نبود دارو، بیماران «ام. اس» شیروان را راهی مرکز خراسان شمالی کرد

برخی از داروهای بیماران «ام. اس» در داروخانه های شیروان موجود نیست که بیماران برای تهیه داروی خود باید مسافت ۶۰ کیلومتری مسیر شیروان به بجنورد را طی کنند و این خود باعث مشکلاتی برای آنان شده است.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی_ شیروان؛ برخی از داروهای بیماران «ام. اس» در داروخانه های شیروان موجود نیست که بیماران برای تهیه داروی خود باید مسافت ۶۰ کیلومتری مسیر شیروان به بجنورد را طی کنند و این خود باعث مشکلاتی برای آنان شده است. در این شرایط قرمز و سخت کرونایی این بیماران بیم و امیدهایی از تهیه دارو دارند که به مشکل اساسی برای آنان تبدیل شده زیرا که تاکنون این موضوع رفع نشده و اینک بیمارانی که آرامش و نداشتن استرس یکی از راه های پیگشیری درمان آنان است، استرس و نگرانی بابت تهیه دارو به بزرگترین مشکل پیش روی آنان تبدیل شده است.

 

یکی از بیماران که سال هاست با این بیماری دست و پنجه نرم می کند، می گوید: برای تهیه داروی دیفوزال که سال هاست مصرف می کنم به بسیاری از داروخانه ها شهر مراجعه کردم که یافت نشد و گفتند باید از مرکز استان تهیه کنم.

 

وی که حاضر به ذکر نام خود نیست، اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص بیماران ام اس و قرمز بودن شرایط کرونا و تردد بیماران برای تهیه این دارو مسئولان برای اینگونه مشکلات باید تدبیری بیندیشند.

 

یکی دیگر از بیماران تصریح کرد: حدود 2 سال است که داروی دالفیرا استفاده می کنم ولی مسئولان امر توجهی به تهیه داروهای در دسترس و مورد نیاز اینگونه بیماران ندارند زیرا که تاکنون این دارو در داروخانه های دومین شهر مرکز استان خراسان شمالی یافت نشده است.

 

«مرتضی بخشنده» خاطرنشان کرد: وقتی برای تهیه دارو به هلال احمر مرکز استان مراجعه کردم با صف شلوغی مواجه شدم که تردد در این شرایط و ماندن در صف طولانی برای ما که بیمار خاص هستیم اصلا توصیه نمی شود و باعث استرس و نگرانی دوچندان ما علاوه بر بیماری ام اس از مبتلا شدن به کرونا می شود.

 

وی تصریح کرد: برخی از داروهایی که در این شهرستان نیست نیاز بسیای از بیمارن است و آنان علاوه بر مشکلات تهیه دارو و طی کردن مسافت طولانی با هزینه بالای قیمت دارو و عدم پوشش بیمه مواجه هستند که برای درمان خود مجبور به تحمل اینگونه شرایط سخت هستند.

 

یکی دیگر از بیماران که کپسول دنلوین استفاده می کند، می گوید: ام اس بیماری خاص است و بیماران باید به دور از استرس و نگرانی باشند این در صورتی است که دارو درمان ضروری آنان یافت نمی شود و برای تهیه آن باید ساعت های طولانی در صف باشند.

 

«زهرا دلیر» با انتقاد و ابراز گلایه از مسئولان امر اضافه کرد: انتظار می رود با توجه به شرایط کرونا و از سویی شرایط این بیماری خاص مسئولان داروهای مورد استفاده بیماران که از نان شب هم واجب تر است تهیه کنند و بیشتر از این برای بیمار مشکلات پیش نیاید.

 

گفتنی است هم اکنون داروهای سرطان تحت پوشش بیمه‌ای هستند و بسیاری از داروها با هزینه کمتری و تنها با پرداخت فرانشیز در دسترس بیمار قرار می‌گیرد اما به قدری قیمت دارو زیاد است که گاهی بیماران توان پرداخت همان فرانشیز را هم ندارند.

 

 

برخی داروهای «ام. اس» در داروخانه های شیروان موجود نیست

 

مسئول انجمن بیماران «ام. اس» شیروان گفت: برخی از داروهای بیماران ام اس در داروخانه های این شهر موجود نیست و باید از مرکز استان تهیه شود.

 

«مهری گل محمدزاده» اظهار کرد: نبود برخی از داروهای این بیماران خاص موجب تردد آنان به مرکز استان شده است که این خود موجب مشکلاتی در بیماران شده و انتظار می رود مسئولان مربوطه تدبیری برای این موضوع داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین برخی بیماران، تحت پوشش بیمه نیروهای مسلح هستند که نسخه آنان الکترونیکی نیست و باید برای تهیه نسخه حضوری مراجعه کنند که این خود از دیگر مشکلات این بیماران است.

 

گل محمدزاده با بیان اینکه انجمن ام اس این شهرستان از سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده اضافه کرد: اینک ۱۰۲ بیمار عضو این انجمن شهرستان هستند که از این تعداد ۲۲ بیمار آقا و مابقی خانم هستند که بیشترین تعداد بیماران در سنین جوانی و بالای  ۱۶ سال هستند.

 

مسئول انجمن بیماران ام اس شیروان خاطرنشان کرد: مردم ترس، نگاه و باور اشتباهی درباره این بیماری دارند که از آن به عنوان بیماری صعب العلاج و یا زمین گیر یاد می کنند و این خود باعث شده بسیاری از بیماران دوست نداشته باشند کسی از بیماری آنان مطلع باشد در صورتیکه از رسانه ها خصوصا صدا و سیما انتظار می رود در پخش برنامه های خود از این بیماران، از بیماران موفقیت آمیز هم گزارش تهیه کنند.

 

گل محمدزاده ضمن توصیه اکیدا به این بیماران به ورزش کردن و نقش و روحیه حائز اهمیت آن در این بیماری اضافه کرد: این انجمن خدماتی از جمله برگزاری کلاس روانشناسی، توزیع بسته معیشتی، حمایتی و کمک هزینه دارو به برخی از بیماران نیازمند ارائه می دهد.

 

وی در خصوص تعداد بیماران «ام. اس» مبتلا به کرونا عنوان کرد: تاکنون پنج بیمار عضو انجمن به کرونا مبتلا شده اند که بهبود یافته اند.

 

«ام. اس» یکی از بیماری‌های التهابی عصر کنونی است که بسیاری از جوانان را درگیر کرده به گونه‌ای که در دنیا این بیماری گریبان اقشار مختلف به ویژه نسل جوان را گرفته و تنها راه نجات از این بیماری که سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد، دوری از استرس و هیجان‌های کاذب و افراطی است.

 

طی پیگیری های مکرر خبرنگار ما «حسن زاده» مدیر داخلی بیمارستان امام خمینی(ره) شیروان از ارائه هرگونه اطلاعاتی در این خصوص خودداری کرد.

 

 

 

کد خبر 1092426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha