۲۴ هزار میلیارد تومان از گردش مالی دارویی قابل رصد نیست

دهقانی نیا با اشاره به اینکه فقر رصد و رهگیری سیستمی موجب نشت دارو شده است، گفت: ۲۴ هزار میلیارد تومان از گردش مالی دارویی قابل رصد نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شب گذشته (دوشنبه 15 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبه دو سیما درباره مبادی نشت دارو در شبکه توزیع با بیان اینکه مجاری نشت دارو از آنجا شروع می شود که رصد و رهگیری سیستمی انجام نمی شود یا ناقص است و نسخه الکترونیکی به طور کامل عملیاتی نشده است، گفت: این موضوع را از سال 92 پیگیر هستیم؛ زمانی که قوانین ابلاغی اجرا نمی شود نتیجه این می شود که به هر نحوی در معاونت های تخصصی اعم از معاونت های وزارت بهداشت و معاونت بهداشت در دولت قبل علی رغم پیگیری های مکرر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تکالیف به منصه ظهور نمی رسد و دود آن به چشم مردم می رود.

 

وی با بیان اینکه در حوزه معاونت بهداشت و معاونت درمان در داروخانه ها، بستری و سرپایی موظف بودند بر اساس سامانه تی تک اقدام کنند که شامل ثبت اطلاعات در سامانه تی تک و منوط سازی هر گونه پرداخت در حوزه سلامت به استعلام از سامانه تی تک می باشد، تاکید کرد: متأسفانه این اقدامات انجام نشده است.

 

دهقانی نیا با تصریح این نکته که مجاری نشت دارو از آنجا شروع می شود که رصد و رهگیری سیستمی انجام نمی شود و در برخی موارد هم ناقص انجام می شود، افزود: دومین علت نشتی دارو این است که نسخه الکترونیکی که مدیریت تقاضا را محقق می کرد به طور کامل عملیاتی نشده است. در داروخانه ها، داروخانه های داخل بیمارستان، شبکه تأمین، توزیع و مصرف نشت دارو داریم.

 

وی با اشاره به اینکه اتفاقی که در سامانه تی تک باید می افتاد این بود که تمامی داروها، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره ثبت ملی شده است، گفت: سؤال اینجاست که آیا این اتفاق در بخش داروهای سرپایی افتاده است؟ برای 550 قلم توسط بیمه های پایه اتفاق افتاده ولی توسط بیمه های شهرداری، بانک و غیره نیفتاده است و برای هزار قلم داروی ژنریک دیگر که بایستی مشمول شناسه گذاری بشود هم اتفاق نیفتاده است.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در حوزه سرپایی برای تجهیزات پزشکی هم صرفاً برای سمعک انجام شده است و بین بیمه های پایه هم فقط بیمه سلامت منوط سازی را انجام داده است، گفت: چرا تاکنون در تجهیزات پزشکی منوط سازی پرداخت بیمه ای صورت نگرفته و فقط بیمه سلامت در حوزه سرپایی برای تجهیزات پزشکی اقدام کرده است و آن هم فقط یک کالا؟! در حوزه بستری 5 سال است که تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص فرآیندهای خرید و فروش و حمل و نگهداری وظایف را مشخص کرده است ولی تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.

 

وی با اشاره به اینکه در بخش سرپایی ۹ هزار میلیارد تومان و در بخش بستری بین ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان از گردش مالی دارویی، کاری برای منوط سازی انجام نشده و غیر قابل رصد است، گفت: تا زمانی که کنترل اصالت دارو بر اساس تی تک در حوزه بستری، سرپایی و داروخانه به صورت کامل پوشش داده نشود، اتفاقی نمی‌افتد.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه سیاست گذاری در حوزه دارو با معاونت درمان استف گفت: پیگیری استقرار سیستم که زیرساخت آن مهیا شده هم با معاونت تخصصی درمان است اما چرا معاونت درمان برای بیماری‌های نادر که دغدغه این معاونت بوده از سامانه استفاده می‌کند، ولی برای موضوع دیگر که ابلاغیه و قوانین بالادستی از سال ۹۲ تاکنون دارد نتوانسته است انجام دهد که به نظرم اگر در دوره قبل اراده می‌کردند که این کار انجام می‌شد.

 

دهقانی نیا با اشاره به اینکه ۳۴ هزار میلیارد تومان مصرف این دارو‌ها بر اساس آمار منتشر شده در سال ۹۹ است، افزود: در حوزه سرپایی برای ۵۵۰ قلم داروی ژنریک نزدیک به ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داریم که این قابل رصد است و ۹ هزار میلیارد تومان برای هزار قلم دارویی که هنوز مشمول نشده است کاملاً غیر قابل رصد است و در حوزه بستری بین ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان که کاری برای منوط سازی آن انجام نشده هم غیر قابل رصد است؛ در حوزه بستری، چون بیمه‌ها پای کار نیامدند در عمل کاری انجام نشده است. در مجموع ۲۴ هزار میلیارد تومان از گردش مالی دارویی غیر قابل رصد است.

 

وی با بیان اینکه در حوزه بیمه و در بخش بستری فقط اعلام شده، ولی عملیاتی نشده است، گفت: بر اساس بند «ز» و «ک» قانون برنامه و بودجه که سال ۱۴۰۰ ابلاغ شده است بیمه‌ها دو تاریخ در مهر ماه و انتهای آذر ماه فرصت دارند تا منوط سازی را عملیاتی کنند؛ اگر منوط سازی عملیاتی نشود طبق حکم قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۰ تصرف در وجوه اموال دولتی است.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه انتظار داریم که در انتهای آذرماه منوط سازی بیمه محقق شود، گفت: در موضوع نسخه الکترونیک هم ردپای تضاد منافع دیده می‌شود که اتصال جریان کالا به مدیریت تقاضا ضروری است. از ابتدای امسال تا انتهای تیر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای داروی رمدسیور هزینه شده است؛ فقط در مرداد ماه به اندازه ۴ ماه به مبلغ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و مدیریت تقاضا وجود ندارد.

کد خبر 1092003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha