مصادیق بی‌اعتنایی به نماز/ حالتی که مانع عاقبت‌بخیری می‌شود

سهل انگاری و بی توجهی به نماز،مصادیق متعدد دارد.از جمله: اول وقت نخواندن، تند خواندن، بدون آداب بجاآوردن و فقط به حرکات ظاهری اکتفا کردن و حضور قلب نداشتن!

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، بسیاری از آیات قرآن اگرچه مستقیما به مهدویت و سبک زندگی منتظرانه اشاره ندارند اما آموزه های آنها می تواند راهگشای منتظران در ظلمات غیبت امام زمان(عج) باشد از این رو در سلسله مطالبی به قلم حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) این آموزه ها مرور می شود:

 

«فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ؛ پس واى بر نمازگزارانى كه در نماز خود سهل انگارى مى كنند!»

ویل دو معنا دارد؛ یکى بر اساس برخی روایات  اسم چاهى در قعر جهنم برای گروهی از گناه‌کاران است. معنای دیگر آن تأسف و اندوه بر حال بد فرد یا گروهی است. معادل فارسى آن، واژه «واى» است: «ویل له» یعنی وای بر او.

در هر حال وقتی خداوند می فرماید وای به حال کسی، یعنی او در بدترین شرایط قرار خواهد داشت.

 سهل انگاری و بی توجهی به نماز،مصادیق متعدد دارد.از جمله: اول وقت نخواندن، تند خواندن، بدون آداب بجاآوردن و فقط به حرکات ظاهری اکتفا کردن و حضور قلب نداشتن!

 پس برای این که مشمول ویل نشده و از برکات نماز بهره مند شویم، باید به نماز اهمیت ویژه داده و سعی کنیم در حال نماز، قلب‌مان متوجه خداوند باشد.

 

«فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُواْ بِهِ وَتَوَلَّواْ وَّهُم مُّعْرِضُونَ؛ پس چون خداوند از فضل خويش به آنان بخشيد، بدان بخل ورزيدند و پشت كرده و روى گردان شدند.»

دلبستگى به دنيا، انسان را بخیل مى كند. كسى كه در اداى زكات، خمس و حقوق واجبه و صدقات بخل ورزد، كم كم از دين روىگردان مى شود.

قرآن کریم می‌فرماید: «کَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَیَطْغَی أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَی» ، یعنی اگر مثلاً برای انسان پول جلو بیاید، سرکش می شود و در امتحان رفوزه می شود. خیلی مبارزه می خواهد که انسان بتواند در امتحان‌هاقبول شود، ولو نمرۀ خوب هم نیاورد، ولی رفوزه نشود حب دنیا، مانع عاقبت بخیری و باایمان جان دادن است.

کد خبر 1093319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha