برداشتن موانع بین مردم و مسئولان بزرگترین رسالت نماز جمعه است

حجت‌الاسلام مصطفی فاطمی بصیر گفت: امروز بزرگترین رسالت نماز جمعه رفع موانع بین مردم و مسئولین و حضور مسئولین در نماز جمعه است.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: نماز جمعه بعنوان یک تشکل اجتماعی ، سیاسی و معنوی است که به طور گسترده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر کشور برگزار می شود و امام جمعه بعنوان فرد اصلی در برگزاری این مراسم مهم دینی نقش مهمی در انتقال شرایط و نقطه نظرات مردم به مسئولان دارد تا جایی که می تواند به عنوان حلقه واسطه میان مردم  و مسئولان دسترسی مردم به مسئولان را آسانتر کرده و در حل مشکلات مردم و عبور از بحران های مختلف از سیل، زلزله تا بحران های مختلف بیماری و خنثی کردن نقشه های دشمنان در شهرها و روستاهای مختلف کشور نقش اساسی ایفا می کند. مردم نیز در روستاها و شهرهای مختلف همواره ائمه جمعه را امین مشکلات و مسائل شهر و روستا می دانند و تمام مسائل خود را با وی در میان می گذارند و ائمه جمعه در میان مردم از اعتماد بالایی برخوردار است بر همین اساس در دفتر ائمه جمعه  همواره بر روی مردم باز است و افراد از طبقات مختلف اجتماعی می توانند نقطه نظرات و مشکلات خود را به مسئولان منتقل کنند.  در همین رابطه گفتگویی با  حجت‌الاسلام مصطفی فاطمی بصیر امام‌جمعه سرخه سمنان به شرح زیر ارایه می شود.

 

جایگاه نماز جمعه را چگونه توصیف می کنید؟

 نمازجمعه قرارگاه تبیین اصول، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب است. در تعابیر بلند امامین انقلاب از نماز جمعه به عنوان قلب فرهنگی شهر یاد شده است. نمازجمعه عمود خیمه انقلاب، کانون جبهه فرهنگی انقلاب و سمبل معنویت و اقتدار ملی است. رهبر معظم انقلاب در مورد جایگاه معنوی نماز جمعه تعبیر لیله القدر نظام را به کار برده‌اند.

 

در مورد حقوق متقابل مردم و شبکه امامت جمعه  توضیح بفرمایید؟

برای تحقق حقوق متقابل مردم و شبکه امامت الزاماتی نیاز است. یکی از این موارد دانستن مسئولیت امام جمعه است. امام جمعه با شناخت عملکرد و شناخت اختیارات امام‌جمعه می‌تواند سطح توقعات خود را با جایگاه امامت جمعه تنظیم کند. نکته دیگر این است که نگاه امام‌جمعه به مردم باید به عنوان یک سرمایه و دارائی عظیم اجتماعی باشد.

 

ویژگی یک امام جمعه موفق چیست؟

امام‌جمعه موفق امام‌جمعه‌ای است که مردم به او اعتماد داشته باشند. برای جلب اعتماد مردم باید شفاف‌سازی صورت بگیرد. حتی بنده معتقدم مردم باید در مورد معیشت امام جمعه نیز مطلع باشند.

 

 با توجه به گستردگی تربیون نماز جمعه در کشور آیا نماز جمعه را می توان به عنوان رسانه ای مردمی عنوان کرد؟ مهمترین کارکرد نماز جمعه چیست؟

تریبون نمازجمعه، رسانه‌ای مردمی و در تراز انقلاب اسلامی است. تریبون نمازجمعه رسانه‌ای برای اعتراض و انتقاد مشفقانه است. باید در تریبون نماز جمعه حقوق مردم و تکالیف مسئولین مطرح شود. باید روح مطالبه‌گری در مردم ایجاد و تقویت شود. برای همین باید به محتوا و کارکرد خطبه‌های نمازجمعه توجه داشت.

وقتی در این زمینه سیره پیامبر و امیرالمومنین علی علیه‌السلام را مرور می‌کنیم کارکردهای تعلیمی، تربیتی و آموزشی در ابعاد عبادی و اجتماعی کاملا مشهود و ملموس است. مهم‌ترین کارکرد نماز جمعه و خطبه‌های آن اطلاع‌رسانی است. یعنی خطبه‌های نماز جمعه کارکرد رسانه‌ای دارد.

 

سلوک امام جمعه در برخورد با مردم چگونه تعریف می شود؟

 گرچه نماز جمعه نهادی حکومتی، نهاد امامت جمعه نهادی حاکمیتی و امام جمعه شخصیتی سیاسی و مذهبی است اما روح و جوهره این دستگاه منش طلبگی است. سلوک عملی امام جمعه باید پدرانه و برادرانه باشد. امام جمعه باید رفتاری صمیمانه با آحاد مردم داشته باشد. او باید فراجناحی و فرا حزبی باشند.

 

رسالت تریبون نماز جمعه  را چگونه باید تعریف کنیم ؟

 رسالت تریبون نماز جمعه اصلاح امور اعتقادی وتحلیل اجتهادی مسائل اجتماعی و سیاسی، ایجاد آرامش روحی و روانی و تقویت روحیه تذکر مخاطبین است. هر پیام و نطق امام جمعه باید رویکرد امید آفرینی، نوید بخشی و معرفت افزایی، بصیرت محوری و اخلاق مداری داشته باشد. ملاحظه حق و انصاف در اتخاذ مواضع، بدون ملاحظه مذاق مستمع نیز قابل توجه است. در ضمن یک نکته مهم را نباید فراموش کنیم که مسئولین نیز باید در نمازهای جمعه حضور داشته باشند. یکی از سنت‌های حسنه در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی برای پاسخگویی به مردم در قالب میز خدمت در حاشیه برگزاری نمازجمعه است که فقط نباید در هفته دولت برگزار شود. امروز بزرگترین رسالت نمازجمعه رفع حجاب و موانع بین مردم و مسئولین و حضور مسئولین در نمازجمعه است.

کد خبر 1091889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha