تجلی میراث اسلامی سراسر جهان در موزه هنرهای اسلامی مالزی + تصویر

موزه هنرهای اسلامی مالزی که با میزبانی بیش از ۱۰،۰۰۰ آثار باستانی از سراسر جهان اسلام در سال ۱۹۹۸ میلادی به طور رسمی افتتاح شد،میراث غنی اسلامی از سراسر جهان و همچین معماری با شکوه اسلامی را متجلی می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «میدل ایست مانیتور»،موزه هنرهای اسلامی مالزی با میزبانی بیش از 10،000 آثار باستانی از سراسر جهان اسلام  در سال 1998 میلادی به طور رسمی افتتاح شد.

 

اعتقاد بر این است که اولین آثار اسلامی در مالزی به حدود قرن 13-14 باز می گردد که عمدتا توسط تجار مسلمان عرب و هندی وارد شده است.

 

 «Batu Bersurat Terengganu» ، سنگ باستانی کتیبه ای کشف شده در ایالت ترنگانو ، تقریبا به سال 1303 برمی گردد و به عنوان اولین شواهد مبنی بر گسترش اسلام در این کشور در نظر گرفته می شود.

 

اسلام به عنوان دین فدراسیون مالزی به رسمیت شناخته شده و در زندگی و فرهنگ مالایی ریشه دارد و کوالالامپور ،پایتخت این کشور میزبان بزرگترین موزه هنرهای اسلامی در جنوب شرقی آسیا است .

 

نمای بیرونی ساختمان موزه هنرهای اسلامی مالزی  ، واقع در نزدیکی مسجد ملی مالزی ، دارای طراحی ویژه قرن 21 است که با جزئیات سنتی اسلامی تزئین شده است. این برج دارای پنج گنبد کاشی کاری شده با رنگ فیروزه ای و یک ورودی است که یادآور ایوان ایرانی است.

 

بازدیدکنندگان از این موزه با آیه ای از قرآن که  بر روی کاشی های موزاییک نوشته و قاب شده است،مورد استقبال قرار می گیرند و وقتی وارد سرسرای اصلی می شوند  با یک سقف گنبدی چشمگیر ، کف مرمر و فضای داخلی سفید مواجه می شوند.

 

12 نمایشگاه دائمی در دو سطح  با گالری های باز و وسیع اختصاص داده شده به اسلحه و زره ، منسوجات ، سرامیک ، جواهرات ، سکه ، نسخه های خطی و قرآن در این موزه در حال کار هستند.

 

نسخه های خطی متن مقدس در گالری قرآن شامل قطعاتی است که قدمت آنها به قرون نهم و دهم میلادی باز می گردد ، با برگی از یک قرآن آبی که تصور می شود متعلق به شمال آفریقا یا خاور نزدیک است.

 

حصیرها ، ملیله دوزی و لباسهای سنتی مسلمانان با زمینه های مختلف در گالری منسوجات به نمایش گذاشته شده است . تاج ها، جواهرات مجلل و صندوقچه ها و دارندگان حرز در نمایشگاه جواهرات ابعادی دیگر از میراث هنری مسلمانان در طول قرون را نشان می دهد.

 

 

اما شاید مفصل ترین گالری در موزه به معماری اختصاص داشته باشد ، که به عنوان نخستین بیانگر هنر اسلامی شناخته می شود. مجموعه ای جذاب از مساجدی با مقیاس هایی بزرگ این نمایشگاه را تزئین کرده اند و تجلی نهایی معماری اسلامی را ارائه می دهند.

 

این نمایشگاه با به نمایش گذاشتن مکان های عبادی مسلمانان از مقدس ترین مکان برای مسلمانان یعنی کعبه تا گنبد بیت المقدس ، مسجد جامع شیخ زاید امارات متحده عربی ، مسجد سلیمیه ترکیه و حتی مساجد کمتر شناخته شده مانند مسجد شیان چین ، میراث معماری منحصر به فرد و معماری مکانهای مختلف مسلمانان را برجسته می کند.

 

 

این موزه علاوه بر مجموعه آثار خود از خاورمیانه و ایران با هویت و میراث اسلامی آسیایی با به نمایش گذاشتن گالری های اختصاصی هنری از هند ، چین و شبه جزیره مالای ، بینشی از هویت و میراث اسلامی در آسیا ارائه می دهد.

 

موزه هنرهای اسلامی  همچنین یک مرکز فرهنگی و آموزشی فعال است که نمایشگاه های فصلی منظم و رویدادها و فعالیت های فرهنگی را میزبانی می کند. این مرکز دارای مرکز حفاظت و تحقیقات و کتابخانه ای از کتاب های هنرهای اسلامی است.

کد خبر 1093701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha