لزوم توجه ویژه آموزش و پرورش به باستان شناسی

اسماعیلی گفت: در بخش‌های آموزشی و پرورش در صورتی که توجه ویژه‌ای به نقش باستان شناسی در راستای توسعه کشور و پتانسیل‌های هویتی دیده شود، شاهد رشد بالندگی و پویایی برای فرهنگ و توسعه کشور خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند،  «محمداسماعیل اسماعیلی جلودار» امروز (18 شهریور) در مراسم افتتاحیه پنجمین همایش باستان‌ شناسی ایران که در دانشگاه بیرجند که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به نقش محوری و کلیدی باستان شناسی در جوامع اظهار کرد: کشور ایران دارای پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه است و باید توجه ویژه‌ای به این مساله داشته باشیم.

 

رییس و عضو انجمن باستان شناسی ایران با بیان اینکه نگاه نو در زمینه رشته باستان شناسی در دانشگاه‌ها آغاز شده است، افزود: این نگاه می ‌تواند به بخش‌های مختلفی از ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران کمک کند.

 

اسماعیلی تصریح کرد: برنامه ‌ریزان کشور باید توجه ویژه‌ای به رشته باستان شناسی داشته باشند چراکه دوری از نگاه خشک و خمود، راه را برای استفاده از تجارب و دانش باستان شناسی فراهم می کنند.

 

وی با بیان اینکه نسل جدیدی از باستان شناسان که تشنه یادگیری بوده و با انرژی وارد این رشته می‌شوند، انتظار دارند بسترها برای رشد و بالندگی برایشان فراهم شود، لذا متولیان کشور که بخشی اجرایی هستند، از این قاعده مستثنی نیستند.

 

رییس و عضو انجمن باستان شناسی ایران با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن نمونه ‌های بسیار ارزنده‌ ای در دنیا از پتانسیل های گردشگری و صنایع دستی، افزود: رشته باستان شناسی در زندگی امروزی انسان‌ها بسیار تاثیرگذار است.

 

اسماعیلی با بیان اینکه باستان شناسی در دنیا روش‌های جدیدی را از کمک به رشد اقتصادی در یک جامعه گرفته تا کمک به حل مناظرات سیاسی، هویت فرهنگی یک جامعه و بسیاری از بخش‌های دیگر را در پیش گرفته است، اضافه کرد: در ایران نیز از این قاعده مستثنی نیستیم و انتظار انجمن علمی باستان شناسی و باستان‌شناسان کشور از دستگاه‌های متولی این است که این نگاه‌ها را تغییر دهند و افق جدیدی برای باستان شناسان رقم بزنند.

 

وی تصریح کرد: در صورت اعتماد به انجمن علمی باستان شناسی، نتیجه آن بدون شک در جامعه خواهیم داشت، تغییراتی در دستگاه اجرایی کشور اتفاق افتاده، پیام‌هایی از سوی متولیان جدید در ارتباط با وزارت میراث فرهنگی به گوش می‌رسد اگر این پیام‌ها بگونه‌ای باشد که به صورت اجریی ثمره آن را ببنیم به تبع نگاه همسان و برابر به این سه حوزه و نقش اساسی میراث فرهنگی می‌تواند تغییرات خیلی خوبی را رقم بزند.

 

رییس و عضو انجمن باستان شناسی ایران گفت: سال‌ های گذشته برنامه ریزی ‌های اشتباهی مانند طاق بستان، شوش و سایر تاوان بسیار سنگینی از لحاظ سرمایه مادی و فرهنگی بر پهنه فرهنگی ایران وارد کرده است که اگر این نگاه را تغییر دهیم و در مرحله مطالعاتی به باستان شناسان اعتماد شود شاهد این خسران و زیانی که بسیار زیاد است نخواهیم بود.

 

اسماعیلی ادامه داد: در بخش‌های آموزشی و مدارس در صورتی که توجه ویژه‌ای به نقش باستان شناسی در راستای توسعه کشور و پتانسیل‌های هویتی دیده شود، شاهد رشد بالندگی و پویایی برای فرهنگ و توسعه کشور خواهیم بود.

 

وی بیان کرد: سال گذشته در وزارت علوم اتفاقاتی در حوزه باستان شناسی در زیرگروه تاریخ افتاده که با تشکیل کارگروه مستقل باستان شناسی نوید اتفاقات جدیدی است که می ‌توان با برنامه ریزی جدید باستان شناسی را به جایگاه خودش بازگرداند.

 

 

کد خبر 1092805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha