نگاه به جایگاه زنان سرپرست خانوار سطحی است

احسانی فر گفت: نگاه به جایگاه زن سرپرست خانواده نگاهی سطحی است و باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی خانواده به بهبود اوضاع زندگی این بانوان توجه ویژه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «فهیمه احسان‌فر» همسر مرتضی بصیری‌پور اولین شهید مدافع حرم خراسان‌جنوبی عصر امروز جمعه (19 شهریور) در نشست نمایندگان اقشار مردم، ایثارگران، نخبگان و علمای خراسان جنوبی با رئیس جمهوری، اظهار کرد: اگر امروز من در مقابل شما و این محفل نورانی حضور دارم به واسطه مجاهدات های مرتضایم در سوریه است.

 

همسر شهید بصیری پور با بیان اینکه گرچه استان خراسان جنوبی آب و هوای دلپذیری برای پذیرایی از مهمان ندارد، اما دو هزار شهید سرافزار این استان بارها و بارها ما و استان ما را رو سفید کرده است، افزود: امروز به عنوان نماینده ای از بانوان استان با بیان بخشی از دغدغه مادران، همسران و دختران حضور یافته ام امیدوارم که دغدغه آنها را به درستی به شما منتقل کنم.

 

احسان فر بیان کرد: اولین دغدغه زنان ما، نگاه جامعه به جایگاه زن است، زنی که در جامعه اسلامی زندگی می کند نسل آینده را پرورش میدهد و علاوه بر آن نگران فرهنگ جامعه و نگاه صحیح به حقوق اسلامی زنان، فرزند آوری و خودباوری است.

 

وی گفت: با صدور انقلاب اسلامی به سایر مرزها امروز نگاه جهان به بانوی انقلاب اسلامی است و زنان جهان می توانند با نگاه به جایگاه او الگوهای منفعل، شرقی و غربی را کنار گذاشته و آینده روشنی را برای خود کسب کند.

 

این فعال فرهنگی ادامه داد: زنی که دو مسئولیت مهم خانه و خانواده و پرورش نسل آینده را به دوش می کشاند و از طرفی در عرصه اجتماعی به مردم و جامعه خدمت می کند برای جایگاه شغلی و رتبه بندی نباید با مردان مقایسه شود باید ظرفیت و ظرافت زنان هر دو کنار هم مدنظر قرار بگیرد.

 

احسان فر با بیان اینکه تغییرات اساسی در این مرحله نگاه واقع بینانه به جایگاه حقیقی در جامعه اسلامی است، افزود: نگاه به جایگاه زن سرپرست خانواده نگاهی سطحی است و باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی خانواده به بهبود اوضاع زندگی این بانوان توجه ویژه شود.

 

لزوم توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار 

وی ادامه داد: بانوان سرپرست خانوار که درگیر اعتیاد شده اند و یا همسرانشان در زندان به سر می برند در اولویت توجه هستند، توانمند سازی بانوان با کسب و کارهای خانگی همانند حوله بافی و چرم دوزی که زمینه آن در استان فراهم است می تواند علاوه بر بهبود معیشت به بازگشت به وضع سابق آنها کمک کند.

 

احسانی فر گفت: در استان خراسان جنوبی که قطب دانشگاهی شرق کشور محسوب می شود فرهنگ، ادب و هنر از دیرباز مورد توجه بوده و تعداد بانوان زیاد تحصیل کرده با مدارک عالی موید این نکته است، عدم استفاده از ظرفیت های این بانوان در دهه های گذشته آسیب های اجتماعی و روانی زیادی را دنبال داشته است.

 

وی با بیان اینکه توجه به خانواده مرزنشین استان از دیگر موضوعات است، گفت: تمرکز نیروها و استعداد ها در مرکز  استان بیشتر نگاه به این عزیزان را به حاشیه برده و از پیشرفت ها محرومشان کرده است.

 

این همسر شهید ادامه داد: در استان میزبان همسایگانی صبور، پرتلاش و سختی کشیده از کشور افغانستان هستیم که توجه به مسائل حوزه خانواده و زنان این کشور مورد توجه ما است، همچنین بومی گزینی در استخدام خواسته دیگر بانوان استان است که عدم بومی گزینی سبب می شود زوج ها سال ها دور از هم زندگی کنند.

 

احسان فر گفت: مطالبات اجتماعی و حقوقی زنان بر خلاف آنچه در این سال ها گفته شد محدود به ورزشگاه ها نمی شود این مطالبات با مطالبات آزادی با ظاهر فریبنده اش سال ها دستاویزی برای تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی شده بود اما بانوان استان خراسان جنوبی خواستار بازنگری در تعریف این مفاهیم با نگاهی ارزشی هستند تا حقوق  زنان دیگر مظلوم نباشد.

 

وی افزود: نفس کشیدن در هوای فرهنگ اعتماد و اعتقاد به اثر گذاری بانوان، آرزوی تمامی دختران و زنان استان است که در برنامه های فرهنگی دولت سیزدهم باید قرار گیرد.

 

 

 

کد خبر 1093119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha