مادران به تعلیم و تربیت اسلامی مجهز شوند

آیت الله عبادی گفت: مجهز شدن مادران به تعلیم و تربیت اسلامی یکی از مهمترین ابزار رسیدن به تمدن اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله«سیدعلیرضا عبادی» امروز (۱۵ شهریور) در دیدار با مدیر و جمعی از اساتید مدرسه علمیه حضرت نرجس بیرجند با اشاره به حدیث پیامبر اسلام (ص) که تحصيلِ دانش بر هر مرد و زن مسلمانى واجب است، اظهار کرد: اصولا ما از صدر تاریخ اسلام به خاطر اختلاف مسلمین دچار انزوا بوده ایم، به همین دلیل آن تمدن شایسته اسلامی تحقق پیدا نکرد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: در مکتب اسلام هرچند که انسان های بسیار مومن، دانشمندان بسیار جامع، فلاسفه، حکما و فقهای خوب، اما آنچه که هدف بوده به انزوا رفته است و در انتظار آن تا ظهور حضرت ولی عصر(عجل الله) هستیم اما برای حضور آن مهمان اصلی برای جامعه باید زمینه حاضر شود.

 

آیت الله عبادی در ادامه گفت: از روزی که انقلاب اسلامی شکل گرفت و مردم عزیز ما انقلاب کردند و رهنمودهای امام امت را سرلوحه خود قرار دادند؛ از اول انقلاب اسلامی تا امروز موانع را ملاحظه می کنید، از فشارهای شرق و غرب، جنگ های نظامی و تبلیغاتی و اقتصادی که همه مانع است، در کنار انواع کارهایی که باید بشود در تحقق آن مسئله یکی از آنها این است که جایگاه زن در جامعه با همان تعریفی که شایسته اسلام است، صورت گیرد.

 

وی با بیان اینکه شرط اولیه در هر چیزی علم است، عنوان کرد: بنابراین اینکه زن های جامعه عالمه شوند، زن های دین همچون حضرت فاطمه زهرا(س) و زینب کبری(س)، عالمه هستند، این که تربیت در خانه حضرت علی(ع) به قول شهریار ابوالعجایب است، فرهنگ آن خانه را زن تشکیل می دهد.

 

امام جمعه بیرجند بیان کرد: آنچه را که زنان در خانه تحت عنوان کار انجام بدهند، کار اقتصادی نیست بلکه عبادت است، همچنان که یک فرصت بسیار مناسب در اختیار آنها است به عنوان هم تعلیم و تربیت چرا که وقت او آزاد است، وقت آقایان آزاد نیست باید سرکار بروند.

 

آیت الله عبادی یادآور شد: مرد باید نان حلالی را کسب کند و به خانه بیاورد، اما زن همچین وظیفه ای ندارد، آنچه را که از کار انجام بدهد یا آنچه را که از علم انجام دهد تمامش عبادت است، چرا که باید چنین باشد، اگر جامعه ای بخواهد متمدن شود باید پایه تمدن در خانه باشد و ایجاب چنین فرصتی می کند که متاسفانه در طول تاریخ مورد بی توجهی بوده و هست.

 

وی ادامه داد: مقدمات نسبی فراهم شده که خیلی جای شکر است با توجه به این همه موانع اما حوزه علمیه برای خواهران باز شده با همه این مشکلات قابل مقایسه نیست، در زمان ما تنها به یک خانم فاضله افتخار می کردیم به نام خانم امین اصفهانی بود، اما به برکت انقلاب اسلامی با این همه موانع و سختی ها قابل مقایسه نیست اما این باب باز شده و این کمبود در مقدمه یک تمدن بزرگ باید جبران شود.

 

نماینده مقام معظم رهبری در خراسان جنوبی گفت: البته مسائل حواشی در اینجا زیاد است به این جهت که علمی که شایسته است برای تمدن از نوع نرم افزار است، امروز بر آن ایرادی نمی گیرم اما تناسب آن، در رشته های مختلف که هم آقایان شرکت می کنند هم خانم ها به عنوان نمونه مهندسی معدن، علم آن را یاد گرفته در زمینه عمل باید برود در عمق چند کیلومتری زمین که با زن این کارهای سنگین تناسب ندارد.

 

وی ادامه داد: کلاه گشادی غربی ها بر سر ما گذاشتند که در کارشناسی کامل، بهترین نیروهای خودشان را به کار علوم انسانی می گیرند و برای جامعه شرقی نظریه پردازی می کنند؛  علوم انسانی و جهان را تحت الشعاع خود قرار می دهند، باطل هم که پیروز می شود کارشناسی می کند تا پیروز شود، درآن سو در جامعه هایی چون کشور ما بهترین نخبگان به دنبال علوم ریاضی و فیزیک یا انواع و اقسام این نوع می روند و جایگاه ویژه ای دارند، علوم انسانی را هم رده های پایان صف از نظر افکار عمومی قرار داده اند.

 

وی افزود: نتیجه می شود آنها برای ما نظریه پردازی می کنند، و تحت الشعاع مسائل انسانی قرار می دهند و انواع انحراف ها را تحت همین قالب به ما تحمیل می کنند، ما را هم طوری قرار دادند که نیروهای مستعد را جای دیگر فرستادیم، آنها هم از انواع دانش های ذی‌ربط زحمت آن دانشگاه را نیروهای ما می کشد، و تمام نیاز خود را از نیروهای ما برآورده می کنند.

 

آیت الله عبادی ادامه داد: بهترین دانشمندان از ریاضی، پزشکی و فیزیک از نیروهای ما هستند که به کارگیری می کنند و از آن طرف بر ما تحکم می کنند و نتیجه آن می شود که بعد از بیش از ۴۰ سال به فکر ترمیم علوم انسانی خودمان بر اساس مکتب خودمان دست نیافتیم، و غالبا از متون آنها استفاده می کنیم.

 

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان جنوبی گفت: اگر ما در آستانه یک تمدن بزرگ هستیم قبل از همه چیز باید علوم انسانی را در مذاق مکتب خودمان که بر پایه اصول عقل و وحی است عمل کنیم، بیش و پیش از همه زن های جامعه ما باید به این دانش مجهز شوند و زمینه‌ی که اسلام در اختیار آنها قرار داده به عنوان فراغت بال و فرصت تمام و نه با دیدهای پست اقتصادی و حرص و ولع به آن نگاه کرد بلکه با دید عبادت باید نگاه کرد.

 

وی افزود: امروز همه می دانند کلاس های ابتدایی در مدارس ضرورت بیشتری دارد تا دانشگاه، چرا که ساختار یک نوع فکر، اندیشه، اخلاق، رفتار و منش برای کودک اهمیت دارد که زیرساخت زندگی اوست تا جوانی که از زندگی بهره برده، و مهمترین دوران قبل از دبستان است و ما زمانی موفق خواهیم شد که زن های جامعه بتوانند تمدن بسازند.

 

آیت الله عبادی بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد از شیوه های تمدن که برخی به غلط خیال می کنند تمدن به معنی داشتن تکنیک است بلکه تمدن به معنی انسان بودن و در تکامل به سوی انسان کامل بودن است، وقتی ساختار یک جامعه می تواند تغییر پیدا کند، که در داخل خانه ها از این فرصت هایی که در مکتب داده شده حداکثر استفاده شود اما تا الان که در انزوا بوده است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: وقتی در خانه با فرزندان فقط در خصوص پول، ساختمان، ماشین و تشریفات صحبت می کنید، فرهنگی در اندیشه فرزندان جای گذاری می کنید که آن فرد گران فروش یا دزد بار می آید، اما فرصتی که اسلام داده چگونه است، و زن ها را در یک فرصت بسیار راحت و در سطحی که بر اساس علم و اسلام است، کار، خدمت، صحبت و کسب علمش عبادت است، از این فرصت بهتر نمی شود تصور کرد.

 

وی بیان کرد: امروز در پیچ تاریخی قرار گرفتیم و به انتظار تمدن اسلامی هستیم، این تمدن ابزار می خواهد و اتفاقی نیست، یکی از مهمترین ابزار آن مجهز شدن مادران به آن علم و تربیت بایسته در جهت پای ریزی تمدنی که منتظر آن هستیم است.

 

 

کد خبر 1091878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha