با پژوهش واقعیت اربعین را می توان به دنیا نشان داد

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: اربعین مساله‌ای عظیم است درباره آن باید طبیعتا یک تحولی را نسبت به سال‌های قبل شاهد باشیم، پزشکان محترم در این زمینه تحقیقات علمی انجام دهند که از نظر علوم تجربی حرف محکمی ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در برنامه زنده تلوزیونی که از کربلای معلی پخش زنده شد به سخنرانی پرداخته و گفت: سالی که رهبر معظم انقلاب درباره اربعین پیام دادند که امسال باید اربعین باشکوه‌تر برگزار شود اتفاقی در روحیه مردم عراق افتاد که از آن سال به بعد سقوط داعش شروع شد و سقوطی که برای ابرقدرت‌ها قابل پیش بینی نبود.

وی افزود: آن سال برخی از موکب‌ها به علت همجواری و تهدید‌های داعش دائر نشده بود. مردم عراق این را بیشتر یک موضوع مناسکی می‌دیدند اما از اینکه یک فرد سیاسی با این اطلاع وارد موضوع اربعین شده است بسیار خوشحال شده بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه باید درباره اربعین سال‌ها گفته و نوشته شود که اربعین چه کرد، گفت: وقتی عراقی‌ها وجه تواضع و دلدادگی مردم ایران را در اربعین مشاهده کردند دشمنی را که دشمنان دو ملت برپا کرده بودند کاملا از بین رفت.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سال ۹۳ مردم خطر داعش را حس می کردند چراکه بیش از این بریده شدن سر جوانان را دیده بودند، عنوان کرد: داعش هم آمده بود که مردم را بترساند در همان زمان اربعین برگزار شد اقدامات داعش اثر معکوس پیدا کرد و مردم با همت بیشتری برای اربعین آمدند.

وی ادامه داد: سال گذشته با وجود کرونا عراقی‌های بیشتری در کربلا جمع شدند هیچ اتفاقی برای آنها رخ نداد در این مساله جای بررسی علمی و آزمایشگاهی وجود دارد که زیارت اباعبدالله الحسین(ع) به خصوص در اربعین و ارتباط آن با دنیا چیست و چگونه است. یک دانشمند از این مسئله راحت رد نمی‌شود. این یک مسئله پزشکی است که نیاز به پژوهش دقیق آزمایشگاهی و علمی دارد بدون اینکه هیچ نوع اعتقاداتی را در آن دخیل بدانیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه کشور ما در زمینه‌های بیولوژیک به فکر امنیت مردم است. یکی از آزمایشگاه‌های معتبر تجربه میلیونی اربعین بررسی کند و  تکلیف معلوم شود. برخی می‌گویند که در اربعین چون بیشتر زائران عراقی از جوانان هستند کرونا نمی‌گیرند اگر اینگونه است پس چرا جوانان در ایران باید برای حضور در اربعین واکسن بزنند. برای نظام سلامت کشور ما بد است که در این زمینه‌ها صرفاً با پرهیز و احتیاط مفرط رفتار کند باید با شیوه علمی ابعاد موضوع را دقیق مورد مطالعه قرار بدهند مختل کردن زندگی مردم به صورت نابجا خود یک نوع بیماری است. درباره مساله کرونا متخصصان مسائلی را بیان می‌کنند که در آن چند‌صدایی وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اربعین مساله‌ای عظیم است درباره آن باید طبیعتا یک تحولی را نسبت به سال‌های قبل شاهد باشیم، در هیئت‌های مذهبی هیجان معنوی بالایی وجود دارد، پزشکان محترم در این زمینه تحقیقات علمی انجام دهند که از نظر علوم تجربی حرف محکمی ارائه دهند.

 

وی با بیان اینکه قرار بود با دیپلماسی برخی محدودیت‌ها درباره پیاده‌روی اربعین کم شود، عنوان کرد: مردم ما منتظر خبرهای خوب هستند حال برخی به علت محدودیت‌های اربعین بسیار بد است، این یک واقعیت است که اباعبدالله الحسین(ع) دلها را برده است. رئیس محترم جمهور خود اربعینی هستند و امیدواریم که ایشان کار را به نتایج بسیار مثبتی برسانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: پزشکان محترم یک کار پژوهشی انجام داده و آن را به ستاد کرونا انتقال بدهند که واقعیت اربعین معلوم شود. برای اطمینان برخی دیگر که بسیار به مادیات توجه دارند از پژوهشگران غیرمسلمان وارد این پژوهش شوند. این تجمع را مطالعه کنند ببینند که حال مردم در حرم خوب است و انرژی می‌گیرند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام حسین(ع) معجزه جاری آخرین پیامبر(ص) است، اظهار کرد: احساسی را که مردم نسبت به ابا عبدالله الحسین(ع) دارند هیچ توجیه علمی نمی‌تواند علت خرمی، حال خوب و اشک همیشه جاری و تاریخی را تبیین کند. هیچ کس حتی برای پدر مادر و خود تا این حد  گریه نمی‌کند. اینجا بحث سر جدا شدن، تشنگی نیست بلکه بحث دیگری در کربلا است این معجزه پیامبر ما است که مردم به امام حسین(ع) علاقه دارند. این معجزه برای همه نسل‌ها است. دانشمندان تحلیل و بررسی کنند از نظر اجتماعی روانشناسی چنین پدیده‌ای را هیچ کجا نمی‌توانند پیدا کنند.

وی با بیان اینکه اگر بررسی شود که دعا برای برطرف کردن بیماری تا چه حد موثر است می‌تواند برای ما گره گشایی کند، ابراز کرد: در این زمینه دانش می‌تواند به ما کمک کند اما متاسفانه در جامعه ما هنوز نوعی علم‌زدگی توأم با تحجر وجود دارد که مانع می‌شود. عالم بودن خوب اما علم زده شدن بد؛ امروز دشمن انقلاب اسلامی جهالت و تحجر است. ما در کشور با چیزی شبیه نیمه علم داشتن مواجه هستیم که از جهل مطلق بدتر است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه خطرات مسیر کربلا را در نظر نگیرید و حضور پیدا کنید، گفت: به این معنا نبود که در راه اباعبدالله الحسین(ع) خطرات را برطرف خواهید کرد این بدان معنا است که اباعبدالله الحسین(ع) عامل قدرت جامعه اسلامی می‌شود پس ارزش دارد که شما خطر را در نظر نگیرید چراکه زیارت ایشان اثر وضعی بر روی قدرت اجتماعی، جسمی و روحی افراد و جامعه دارد.

 

کد خبر 1091736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha