شعار سومین رویداد ملی فهما «به توان مردم» یعنی استفاده بهینه از مساجد

حجت الاسلام و المسلمین خدایاری گفت: شعار سومین رویداد ملی فهما «به توان مردم» یعنی استفاده بهینه از مساجد با استعانت و استمداد از ظرفیت‌های مردمی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه، با محور قرار دادن شعار «به توان مردم» در این دوره از رویداد ملی فهما کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ظرفیت‌های مردمی را در راستای لبیک به منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به میدان می‌آورند، که در این راستا گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین ناصر خدایاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی ترتیب داده ایم که در ادامه از نظر مخاطبان می ‌گذرد.

شبستان؛ راهکار تحقق فعالیت های مسجدی و به ویژه کانون ها، همسو با شعار به توان مردم چیست؟

جواب؛ چنانکه سه شعار مکتب، رهبری و مردم از مولفه‌های انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند، مساجد که به تعبیر امام خمینی (ره) به سنگر تعبیر شده اند، مراکز بسیار راهبردی برای پیشبرد مقاصد انقلاب اسلامی و منویات رهبر کبیر و مقام معظم رهبری تلقی می‌شوند. بدیهی است منظور از سنگر بودن مساجد، نقش برجسته مردم در قبال دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در این کانون صیانت و حفاظت می شوند، چرا که منظور از مساجد فضای فیزیکی، شبستان ها، گنبدها، مناره ها، ماذنه ها و گلدسته ها مساجد نیست، بلکه مردمانی می باشند که در این کانون ها سامان و سازمان پیدا می کنند تا نیازی از نیازهای جامعه اسلامی را تامین و گرهی از گره‌های کور اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و دینی آن را باز بکنند. یعنی عوامل مختلفی در موفقیت و ایفای نقش مساجد دخیل اند که در این میان مردم نقش اساسی را به خود اختصاص می دهند. از این رو قرآن می فرماید: ظالم تر از این فرد که مانع از ورود و حضور مردم برای ذکر نام خداوند در مساجد می‌شود کیست؟ پس به هر طریق ممکن باید موانع حضور مردم در مساجد را از میان برداشت. شعار به توان مردم یعنی استفاده بهینه از مساجد با استعانت و استمداد از ظرفیت‌های مردمی است.

شبستان؛ برنامه های استان در این عرصه را بفرمایید.

جواب؛ برای نیل به مسجدی در اندازه های به توان مردم باید به فضا، محوطه، فضای سبز، کتابخانه، قرائتخانه، حوض، رایانه، چند روحانی ویژه برای کودکان، نوجوانان، جوانان، آقایان، خانم ها و دختر خانم ها به صورت تخصصی ویژه آموزش، کلاسداری، منبر، احکام و نماز و ارتباط با محله و ...توجه کافی مبذول داشت و محور برنامه های ما در استان باید اینها باشد. شبستان؛ به نظرتان تقویت فعالیت های مسجدی با هدف جذب قشر جوان به مسجد با توجه به شعار سومین رویداد فهما از چه حوزه هایی باید تقویت شود؟ جواب؛ برای جذب جوانان، باید زبان، اصطلاحات، ادبیات، هنر و فرهنگ جوان را شناخت و به تعبیر دیگر باید جامعه شناسی نوجوان و جوان را شناخت. باید با احساس و عواطف نوجوانان و جوانان همراه شد و با آنان همراهی نمود. مهمترین شیوه جذب نوجوانان و جوانان از طریق نوجوانان و جوانانی باشد که در کلاس، مدرسه و محله از جهات مختلف الگو می باشند و از این جهت چند سر و گردن نسبت به نوجوانان و جوانان پیرامون خود سرترند. باید ابتدا استعداد شناسی و ذائقه شخصی و گروهی نوجوانان را شناخت و متناسب با آنها برنامه ریزی کرد. آنها را به گروههای الف و ب بر اساس قابلیت ‌ها و استعدادها تقسیم کرد، کاری و هدفی را معین نمود و بین آنها رقابت ایجاد کرد و حس مسئولیت پذیری و پاسخگویی، نقد پذیری، مشورت پذیری در میان آنها را برانگیخت.

شبستان؛ به نظر شما کانون های مساجد تا چه حد می توانند در تربیت نیروهای مسجدی و ولایی حرکتی مستمر و بهینه داشته باشند؟

جواب: اگر ما بتوانیم با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های مساجد به تربیت نیروهای انسانی مسلمان و در عین حال هنرمند و فرهیخته بپردازیم آنها را در مسیر اهداف و نیازهای انقلاب اسلامی پرورش دهیم و با شناسایی علایق، کشش ها و تمایلات فرهنگی هنری و استعدادهایشان آنها را متناسب با نیازهای فرهنگی هنری کشور همسو کرده و به تربیت نیروی متدین و مسجدی همت گمارده و آنها را به پیکری جامعه تزریق کنیم، کاریبسیار برجسته و شایسته‌ای را انجام دادیم در طول این مدت کانونهای مساجد این مهم را ثابت کردند که در مسیر پرورش نیروهای مسجدی به زیبایی درخشیدند.

شبستان: آیا کانونهای مساجد در طول این مدت توانسته است به هدف نهایی خود نزدیک شود؟

جواب:تشکیل کانون‌های فرهنگی هنری هدف نیست بلکه مقدمه ای است که ما را در نهایت به مرحله تربیت و پرورش نیروی لازم در فاز فرهنگ و هنر و تزریق آن به پیکر جامعه برساند و این بهترین غایتی است که در ستاد کانون های مساجد دنبال می شود مهمترین هدف آنها ترویج فرهنگ دینی است که از رسالت های مهم این کانون ها به شمار می آید لازمه هر تربیتی ابتدا آموزش و بعد قدرت بیان است که سپس توسعه دادن آن فرهنگ نیز از اهداف مهم و اساسی عنوان می‌شود.

 

گفتگو؛ فاطمه صمدزاده

کد خبر 1092413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha