جان رقیه(س)،جان اهل البیت(ع) را حفظ کرد/ اثبات وجود تاریخی حضرت فاطمه کوچک (س)

حجت الاسلام کفیل گفت: حضرت رقیه سلام الله علیها از حیث خانوادگی خواهر حضرت علی اصغر علیه السلام، حضرت علی اکبر علیه السلام و امام سجاد علیه السلام هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان؛ یکی از شهیدان قیام حسینی که نقش بسیار تاثیر‌گذاری درتبدیل واقعه عاشورا به یک جریان سیال تاریخی داشت، حضرت رقیه (س)، دختر سه‌ساله امام حسین (ع) است (که بارگاه آن مخدره در شهر شام واقع شده است). بعضی از مورخین درباره وجود تاریخی حضرت رقیه(س) سعی در شبهه پراکنی دارند، اما با توجه به مستندات تاریخی که در کتاب منتخب التواریخ  نقل شده می‌توان به تمام این شک و دودلی‌ها پایان داد.

در قسمتی از این مستندات تاریخی، جریان تعمیر و بازسازی قبر این بانوی سه ساله ذکر شده که بدین صورت است: چندین بار سید ابراهیم دمشقی و خانواده‌اش در عالم رویا خواب این بانوی سه ساله را می‌بینند. در خواب از سید ابراهیم خواسته می‌شود که به نزد والی شام برود و از او بخواهد که قبر را تعمیر کنند؛ زيرا داخل قبر آن حضرت آب جمع شده بود و جسم مطهر ایشان معذب بود.

 

والی شام با مطلع شدن از این جریان از علما شیعه و سنی خواست که غسل کنند و در نزد مرقد آن بانو جمع شوند و قرار بر این شد كه قفل به دست هر شخصی باز شد، متصدی نبش قبر و تعمیر آن شود. قفل تنها به دست سید ابراهیم دمشقی که نسبش منتهی به سید مرتضی علم الهدی می‌شود، باز شد و بدن شریف آن حضرت را به مدت سه روز از قبر خارج کردند و به تعمیر آن پرداختند.

 

بنابراین گزارش؛ حجت الاسلام «محمد صادق کفیل»، مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با اشاره جایگاه معرفتی دختر سه ساله امام حسین(ع) گفت: حضرت رقیه سلام الله علیها از حیث خانوادگی خواهر حضرت علی اصغر علیه السلام، حضرت علی اکبر علیه السلام و امام سجاد علیه السلام هستند.

 

وی افزود: در مورد مادر این  دختر بزرگوار امام حسین علیه السلام، همین بس است که ایشان پیش از واقعه کربلا جان خود را از دست داده بودند و حضرت رقیه سلام الله علیها  مادری نداشتند.

 

حجت الاسلام کفیل تصریح کرد: نکته مهم در این مجال این است که امام حسین علیه السلام فرزندی به نام فاطمه داشتند و با توجه به اینکه ایشان تمام فرزندان ذکور را به عشق و علاقه پدرشان امیرالمومنین علیه السلام، "علی" و تمام دختران خود را به عشق مادر شان حضرت زهرا سلام الله علیها، "فاطمه" نامگذاری می کردند بی شک  در واقعه کربلا دختری به نام فاطمه یا رقیه برای حضرت اباعبدالله ای حسین علیه السلام وجود داشته است.

 

مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه  عنوان کرد: به طوری در بسیاری از مقاتل و به خصوص مکتوبات ابن طاووس صراحتاً به نام رقیه اشاره شده است.همچنین در نقلی آمده است که حضرت زینب سلام الله علیها در شهر کوفه وقتی با سرهای بریده مواجه شدند خطاب به سر امام حسین علیه السلام فرمودند: "ای برادر با فاطمه کوچک(رقیه(س)) سخن بگو." به طور کلی دختری ۳ ساله از امام حسین علیه السلام چه با نام فاطمه کوچک چه با نام رقیه سلام الله علیها در واقعه کربلا حضور داشته است.

 

وی با اشاره به نقش حضرت رقیه سلام الله علیها در زنده نگه داشتن واقعه عاشورا گفت:  همانطور که میدانید سخت ترین اوقات بر اهل بیت در شهر شام اتفاق افتاد بر این اساس  یزید لعنت الله علیه  سعی داشت تا با آوردن اسرای کربلا به شهر شام  هیچ یک از آن ها زنده به شهر خود بر نگردد تا در همان آن زمان واقعه کربلا مخفی بماند.

 

حجت الاسلام کفیل تصریح کرد: علیرغم  جریان سازی ها و تبلیغات ضد اهل بیت توسط یزید در شهر شام امام سجاد علیه السلام به روشنگری پرداخت و یزید ملعون متوجه شد که اگر  جان اهل بیت را بگیرد بدنامی اش تا ابد در تاریخ خواهد ماند  لذا اهل بیت علیه السلام را به خرابه شام فرستاد تا  به همه اعلام کند که اهل بیت به طور مرگ طبیعی از دنیا رفته اند و او دخالتی نداشته است.

 

وی افزود: در نقل های تاریخی آمده است  خرابه شام شامل ویران گاهی بود که تمام سازها و دیوارهای آن   در حال ویرانی است؛ نقشه یزید این بود که با نابودی ویرانه های شام به همه اعلام کند  اهل بیت به طور طبیعی به شهادت رسیده اند.

 

حجت الاسلام کفیل عنوان کرد: دلتنگیهای حضرت رقیه سلام الله علیها برای پدرشان و فزونی گریه و اشک و آه ایشان سبب شد تا سر مبارکه اباعبدالله الحسین و برای این دخترسه ساله بیاورند و ایشان با دیدن سر پدر به شهادت برسد. خبر به شهادت رسیدن دختر سه ساله امام حسین علیه السلام موجود در شهر شام ایجاد کرد تا مردم با کنجکاوی از جریان باخبر شوند و همین اتفاق باعث شد تا گزید مجبور شود اهل بیت را به صورت از شهر شام خارج کند شهادت حضرت رقیه ایه سلام الله علیها یزید ملعون را مجبور کرد تا اهل بیت را به سوی مدینه رهسپار کند و خون پاک این دختر سه ساله حیات حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام را به دنبال داشت.

 

وی خاطرنشان کرد: حضرت رقیه سلام الله علیها نقش بسزایی در واقعه کربلا داشتند و اثرگذاری ایشان در عالم هستی باقی است  چرا که در واقعه کربلا سن و سال مهم نیست همان طور که حضرت علی اصغر علیه السلام در راه امام حسین علیه السلام به شهادت رسیدند حضرت رقیه سلام الله نیز با سن کم خود تا آخر عالم هستی جریان ساز خواهند بود.

کد خبر 1093551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha