حوزه علمیه مطلوب، یک دیده بان بیدار با رسالت انبیای الهی است

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به شاخصه‌های حوزه مطلوب، تصریح کرد: اولین شاخصه حوزه مطلوب، حوزه‌ای است که با گذشته و اصالت‌های خود احساس پیوستگی می‌کند و احساس بیگانگی ندارد، هنر آن است با حفظ نگاه به تحول، اصالت‌ها را حفظ کنیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت‌الله «سیدهاشم حسینی بوشهری» امروز (پنجشنبه، 18 شهریور) در آیین مشترک آغاز سال تحصیلی جامعه الزهرا علیهاالسلام و حوزه‌های علمیه خواهران که به صورت آنلاین و با حضور تعداد محدودی از اساتید و شخصیت‌های حوزوی و غیرحوزوی در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: امروز به عنوان آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا علیهاالسلام است و حضور گرانسنگ و گرانقدر مجموعه بزرگوار بر وزانت این جلسه افزوده است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: همه می‌دانیم که ریشه حوزه‌های علمیه و مرکز اصلی پیدایش حوزه‌های علمیه به زمان پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌رسد.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه‌های علمیه دارای اصالت بنیادین هستند، تصریح کرد:  اولین شاگردانی که در مکتب رسول الله زانو زدند در نقطه‌های آغازین حوزه‌های علمیه بودند و سپس ائمه معصومین علیهم‌السلام این راه ارزشمند را ادامه دادند و اوج این راه را در زمان امامین صادقین علیهماالسلام مشاهده می‌کنیم.

 

وی یادآور شد: در عصر غیبت، عالمان دینی با تلاش و مجاهدت و با قامتی استوار در صحنه ماندند و میراث گرانبها را به دست ما سپردند. عالمان بزرگی که بعد از عصر غیبت صغری و کبری کاری بزرگ پایه گذاری کردند و امروز ما خوشه چین خرمن آن بزرگواران هستیم.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان  این پرسش که ما مسئولان و دست اندرکاران حوزه‌های علمیه چه کنیم تا حوزه ای در تراز انتظار و مطلوب داشته باشیم، تصریح کرد: حوزه پاسخگو، مسئولیت شناس، مطلوب و حوزه ای که هر گاه جامعه درونی و بین المللی به ما نگاه می‌کند، به این احساس برسد که این حوزه، متناسب با مقبولیت‌هایی که برای ما تعریف شده، اقدام می‌کند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه مطلوب و تراز شاخص‌هایی دارد، به سه نگاه و طرز تفکر در رابطه با حوزه شامل تفکر تفریطی، افراطی و تفکر مطلوب اشاره کرد و گفت: در تفکر تفریطی، انتظار عده ای از حوزه این است که حوزه ای بی تحرک می‌خواهند و حوزه ای که چشمی همواره به گذشته داشته باشد و نگاه به آینده در این تفکر وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد: این نگاه برآوردکننده انتظارات جامعه امروز نیست، جامعه ای که انتظار و توقعاتش بالا آمده و مسئله دولت‌سازی، جامعه‌سازی، نظام‌سازی و مسئله تمدن نوین اسلامی را نشانه گرفته با حوزه ای که نگاه به گذشته دارد، سازگاری ندارد.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت: نگاه افراطی، نگاه نقطه مقابل نگاه اول است در حد افراط معتقدند که ما حوزه ای مدرن می‌خواهیم و معنای مدرن از نظر آنان این است که حوزه یک دانشگاه امروزی باشد و از سنت‌های گذشته فاصله بگیرد و رسالت‌های حوزه نادیده انگاشته شود.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری بیان داشت: سوال این است که آیا حوزه دانشگاه است و یا دانشگاه، حوزه است و یا اینها یک هدف مشترک را که تعالی و کمال است، با شیوه ها، روش‌ها و محتواهای خاص دنبال می‌کنند.

 

وی عنوان کرد: در نگاه سوم به حوزه که نگاه ارزشمندی است، حوزه مطلوب به اصالت هایش پایبند است و از اصالت‌های حوزوی خود دست نمی‌کشد، حوزه مطلوب حوزه ای است که  در طول قرون مختلف کارکرد‌های مختلف داشته، شخصیت‌های بزرگی به جهان اسلام تحویل داده و به نیازهای بزرگی پاسخ داده است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: این حوزه مطلوب با حفظ اصالت‌ها، تنها به گذشته بسنده نمی‌کند و در گذشته متوقف نمی‌شود، بلکه نیازهای امروز جامعه را رصد می‌کند و برای هر زمان و مکان به تناسب اقتضائات برنامه دارد و الگو ارائه می‌دهد.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری تصریح کرد: اگر حوزه علمیه دیرووز شیخ انصاری داشته، امروز در تلاش است که شیخ انصاری زمانه را تربیت کند و در زمان شیخ انصاری زمان خود متوقف نمی‌شود، حوزه مطلوب، حوزه ای مترقی و پیشرفته است و با حفظ اصالت‌ها به لحاظ محتوا، شیوه، سطح آموزش و تنوع علوم و هم در ابعاد اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی توجه دارد.

 

وی در ادامه به شاخصه‌های حوزه مطلوب اشاره کرد و اظهار داشت: اولین شاخصه حوزه مطلوب، حوزه‌ای است که با گذشته و اصالت‌های خود احساس پیوستگی می‌کند و احساس بیگانگی ندارد، ما نمی توانیم و نباید به بهانه تحول از گذشته خود فاصله بگیریم؛ هنر آن است با حفظ نگاه به تحول، اصالت‌ها را حفظ کنیم.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید است: حوزه مطلوب زمان زده و اسیر فرهنگ زمانه نیست، بلکه حوزه مطلوب، آگاه به زمان است نه اسیر زمان. اگر بخواهیم در جمله ای زیبا، حوزه مطلوب را به تصویر بکشیم، حوزه مطلوب روی قله بلندی ایستاده و زمانه را می‌نگرد و زمانه به آن مسلط نشده است و از آنجا برای زمانه در بعد منطقه ای و بین المللی تصمیم می‌گیرد.

 

وی با بیان اینکه حوزه مطلوب یک دیده بان بیدار با رسالت انبیای الهی است، ابراز داشت: حوزه مطلوب طبق این معنا دارای برنامه و فردانگر است و به وضع موجود هرگز بسنده نمی‌کند؛ فرهنگ و فلسفه انتظار در مکتب تشیع این است که ما به وضع موجود راضی نیستیم و به آینده روشن می‌نگریم. بنابراین حوزه مطلوب هم راه ورود و هم راه خروج را می‌داند. در کلام امام جواد علیه‌السلام تعبیر زیبایی است که می‌فرمایند کسی که راه‌های ورود را نشناسد قطعا از راه‌های خروج عاجز می‌ماند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه یادآور شد: امروز جامعه الزهرا علیهاالسلام که مزین به نام زیبای حضرت زهرا علیهاالسلام  است و حوزه‌های علمیه خواهران در دنیایی زندگی می‌کنند که بشر امروز برای صد سال آینده برنامه ریزی می‌کند و ما گاهی در افق پنج ساله عقب می‌مانیم.

 

وی بیان داشت: حوزه مطلوب به استقلال حوزه می‌اندیشد، اما استقلال به معنای دیده بان است که آسیب شناسی می‌کند و حوزه مطلوب، منتقد ناصح خیرخواه نظام است.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: برخی به غلط معنای استقلال حوزه را رویارویی بین حوزه و نظام تفسیر می‌کنند، در حالیکه حوزه در حقیقت حامی نظام و در عین حال دیده بان است، خاستگاه انقلاب، حوزه است و این باید فرزند خود را درست مراقبت کند تا به نتیجه برساند وگرنه در نیمه راه می‌ماند.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار داشت: حوزه مطلوب حوزه ای است که نواندیش است نه نوگرا فرق است، بین نواندیشی و نوگرایی فرق است، نو اندیش به معنای اجتهاد مستمر و پویا و متناسب با نیاز است و حوزه نوگرا یعنی حوزه ای که در دین تصرف می‌کند و چیزی را که دین نیست به عنوان دین معرفی می‌کند.

 

وی اضافه کرد: حوزه مطلوب حوزه جامع نگر است و یک بعد نگر نیست و همه مسائل را مرور می‌کند، مأموریت‌های مختلف ار برای خود تعریف می‌کند و برای هر مأموریت افرادی را معین و مشخص می‌کند.

 

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه مطلوب، حوزه اخلاق محور، علم پرور و دانش پرور است، خاطرنشان کرد: حوزه مطلوب، حوزه ای است که اگر اخلاق را از او منها کنند، حوزه نیست. رفتار و تعامل اساتید و طلاب و کارکنان حوزه باید الگو برای دیگران باشند و همیشه دیگران ایشان را به عنوان الگو معرفی کنند. آنان دارای ویژگی خداترسی و اخلاق مداری هستند و سیره پیامبر و اهل بیت علیهم‌السلام را ملاک برای خود قرار می‌دهند.

 

 

آیت‌الله حسینی بوشهری در بخش دوم سخنان خویش، توصیه کرد: حوزه‌های علمیه به ویژه جامعه الزهرا علیهاالسلام و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران از شروع سال تحصیلی جدید حالت هم افزایی داشته باشند و از امکانات و ظرفیت‌های یکدیگر برای پیشبرد اهداف استفاده کنند.

 

وی با بیان اینکه بین حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه الزهرا علیهاالسلام باید روح هم افزایی وجود داشته باشد، گفت: برنامه‌های مشترک کارها را پیش می‌برد، بنابراین باید تقسیم کار داشته باشید و منابع انسانی و امکانات را در عرض هم قرار ندهید.

 

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح بر اینکه مسئولیت بانوان حوزه‌های علمیه نسبت به مقابله با ناهنجاری‌های جامعه سنگین تر شده است، عنوان کرد: شما بخش عظیمی از جامعه امروز هستید و هیچ گاه نمی شود خواهران را در جامعه نادیده گرفت.

 

وی تأکید کرد: شما بانوان طلبه سهم بزرگی در جامعه دارید و سفره انقلاب اسلامی به روی شما باز است و می‌توانید نقش آفرین باشید و در جامعه حضور یافته و پیام حوزه را به صدای رسا منتقل کنید.

 

آیت‌الله حسینی بوشهری خطاب به مسئولان حوزه، توصیه کرد: مسئولان باید توان علمی طلاب را بالا ببرند و منابع اصیل حوزه را در اختیار بانوان طلبه دهند تا رشد علمی پیدا کنند و در خدمت جامعه باشند.

 

وی در پایان با بیان اینکه علم تعطیل بردار نیست، گفت: مسئولان می‌توانند برخی دوره‌ها و دروس حوزه را می‌توان به صورت تلفیقی حضوری و مجازی برگزار کنند.  

کد خبر 1092870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha