افغانستان درسی برای عدم اعتماد به غرب/ نظام پیمانکاری در کشور باید پیوست عدالت داشته باشد

آیت الله رئیسی گفت: نظام پیمانکاری و ارتباط با کارگر باید عادلانه تعریف شود و ارتباط کارگر و پیمانکار و کارفرما و پیمانکار باید یک پیوست عدالت داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» شامگاه (19 شهریور) در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی ضمن تبریک ولادت امام باقر(علیه السلام) اظهار داشت: از تلاش هایی که در حوزه های مختلف به ویژه کادر درمان در خراسان جنوبی صورت می‌گیرد، به صورت خاص تقدیر و تشکر می‌کنم.

 

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه خراسان جنوبی استانی فرهنگی است و محصول استان علاوه بر حوزه های کشاورزی، صنعت و معدن، نیروی انسانی فرهیخته ای است که از قدیم در خراسان بزرگ معروف بوده اند، گفت: این سرمایه بزرگی است که باید از آن صیانت شود، نباید اجازه دهیم که آداب و رسوم مردم استان به سردی گراید.

 

وی با اشاره به اینکه توسعه یافتگی در حوزه ارتباطات در هر شهر و روستایی لازم است، چراکه ارتباطات برای توسعه یافتگی حتمی و مهم است، افزود: اما باید مراقب فرهنگ مردم خراسان جنوبی بود که یک سرمایه بزرگ است، این وظیفه دستگاه های فرهنگی و سایر متولیان امر است.

 

آیت الله رئیسی افزود: توسعه یافتگی را مهم می دانیم اما باید فرهنگ دین مداری استان صیانت شود و جوانان از آسیب های اجتماعی ارتباطات و فضای مجازی محافظت شوند.

 

پرداخت طلب پیمانکاران اولویت اول توسعه راه‌ها

وی با اشاره به اینکه تاکنون برای توسعه و پیشرفت خراسان جنوبی کارهای زیادی صورت گرفته است، اما هنوز اقدامات زیادی لازم است که صورت گیرد، افزود: راه های استان باید توسعه پیدا کند اما در گام اول باید طلب پیمانکاران پرداخت شود.

 

رئیس جمهوری به بدهی های سنگین دولت به پیمانکاران، طلبکاران، نظام بانکی و تامین اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: بدهکاری دولت در کشور بالا است، اما مسئله پرداخت طلب بدهکاران و پیمانکاران اولویت دارد، دولت باید نسبت به قراردادهایش وفادار باشد و پای تعهدات خود بایستد.

 

آیت الله رئیسی خطاب به بخش های مختلف دولت با بیان اینکه دولت در همه سطوح باید پایبند به تعهدات باشد، خطاب به مسئولان اظهار کرد: به پیمان هایی که با مردم و پیمانکار می بندید متعهد باشد، پیمانکاران هم می خواهند به نیروهای خود حقوق بدهند، دولت هرگز نباید به خود اجازه دهد که قرارداد را یکطرفه نقض کند و یا اینکه قرارداد طوری باشد که به ضرر پیمانکار عمل کند،  این اخلاقا و شرعا درست نیست.

 

وی با بیان اینکه دولت بدهی فراوانی به پیمانکاران در کشور دارد، گفت: خودمان را متعهد می دانیم که مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنیم.

 

رئیس جمهوری در خصوص طولانی شدن روند ساخت کریدور ریلی خراسان جنوبی و برخی محورهای مواصلاتی استان، گفت: وزیر راه و شهرسازی جلسه ای با بانک های عامل بگذارد و مشکلات طولانی شدن این روند را بررسی کند، وزیر راه محور کار باشد و میزانی که باید برای جاده های موصلاتی و ریل پرداخت شود، نسبت به آن اقدام شود.

 

تاکید بر اتمام پروژه های نیمه تمام خراسان جنوبی

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه توزیع منابع در کشور باید عادلانه صورت گیرد، افزود: بهترین کار این است که بودجه ریزی برای توزیع اعتبارات براساس آمایش سرزمینی باشد تا اولویت ها و ضرورت ها تنظیم و تعیین شود، سازمان برنامه و بودجه و سازمان برنامه ریزی استان ها هم بودجه را براساس آمایش سرزمینی و اولویت ها تقسیم کنند.

 

وی با تاکید بر اتمام پروژه های نیمه فعال در استان، اظهارداشت: چنانچه پروژه های نیمه استان فعال شود، اشتغال را در بر خواهد داشت، پروژه ای که زیرساخت آن آماده شده است باید هر چه زودتر فعال شوند.

 

رئیس جمهوری به ظرفیت های فراوان کویر خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت کویر مهم است، مطالعات و تحقیقاتی که نسبت به کویر در خراسان جنوبی صورت گرفته، دانشگاهی است، کویر باید از ظرفیت آن در جهت رشد کشور در حوزه های مختلف استفاده شوند، در کویر ظرفیت های فراوانی است که استاندار دنبال کند تا تبدیل به یک برنامه برای دولت شود.

 

آیت الله رئیسی با حمایت از طرح توسعه نهضت گلخانه ای در استان، این طرح را یک کار ارزشمند در راستای ایجاد اشتغال و صرفه جویی در مصرف آب و بهره وری بالای محصولات کشاورزی دانست و افزود: این طرح را در استان توسعه دهید و چنانچه اعتباری در این زمینه ضرورت دارد باید اعتبار آن تامین شود، چراکه یکی از راه های ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی همین توسعه گلخانه ها است.

 

وی با بیان اینکه فراوری محصولات استراتژیک خراسان جنوبی ارزش افزوده ایجاد می کند، افزود: اقداماتی در خصوص فراوری محصولات کشاورزی استان صورت گرفته است، اما فرایند کار باید تکمیل شود تا برای کشاورز به صرفه باشد.

 

رئیس جمهوری ادامه داد: چرا زرشک که اینقدر مورد نیاز مردم است، باید طوری عمل شود که کشاورز دلی برای جمع آوری محصولش نداشته باشد؟ باید سرمایه گذاری در این مسیر صورت گیرد.

 

آیت الله رئیسی در خصوص زمان بندی برای اتمام پروژه‌های نیمه کاره و یا پروژه هایی که شروع می شود هم گفت: زمان بندی باید وجود داشته باشد، هم مردم و دستگاههای نظارتی اینطوری خوب بر طرح ها و روند پیشرفت آن نظارت می کند و این مسئله برای مجریان مسئولیت می‌آورد تا پروژه ها را سر موقع مقرر به اتمام برسانند.

 

طرح توسعه نهبندان بازنگری شود

وی در خصوص اهمیت احداث کارخانه شیر در استان هم گفت: استاندار بررسی کند که چرا کارخانه شیر قاین تعطیل شده است؟ اگر نیاز به کمک دارد تا کمک کنیم و مشکل آن را حل کنیم.

 

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه طرح توسعه نهبندان باید بازنگری شود، گفت: معاون اجرایی رئیس جمهور این موضوع را به همراه نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس پیگیری کنند و اگر لازم است در دولت مطرح شود دوباره می گذاریم، نهبندان باید مورد توجه همه مدیران باشد تا غبار محرومیت از چهره آن پاک شود.

 

آیت الله رئیسی با اشاره به بازدید خود از معدن پرورده طبس و گلایه کارگران این معدن از پیمانکار، گفت: وضعی که امروز در معدن دیدیم گلایه جدی بود که کارگران از پیمانکار داشتند، باید در کشور نسبت به نظام پیمانکاری تجدید نظر شود، به هیچ عنوان نباید اجاره دهیم حق کارگر ضایع شود، ما تابع نظامی هستیم که پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) بوسه بر دست کارگر می‌زند، این فرق می کند با برخی جاهای دنیا که از اسم کارگر سوء استفاده می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه برای دستان پینه بسته کارگران احترام جدی قائلیم، افزود: در سیره مقام معظم رهبری و امام راحل هم توجه جدی به کارگر وجود دارد و مقام معظم رهبری بارها بر توجه جدی به کارگران تاکید کردند، باید به کارگر حقیقتا توجه شود این دستور خدا است، باید حتما در نظام پیمانکاری تجدید نظری شود که پیمانکاران حق کارگر را ضایع نکند.

 

رئیس جمهور با اشاره به سختی های کارگری آن هم در بخش معدن، گفت: کارگری که با سختی کار می‌کند تا زندگی خود را تامین کند، نباید وضعیت حق و حقوقش اینطور باشد، باید نظام پیمانکاری و ارتباط با کارگر عادلانه تعریف شود و ارتباط کارگر و پیمانکار و کارفرما و پیمانکار پیوست عدالت داشته باشد.

 

زغالسنگ مورد نیاز کشور در طبس تولید شود

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه 76 درصد زغالسنگ کشور در معدن طبس تامین می شود و این توان برای تامین مابقی نیاز کشور هم وجود دارد، گفت: موانع کار باید برطرف شود تا تمام زغالسنگ مورد نیاز کشور در داخل کشور تامین شود و جلوی واردات گرفته شود.

 

وی با شاره به اینکه برای حدود 50 معدن در خراسان جنوبی مجوز بهره برداری صادر شده اما اقدامی برای بهره برداری نشده است، افزود: باید پیگیری شود که چرا کاری نشده است و مشکل را باید حل کرد.

 

رئیس جمهوری یکی از راههای توسعه صادرات را فعال کردن همه بازارچه های مرزی استان دانست و تاکید کرد: بازارچه های مرزی خراسان جنوبی فعال شوند و بخش های مختلف در آنجا دفاتر خود را تاسیس کنند و صادرات از مرزها رونق گیرد.

 

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان باید جاذبه خاص تعریف کنیم تا سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی تشویق شود، گفت: اقتصاد معدن، گردشگری، کشاورزی، صنعت و صنایع و بازارچه های مرزی و صادرات غیره را در خراسان جنوبی داریم که باید اینها با کمک نیروی انسانی برجسته و نخبه استان فعال شوند.

 

وی با اشاره به اینکه میزان بالای پایبندی مردم خراسان جنوبی به نظام و امینت و وحدت شیعه و سنی برای استان یک سرمایه است، گفت: امنیت و وحدت و انسجام یک سرمایه و بستر برای سرمایه گذاری است که در خراسان جنوبی وجود دارد.

 

رئیس جمهور نیروی جوان تحصیل کرده را پشتوانه توسعه استان دانست و گفت: هیچ مشکل حل نشدنی در کشور وجود ندارد، عمیقا و از عمق جان مطئمن هستیم که گره‌ها به دست جوانان کشور بازشدنی است و هرچه اعتماد و اتکال ما به خدا بیشتر باشد خدا بیشتر عنایت می کند.

 

آیت الله رئیسی با بیان اینکه غربی‌ها و آمریکایی‌ها تاکنون از هیچ کس در دنیا گرهی باز نکردند و از ما هم باز نخواهند کرد، گفت: افغانستان یک نمونه این موضوع است، آمریکایی ها 20 سال در افغانستان بودند و جز جنگ و خونریزی چیزی به بار نیاوردند، این یک درس بزرگ است که به اینها نباید اعتماد کرد، این درسی است که امام و رهبری فرمودندکه راه برون رفت از کشور اتکا به خدا و تکیه به نیروهای داخلی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1093163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha