مردم هر روز صبح  شهید تشیع می‌کردند بعد از ظهر کمک‌های خود را به سوی جبهه‌های جنگ گسیل می کردند این موارد واقعیت‌های جامعه ما است که جامعه فرهنگی و وقتی به نقطه مطلوب می‌رسد که بتواند این واقعیت‌ها را به تصویر بکشاند.

وزیر ارشاد گفت‌: در دولت مردمی تلاش ما این است که در یک حلقه متصل این مجموعه‌های گفتمانی در کنار هم به آن نقطه واحد که طراز جمهوری اسلامی است دست یابد، حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ها همه باید همراه با هم در این مسیر شرکت کنند.

۸۰ درصد کمک‌های مومنانه از ناحیه مردم است

همچنین در بخش دیگری از مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: رهبر معظم انقلاب با شیوع کرونا طرح مواسات را مطرح کردند که سبب کمک‌های مومنانه فراوان شد و جای تشکر دارد.

وی افزود: طبق آیات قران کریم اگر بخواهیم راه کمال را در پیش بگیریم یکی از مسیرهای آن مدیریت و کمک به دیگران است. در آخرت از جهنمی‌ها سوال می‌کنند که چرا شما جهنمی شدید پاسخ می‌دهند که ما از نمازگزاران و اهل اطعام مساکین نبودیم. در قرآن خداوند می‌فرماید نامه چنین افرادی به دست چپ آنها داده می‌شود.

حجت‌الاسلام خاموشی با بیان اینکه وظیفه ما است که در مقابل محرومان و نیازمندان اهل خیر باشیم، عنوان کرد:‌ انفاق و اهل خیر بودن می‌تواند به صورت علنی یا پنهانی باشد، انفاق پنهانی بهتر است اما امروز تظاهر به این شیوه از انفاق‌های مومنانه مردمی ضرورت جامعه است چراکه بیش از ۸۰ درصد کمک‌هایی که مشاهده می‌کنید مردمی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مردم کشور ما به بقاع متبرکه اعتماد و یقین دارند که با تلاش به این حرکت‌های مومنان دست می زنند، اظهار کرد: امروز چهاردهمین دوره این مواسات در قالب کمک تحصیلی صورت گرفته است که بین نیازمندان توزیع می‌شود. دو میلیون بسته به ارزش هزار میلیارد تومان آماده شده که در این مرحله ۲۰۰ هزار بسته به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان و ۳۵ هزار بسته در قالب مهر تحصیلی به ارزش هفت و‌نیم میلیارد تومان توزیع می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مواسات باید در هر زمانی ادامه پیدا بکند که نیاز دیگران برطرف شود. زمانی که محرومان و نیازمندان انفاق را دریافت کنند به عدالت اجتماعی امیدوار می شوند. امید که سفره مردم همواره پربارتر شود و همه ما به وظیفه خود عمل کنیم. کمک ه به نیازمندان نعمتی الهی است که باید قدر آن را بدانیم.

در پایان این مراسم حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور در جمع خبرنگاران گفت: امروز چهاردهمین دوره توزیع کمک‌های مومنانه با عنوان «شمیم حسینی، مهر تحصیلی» به طور همزمان در سراسر کشور آغاز شده است.

 حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه سازمان اوقاف همواره در این امور پرچمدار بوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره ادامه رزمایش مواسات و همدلی و طبق وظیفه ذاتی این سازمان، به تهیه و توزیع کمک‌های مومنانه ادامه خواهیم داد و از مردم نیکوکار نیز می خواهیم که در این مسیر همراه ما باشند.

 

 

 

کد خبر 1091516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha