کارکردهای تعاون بر پیکره اقتصادی کشور

توسعه شرکت های تعاونی و فعالیت های مشارکتی نقش کارآمدی بر پیکره اقتصادی کشور داشته و این چنین برنامه هایی متناسب با ارزش های دینی و توصیه های اسلامی است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: تعاون و همکاری یکی از مولفه های مهم و جز سرفصل های توصیه های قرآن و اهل البیت(ع) در جامعه بشری است تا به واسطه این چنین رفتار اخلاقی معضلات جامعه کاهش و فرصت سازی برای زندگی بشری فراهم شود.

خداوند در سوره مائده بر تعاون و همکاری برای کارهای نیکو تاکید داشته اند که می فرمایند«و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید. و (هرگز) در راه گناه و تعدی همکاری ننمایید.» و در جای دیگری از قرآن نیز موضوع کار مشارکتی و جمعی را مورد توجه قرار داده اند که حمایت خداوند نیز پشتوانه حرکت های جمعی خواهد بود.

 

امام علی(ع) در روایتی همین موضوع را مورد اشاره قرار داده فرمودند «بر شماست که یک‌دیگر را نصیحت کنید و نیکو همکاری نمایید» و در فرمایش دیگر گره گشایی از مردم را نسبت به عبادت مستحبی برتری داده و همین موضوع حکایت از نقش افرینی اجتماعی و فعالیت در این حوزه دارد.

 

همین موضوع در توسعه اقتصادی نقش داشته و با تاسیس شرکت های تعاونی که در حوزه های مختلف اقتصادی و خدماتی، کشاورزی، تولیدی، بهداشت، حمل و نقل و صنایع دستی امکان ایجاد فرصت های شغلی و فعالیت اقتصادی را فراهم می کند.

 

شرکت های تعاونی نهادهایی مردم پایه هستند که در دنیا نقش مهمی داشته اما با وجود تاکیدات و منابع مهم دینی که در این خصوص در ایران داریم این عرصه توسعه پیدا نکرده است.

 

توسعه شرکت های تعاونی و فعالیت های مشارکتی نقش کارآمدی بر پیکره اقتصادی کشور داشته و این چنین برنامه هایی متناسب با ارزش های دینی و توصیه های اسلامی است که گذر بر این حوزه می تواند ظرفیت بزرگ آن را یادآورشود.

 

*سهم 25 درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور

 

بر اساس سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، سهم  25 درصدی بخش تعاونی در اقتصاد کشور مورد پیش بینی قرار گرفته اما به این چشم انداز تاکنون نرسیده ایم.

حدود 10 درصد از جمعیت شاغل در جهان در شرکت های تعاونی فعالیت می کنند که این آمار در ایران 138 هزار نفر بوده که 57 میلیون نفر عضو و سهام دار این سازمان های اقتصادی هستند و البته بخشی از آن سهامداران سهام عدالت می باشند.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، شرکت های تعاونی موتور و محرک اصلی رشد اقتصادی و صنعتی به شمار می روند که سرمایه های کوچک و مردمی را در این عرصه فعال می کنند و در توسعه و رشد اقتصاد کشور نقش خواهند داشت.

مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه زمینه های تشکیل شرکت های تعاونی تسهیل شده، خاطرنشان کرد: فرایندهای الکترونیکی در ثبت شرکت های تعاونی کارگشا بوده است.

«روح الامین امیری» افزود: ترویج و گسترش فرهنگ تعاون و همکاری در کشور نقش موثری در پیشبرد برنامه های اقتصادی خواهد داشت.

 

*نقش تعاون در توسعه اقتصادی اصفهان

 

استان اصفهان که قطب در عرصه های صنعتی، کشاورزی، صنایع دستی و خدمات است در حوزه تعاون نیز فعال بوده و توانسته سهم 6 درصدی از تعداد تعاونی های کشور را به خود اختصاص دهد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در این باره می گوید، 34 هزار شرکت تعاونی در استان اصفهان تشکیل شده که این آمار پنج درصد از کل جمعیت شرکت های تعاونی کشور را تشکیل می دهد.

«کامران کلانی» افزود: چهار درصد از فرصت های شغلی کشور مربوط به شرکت های تعاونی استان اصفهان بوده و با تشکیل اتحادهای تعاونی ها هم افزایی در بین شرکت های تعاونی هم رشته فعالیت ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بیش از پنج هزار میلیارد ریال این شرکت های تعاونی در استان اصفهان است که با مشارکت سهامداران تامین شده است.

 

*افتتاح متمرکز طرح های تعاونی ها

 

268  طرح تعاونی در کشور همزمان با هفته تعاون به صورت متمرکز روز سه شنبه 16 مردادماه افتتاح و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

بخش عمده ای از سرمایه گذاری این شرکت های تعاونی که به 90 درصد می رسد، مربوط به سهامداران بوده که این اتفاق خوبی در برنامه اقتصادی است که با همکاری مردم اشتغال، تولید و درآمدزایی ایجاد می شود.

 

کد خبر 1091814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha