اجرای بالغ بر ۷۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت در ایلام/ کمترین میزان حریق جنگل با فرهنگ سازی در سال جاری به ثبت رسید

احمدی با بیان اینکه بالغ بر ۷۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت در استان ایلام با روحیه جهادی همه همکاران در منابع طبیعی در سطح مناطق مختلف استان اجرا شده است، گفت: امسال کمترین میزان حریق در جنگل های ایلام به ثبت رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در خصوص تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تاکید داشته اند که این تاکیدات امروز در جامعه جنگلبانی و منابع طبیعی جاری و ساری است.

 

«رضا احمدی» با بیان اینکه ۵ هدف، ماموریت و رسالت اصلی حفظ، اصلاح، احیا، توسعه و بهره برداری از  منابع طبیعی در قانون برای منابع طبیعی و آبخیزداری تعریف شده است، یادآور شد: قبل از  شروع فصل گرم سال و  حریق در سطح جنگل های استان، با کلیه فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شورای های اسلامی شهر و روستا جلسات متعددی در راستای پیشگیری از وقوع حریق برگزار می شود.

 

وی افزود: آمار حریق ما در سال جاری در مدت مشابه سال گذشته ۸۶ درصد کاهش سطح حریق در استان داشته ایم، افزود: در استان ۹۶ نقطه بحرانی  وقوع حریق بر اساس آیتم های کارشناسی شده و میزان تکرار حریق، در سطح استان شناسایی شده است و در این مناطق نیز اقدام به ایجاد آتش بر شده و گشت های موتوری و خودرویی نیز در این مناطق مستقر شده و در مناطق فوق بحرانی در زمینه حریق پایگاه های اطفای حریق راه اندازی شده است.

احمدی بیان کرد: در راستای حفاظت از مناطق بحرانی در سطح جنگل ها و مراتع استان،  ۸۹ نقطه به مساحت ۴۱۸ هزار هکتار در سطح استان شناسایی که نیروهای یگان حفاظت و اطفای حریق به صورت شبانه روزی در این مکان ها مستقر و تمهیدات لازم در این راستا اندیشیده شده است.

 

مدیرکل منابع  طبیعی و آبخیزداری استان ایلام بیان کرد: مردم عزیز هم استانی می توانند برای گزارش هر نوع حریق در سطح جنگل ها و مراتع استان با شماره ۱۵۰۴ به صورت رایگان تماس بگیرند و بر این اساس همکاران ما در منابع طبیعی،یگان های حفاظت با هماهنگی با سایر نهادها و دستگاه های مرتبط و با حضور نیروهای واکنش سریع برای اطفای حریق وارد عمل می شوند.

 

احمدی با اشاره به اینکه در حوزه آبخیزداری  نیز ۴ موضوع حفاظت خاک، کنترل فرسایش، کنترل رسوب و تعذیه سفرهای آب زیرزمینی دنبال می شود، گفت: بحث آبخیزداری در سطح استان در قالب اجرای طرح های بیولوژیک به عنوان اولویت اول، جنگل کاری، نهال کاری و مرتع داری  دنبال می شود و در ادامه نیز تلفیقی از فعالیت های بیومکانیک و طبیعی در راستای  حفظ منابع آبی و خاکی  از جمله گابیون سازی، سازه  سنگی و ملاتی و سازه های خاکی و خشکه چین انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه در استان در حال حاضر ۶۴۱ هزار و ۶۷۷ هکتار جنگل طبیعی در استان وجود دارد، ابراز کرد: بالغ  بر ۷۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت در استان ایلام با روحیه جهادی همه همکاران در منابع طبیعی در سطح مناطق مختلف استان اجرا شده است،یک میلیون و۱۴۰ هزار هکتار مرتع نیز در سطح استان وجود دارد که از این میزان، بر اساس تعاریف، ۴۵۲ هزار هکتار در قالب بیایان  تلقی می شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تصریح کرد: استان به عنوان زاگرس با وجود جنگل های انبوه مطرح است اما  شهرستان های دهلران و مهران جزو کانون های بیانانی در سطح استان به شمار می روند و ۱۴۰ هزار هکتار کانون فرسایش بادی در دهلران وجود دارد، در سال گذشته در راستای بیابان زدایی در استان در سطح ۶ هزار هکتار از اراضی استان کار  مراقبت، آبیاری و حفاظت  انجام شده  و  در سطح ۱۷۰۰ هکتار نیز بحث اجرای سامانه آبیاری بارانی انجام شده است.

 

احمدی بیان کرد: در سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، در سطح بالغ بر ۵۷ هزار هکتار از اراضی استان بحث احیا، مدیریت چرا و قرق  انجام شده و همچنین بحث کشت گیاهان دارویی به صورت کشت تلفیقی در سطح ۱۷۰۰ هکتار از مرتع های استان با مشارکت مجریان طرح های مرتع داری اجرا شده است.

 

وی با بیان اینکه ۴۲۴ هزار هکتار از سطح استان معادل ۲۱ درصد سطح استان بیابانی است که  ۸۰ هزار هکتار از این میزان کانون بحران گردو غبار و مناطق بیابانی است، ابراز کرد: تهدیدات اکولوژیکی و اقلیمی هم جنگل های استان را تهدید می کند و لورانتوس به عنوان یک گیاه نیمه انگلی  ۱۵۰ هزار هکتار از عرصه های جنگلی استان در بر گرفته است.

 

احمدی با بیان اینکه سالانه با کمک مردم و مشارکت دولت از شیوع این آفت در  سطح ۱۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان جلوگیری می شود، افزود: وی بهترین راه مبارزه با آفت لورانتوس، قطع و حذف عوامل آلودگی در درختان است، شیوه مبارزه با آفت لورانتوس به این شکل است که قبل از ورود درختان به فرآیند بذردهی نسبت به قطع و امحای عوامل آلودگی اقدام می‌شود.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در ادامه یادآور شد: بر اساس آمار سازمان ثبت اسناد و املاک، ۸۹ درصد یعنی حدود یک میلیون و ۷۶٠ هزار هکتار از سطح استان جزو اراضی ملی است که بخش عمده ای از آن را جنگل تشکیل می دهد.

 

وی با بیان اینکه ۲٠٠ نیرو حفاظت از منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع استان ایلام را بر عهده دارند، تصریح کرد: برای مراقبت، حفاظت و اجرای گشت های شبانه روزی در سطح جنگل های استان، ۲۵ دستگاه خودرو و ۱۲ دستگاه موتور سیکلت در اختیار این افراد قرار دارد.

 

احمدی خاطرنشان کرد: شیب دار بودن، توپوگرافی سخت منطقه، کوهستانی بودن راه های استان سبب به وجود آمدن کاستی هایی در ارائه خدمات رسانی در عرصه های طبیعی استان شده اما این موضوع سبب تعطیلی کارها و اهداف نیروهای حفاظت نشده است.

 


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام  تصریح کرد: در طول بیست سال گذشته بیش از ۲ هزار فقره حریق در عرصه های منابع طبیعی ایلام رخ داده است که عوامل انسانی مهم ترین علت وقوع حریق در مراتع و جنگل های استان بوده است،  خوشبختانه در سال جاری با فرهنگ سازی های انجام شده، کمترین میزان حریق در سطح استان ثبت یا گزارش شده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنا خود  با اشاره به اینکه جمعیت دامی در مراتع استان ایلام ۸ برابر میزان مجاز است، گفت: میزان علوفه خشک در مراتع استان ۷۴۲ هزار تن است که جوابگوی ۳۶۰ هزار واحد دامی در یک دوره ۱۲۰ روزه است.

 

احمدی بیان کرد: ۱۴۵۰ خانوار غیربومی عشایر با ۲۶۸ هزار راس دام به صورت مهمان از استان‌های لرستان، همدان و کرمانشاه به استان ایلام کوچ می‌کنند که مشکلات زیادی برای مراتع این مناطق به وجود آورده است و با توجه به خشکسالی حاکم بر استان نیاز است چرای دام در مراتع مدیریت شود

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام بیان کرد: در طرح کاداستر استان ایلام تاکنون برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان سند تک برگ صادر شده است و طبق برنامه تا پایان مرداد سال‌جاری جشن پایان کاداستر در استان برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه  در حال حاضر ۱۴ گونه داروی گیاهی در نهالستان ایوان تولید و مورد استفاده مردم استان است، افزود: همچنین ۶۵ گونه نهال در نهالستان‌های ایلام  شامل بنه و بلوط، داغداغان، کیکم، بادام و ارغوان و گونه‌های خاص نواحی رویشی خلیجی و گرمسیری و چوبده مثل کنار، انواع آکاسیا، گز، استبرق و اوکالیپتوس که با توجه به شرایط اقلیمی سازگاری فراوانی با شرایط آب و هوای استان قابلیت کشت دارند،  تولید می شود.


 

احمدی  با بیان اینکه ایلام دارای  ۱۲ نهالستان است که دو نهالستان مهران و ایوان به عنوان مادر و مابقی محلی هستند، خاطرنشان کرد: طرح  جنگل کاری و نهال کاری در استان به عنوان یک پروژه موفق ملی و بین المللی می‌تواند به جوامع ملی و بین المللی در حوزه منابع طبیعی معرفی شود.

 

 

کد خبر 1091806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha