«آموزش خودکنترلی، تعالی شخصیت و مقاومت در برابر وسوسه در دوران جوانی» منتشر شد

کتاب « آموزش خودکنترلی، تعالی شخصیت و مقاومت در برابر وسوسه در دوران جوانی» نوشته سهیل معظمی گودرزی و زهرا شیروانی از سوی انتشارات صالحیان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کتاب «آموزش خودکنترلی، تعالی شخصیت و مقاومت در برابر وسوسه در دوران جوانی» نوشته «سهیل معظمی گودرزی» و «زهرا شیروانی» به تازگی از سوی انتشارات صالحیان در شمارگان هزار نسخه چاپ و روانه بازار کتاب شده است. معصومه اسفندیاری و سپهر معظمی گودرزی به ترتیب صفحه آرایی و ویراستاری این اثر را بر عهده داشتند.

 

کتاب «آموزش خودکنترلی، تعالی شخصیت و مقاومت در برابر وسوسه در دوران جوانی» مشتمل بر پنج فصل است. فصل اول مفاهیم و تعاریف کلی شخصیت و عوامل مهم در شکل گیری شخصیت است. خودکنترلی، نظریه ها و راهکارهای تقویت خودکنترلی از دیدگاه روانشناسی، قرآن و ... در فصل دوم گنجانده شده است. فصل سوم مقاومت در برابر وسوسه و دیدگاه های مختلف در خصوص مقاومت کردن در برابر وسوسه ها را بررسی می کند. فصل چهارم تعالی خود و راه های رسیدن به تعالی و ارزش گذاری به جوانان را در بر می گیرد. آموزش تعالی شخصیت عنوان فصل پنجم است.

 

«سهیل معظمی گودرزی» روانشناس، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه است. وی مجموعه سه جلدی سیمای حضرت علی(ع) در ادبیات شعر فارسی ، ترک اعتیاد به روش تحریک پذیری فرا جمجمه ای ، طبقه بندی نظریه های شخصیت و اختلالات آن به همراه تشخیص و درمان و کاهش وزن و درمان چاقی به روش مایندفولنس را به رشته تحریر در آورده است.

 

در قسمتی از کتاب«آموزش خودکنترلی، تعالی شخصیت و مقاومت در برابر وسوسه در دوران جوانی» می خوانیم: در قرآن کریم بر خودکنترلی تاکید و عوامل موثر در تقویت آن بررسی شده است. در قرآن آنچه به خودکنترلی آسیب می رساند به انسان ها گوشزد می شود تا بدین ترتیب با پیشگیری از آنها به خودکنترلی و شخصیت سالم دست یابند؛ بنابراین نفس باید مراقب اعمال و رفتار خویش بوده، همواره بر خود مسلط باشد که خطا نکند. نفس با کارهایش راه سعادت و شقاوت خود را انتخاب می کند. از عوامل مستقیم ضعف خودکنترلی پیروی از هوای نفس که مهمترین عامل فساد و تباهی انسان است، غفلت از خود که غفلت از خداوند را سبب می شود، وابستگی به زینت زندگی دنیا، کبر و غرور، خودستایی و وسوسه شیطان است که همه این عوامل را در نظر انسان زیبا جلوه می دهد و ضعف نفس و ضعف اراده از عوامل غیرمستقیم آن است.

 

در بخش دیگری از این کتاب  آمده است: خودآگاهی یعنی تشخیص احساسی که در همان زمان در حال وقوع است، بخش مهم و کلیدی هوشیاری عاطفی را تشکیل می دهد. توانایی کنترل و اداره لحظه به لحظه احساسات نشان از درک خویشتن و بصیرت روانشناسانه دارد. عدم توانایی در توجه به احساسات واقعی باعث محرومیت ما از خاصیت رهایی بخشی آنها می شود. آگاهی از احساسات موجب کنترل و هدایت بهتر آنها می شود. آگاهی از هیجان های موجود به معنی تجربه کردن هیجان ها بدون ارزیابی آنها یا تلاش برای ممنوعیت و بلوکه کردن آنها نیست.

 

 

گفتنی است، کتاب «آموزش خودکنترلی، تعالی شخصیت و مقاومت در برابر وسوسه در دوران جوانی» نوشته «سهیل معظمی گودرزی» و «زهرا شیروانی» مشتمل بر 197 صفحه به تازگی از سوی انتشارات صالحیان در شمارگان هزار نسخه با قیمت 65 هزار تومان چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

کد خبر 1091643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha