اتخاذ راهکارهای مشترک با ترکمنستان برای حل مشکل ریزگرد/ کاهش ۲۰ درصدی منابع زیرزمینی گلستان

حسینی، ترکمنستان را کانون اصلی ریزگردها برشمرد و گفت: باید با اتخاذ راهکارهای مشترک برای حل مشکل ریزگرد گام برداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «سید محسن حسینی» ظهر امروز(یکشنبه ۱۴ شهریور) در نشست با خبرنگاران در خصوص هجوم ریزگردها به گلستان اظهار کرد: بر اثر ریزگردها خاک از نقطه ای به نقطه دیگر جابه جا می شود و نقطه ای که خاک از آن منتقل شده دچار فقر املاح می شود و یا ممکن است خاک جابه جا میزان مصرف آب را برای شستشو افزایش دهد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان ادامه داد: همچنین پدیده ریزگرد با جابه جایی خاک به نقاط دیگر، وارد ریه انسان می شود و با توجه به نوع خاکی که وارد می شود برخی امراض خاص را ایجاد خواهد کرد و از لحاظ مسائل اقتصادی و انسانی هزینه هایی را به بار می آورد.

 

وی یادآور شد: تا زمانی که این مسائل به طور دقیق برای مردم بیان نشود و مطالبه عمومی شکل نگیرد آنطور که باید به این مهم توجه نمی شود.

 

حسینی، ترکمنستان را کانون اصلی ریزگردها برشمرد و افزود: کاهش بارش باران و خشکسالی گریبان کشور همسایه ما را هم گرفته و باید با اتخاذ راهکارهای مشترک برای حل مشکل ریزگرد گام برداریم.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان تصریح کرد: میزان بارندگی در استان گلستان نسبت به دوره نرمال کاهش پیدا کرده، همچنین دمای استان با یک و نیم درجه سانتی گراد افزایش همراه بوده است

 

وی با بیان اینکه منابع زیرزمینی گلستان با کاهش 20 درصدی همراه بوده است، یادآور شد: در پی کاهش بارندگی ها، میزان رواناب رودخانه ها بیش از 50 تا 60 درصد کاهش پیدا کرده است.

 

حسینی خاطرنشان کرد: همه این مشکلات قابل حل است و می تواند در داخل کشور و یا به صورت بین المللی توسط کشورهای همسایه حل شود.

 

کد خبر 1091583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha