حضرت زینب (س) احیاگر نهضت عاشورا است/ ایثار و ولایت مداری بارزترین درس عاشورا است

حجت الاسلام والمسلمین زوبین، حضرت زینب (س) را احیاگر نهضت عاشورا عنوان کرد و گفت: ایثار و ولایت مداری، رضا و تسلیم و وفاداری از بارزترین درس های عاشورا است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حماسه جاودان کربلا و واقعه عاشورا از مهمترین و سرنوشت سازترین حوادث تاریخ بشمار می آید که هر چه بیشتر به آن پرداخت می‌شود، عظمت و شکوه آن بیشتر و بیشتر جلوه می نماید. در طول تاریخ، انقلاب ها و نهضت های زیادی به وقوع پیوسته و انسانهای زیادی از خود فداکاریها و از خود گذشتگی ها نشان داده اند اما با گذشت زمان، کم کم از یادها رفته و به تاریخ پیوسته اند.
تنها نهضت عاشورا و قیام توحیدی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است که با مرور زمان فراموش نشده و نخواهد شد و برای همیشه تاریخ، درس آزادیخواهی و الگوی آزادگی خواهد ماند.

 

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین «اکبر زوبین» کارشناس مذهبی درباره نقش حضرت زینب (س) در تداوم نهضت عاشورا انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 

 نهضت عاشورا دارای چه ابعاد و ویژگی هایی بود؟ نهضت عاشورا چگونه و توسط چه کسی ادامه یافت؟

قیام امام حسین (ع) دارای دو بخش است که بخش اول آن تا بعد از ظهر روز عاشورا توسط امام حسین (ع) رهبری شد. بخش دوم نهضت عاشورا توسط حضرت زینب (س) هدایت و رهبری شد. حضرت زینب (س) پس از واقعه کربلا در اولین گام پیام عاشورا و نهضت امام حسین (ع) را اطلاع رسانی نمودند و در گام بعدی جان امام زین العابدین (ع) و معرفی ایشان را انجام دادند. حضرت زینب (س) با برگزاری روضه های علنی و بنیان گذاشتن توبه اجتماعی و سست کردن پایه های حکومت اموی پیام عاشورا را منتقل کردند. حضرت زینب (س) از قتلگاه تا کوفه و در شام و مجلس یزید به روضه خوانی پرداختند و سخنرانی ایشان در همه این مراحل توأم با روضه خوانی انجام می شد. در گام بعدی حضرت زینب (س) توبه اجتماعی را در حالی که می دانید پس از شهادت امام علی (ع) حضرت فاطمه زهرا (س) و امام حسن مجتبی (ع) مردم به زندگی عادی خود ادامه می دادند در حالی که در شهادت ایشان مقصر بودند. حضرت زینب (س) در سخنرانی هایشان با ملامت مردم کوشیدند تا آنها را متوجه اشتباه و گناهی که کرده اند، بکنند و زمانی که مردم به اشتباه خود پی ببرند زمینه قیام ایجاد می شود، بنابراین در ظلم دستگاه اموی به پا می خیزند.

 

حضرت زینب (س) در ماندگاری نهضت عاشورا چه نقشی ایفا کردند؟

حضرت زینب (س) با سخنرانی های خود علاوه بر روشنگری و انتقال پیام عاشورا موثرترین کاری که انجام دادند، پایه های حکومت اموی را سست کردند به طوری که عباسیان تمام توان خود را به کار گرفتند تا امویان را به دلیل واقعه عاشورا محکوم کنند و با این اقدام زمینه نابودی حکومت اموی فراهم شد.

حضرت زینب (س) پس از واقعه کربلا در عین حال که از جان امام چهارم شیعیان محافظت می کردند به معرفی ایشان به صورت نامحسوس پرداختند چرا که احتمال سوء قصد به جان امام سجاد (ع) فراوان بود. حضرت زینب (س) تمام اقدامات روشنگری و پیام رسانی واقعه کربلا را در قالب سخنرانی انجام دادند. حماسه کربلا و واقعه عاشورا مهمترین و سرنوشت سازترین حادثه ای است که در تاریخ اسلام می توان به آن پرداخت چرا که تنها نهضت عاشورا قیام توحیدی امام حسین (ع) است که با گذر زمان فراموش نشده است و در طول تاریخ همواره الگوی تمام آزادیخواهان و مردم آزاده دنیا بوده است.

حضرت زینب (س) یکی از برجسته ترین افرادی است که در تداوم نهضت عاشورا نقش آفرین بوده است که می توان به بعد تربیتی و اجتماعی ایشان اشاره کرد. نقش آن حضرت در ابعاد تربیتی شامل تربیت انسان های وارسته، توحیدی، شجاع، مومن و یاور امام معصوم تجلی پیدا کرده است و در قالب رویدادهای اجتماعی نیز با همراهی و همدلی با امام حسین (ع) در واقعه عاشورا و پس از آن زنده نگاه داشتن نهضت عاشورا تداوم یافته است.

 

مهم ترین آموزه ها و درس هایی که می توان از نهضت عاشورا گرفت، چیست؟

امام حسین(ع) هنگامی که می‌خواست از مکه به سمت عراق خارج شود، در خطبه‌ای به رضا و تسلیم در برابر خدا اشاره کرده و فرموده اند: «ما اهل بیت به آنچه خدا راضی است،‌ راضی و خشنودیم. در مقابل بلا و امتحان او، صبر و استقامت می‌ورزیم. او اجر صبرکنندگان را به ما عنایت خواهد فرمود.» یا در جای دیگری فرموده است: «بارخدایا! من به معروف اشتیاق، و از منکر تنفر دارم.»

همانطور که گفتم ایثار یکی از بارزترین درس های عاشورا است چراکه سیدالشهدا (س) به عنوان نخستین ایثارگر در صحنه کربلا حاضر شدند و جان خود و خاندانش را برای احیای دین خدا فدا کردند. یا می توان به ایثارگری حضرت ابوالفضل (ع) اشاره کرد که با لب تشنه وارد فرات شد و زمانی که خواست آب بنوشد، یاد لب‌های تشنه امام حسین (ع) و کودکان تشنه‌کامش افتاد و به خود نهیب زد که: آیا آب می‌نوشی، در حالی که برادر و مولایت حسین (ع) تشنه و در آستانه شهادت است؟ پس آب را ننوشید و بازگشت و لب‌تشنه به شهادت رسید.

درس های عاشورا را در گفتار و کردار امام حسین (ع) و ائمه اطهار (ع) می توانیم مشاهده کنیم. توکل، رضا و تسلیم، عمل به تکلیف، آزادگی، اخلاص، ایثار، احیای امر به معروف و نهی از منکر، فریاد علیه ظلم و ظالمان، بصیرت، موقعیت شناسی و تبعیت از ولایت مهم ترین درس هایی است که نهضت عاشورا به ما می آموزد. 

کد خبر 1092234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha