۲۱ شهریور روز ملی سینما

در تقویم جمهوری اسلامی ایران ۲۱ شهریور ماه به عنوان «روز ملی سینما» نامگذاری شده است که به این مناسبت مجموعه سینماهای بهمن سبز خوزستان در اقدامی سانس های نمایش خود را به صورت نیم بها در اختیار مخاطبان قرار می دهند.

خبرگزاری شبستان _ منطقه آزاد اروند: در تقویم جمهوری اسلامی ایران 21 شهریور ماه به عنوان «روز ملی سینما» نامگذاری شده است. بانى ورود نخستين دوربين فيلم ‌بردارى و نمايش فيلم به ایران، «مظفر الدين‌ شاه» در سال 1279 شمسی برابر با 1900 میلادی بوده و نخستين فيلم ‌بردار ايرانى نيز ابراهيم ‌خان عکاس ‌باشى محسوب مى‌شود.

 

مظفر‌الدین ‌شاه در فروردین ماه آن سال از تهران به مقصد اروپا حرکت کرد و در این سفر بود که با سینما آشنا شد. در سفرنامه وی آمده است که شاه روز یکشنبه هفدهم تیر 1279 به اتفاق میرزا ابراهیم خان عکاس ‌باشى به تماشاى دستگاه سینما فتو گراف و لانترن ماژیک رفته است.

 

در هفته بعد، مظفرالدين ‌شاه مجددا به ديوار سينما رفت. حدود يک ماه پس از اولين ديدارش با سينما، در سه ‌شنبه 23 مرداد 1279 در شهر اوستاند در ساحل دريای بلژيک، جشن روز عيد گل برگزار شد و ميرزا ابراهيم ‌خان عکاس ‌باشى مشغول عکس سينما فتوگراف‌ اندازى از شاه بود.

 

این حادثه پنج سال پس از رواج اختراع برادران لومیر در پاریس رخ داد که شاه ایران این دوربین را اشتباها سینمو فتو گراف مى‌نامید.

 

نامگذاری روز سینما

در سال 1379 در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت یکصدمین سال ورود سینما به ایران بود که 21 شهریور به عنوان «روز ملی سینما» شناخته شد و هر سال جشن خانه سینما در این روز برگزار می شود و 21 شهریور ماه به عنوان روزی نمادین وارد تقویم شد. 

 

تاریخچه سینما:

برادران لومير، در دسامبر 1895 دستگاهى را به راه انداختند که سينماتوگراف نام داشت. اين دستگاه پيچيده عکس‌هاى متحرک را نشان مى‌داد.

 

برادران لومير با چرخاندن دستک آن عکس‌هاى متحرک را روى پرده‌اى سفيد به نمايش مى‌گذاشتند. آنها پس از استقبال پاريسى‌ها از سينما فتو گراف، نمايندگانى به کشورهاى مختلف فرستادند تا مردم آن کشورها را با اين دستگاه آشنا کنند. اما ايران دورهٔ قاجار يکى از اين کشورها نبود.

 

تماشای فیلم در سینماهای بهمن سبز خوزستان به مناسبت روز ملی سینما نیم بها است

در این باره نیز «میلاد تفت آشیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، ضمن تبریک فرارسیدن 21 شهریور ماه روز ملی سینما به مخاطبان، علاقه مندان به هنر هفتم و همچنین دست اندرکاران و عوامل سینماهای خوزستان، اظهار کرد: هر ساله در این روز تمام سینماهای کشور به صورت نیم بهاء پذیرای مخاطبین خود هستند.

 

مدیر امور سینمایی بهمن سبز خوزستان از اجرای طرح ویژه روز ملی سینما در این استان خبر داد و افزود: به مناسبت روز ملی سینما با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان کلیه سینماهای مجموعه بهمن سبز این استان برای مخاطبان صفحات مجازی و پیج های اینستاگرامی خود به صورت رایگان سانس های فیلم ها را به نمایش در خواهند آورند.

 

وی تصریح کرد: اکنون فیلم هایی نظیر درخت گردو، دینامیت، مدیترانه، قصه عشق پدرم و ... در سینماهای بهمن سبز در حال اکران هستند که این روزها نیز از آنها استقبال خوبی صورت گرفته است.

 

تفت آشیان به رعایت پروتکل های بهداشتی و ضدعفونی سینماهای بهمن سبز خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: کلیه نکات و دستور العمل های بهداشتی در سانس های اکران فیلم در سینماهای بهمن سبز خوزستان به صورت ویژه و دقیق رعایت می شود و همچنین پس از هر بار اکران سینماها را ضدعفونی می کنیم.

 

وی یاد آور شد: روز یک شنبه 21 شهریور همزمان با روز ملی سینما از پرسنل مجموعه سینماهای بهمن سبز خوزستان با حضور مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی این استان در سینما آزادی آبادان طی آئینی قدردانی خواهد شد.

 

کد خبر 1093528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha